Utečenec, ktorý kreslí zubnou kefkou je nominovaný na prestížnu austrálsku cenu

Jedným z finalistov prestížnej austrálskej umeleckej Archibaldovej ceny sa stal kurdský utečenec z Iránu, ktorý strávil osem rokov v detencii na papuánskom ostrove Manus. Mostafá Azímatabár získal nomináciu za autoportrét, ktorý namaľoval zubnou kefkou, informovala agentúra AFP. Víťazný obraz, ktorého autor si odnesie finančnú odmenu 100.000 austrálskych dolárov, bude oznámený 13. mája.

08.05.2022 17:00
ab7951baddceeee427cd9db8004bff02 Foto:
Mostafá Azímatabár a jeho autoportét namaľovaný zubnou kefkou.
debata

Umelecká galéria štátu Nový Južný Wales podľa denníka The Guardian zverejnila celkom 52 finalistov tohto ročníka ceny, ktorú udeľuje najlepšiemu portrétu. Medzi finalistami sa dostal aj Azímatabár zhruba rok po tom, čo bol prepustený z jedného z neslávne preslávených detenčných hotelov v Austrálii. Nomináciu označil za jeden z najlepších okamihov svojho života.

Techniku ​​maľovania zubnou kefkou začal používať v roku 2014, v dobe svojej internácie v austrálskom detenčnom tábore pre migrantov na ostrove Manus na Papui-Novej Guinei. „Opýtal som sa jedného strážcu na Manuse: ‚Mohol by som dostať nejakú farbu? Chcel by som tvoriť umenie, pretože sa nechcem vzdať‘,“ popísal agentúre AFP. Potom, čo mu strážca odpovedal, že by farbu mohol zjesť, aby sa sebapoškodil, vrátil sa frustrovaný Azímatabár do miestnosti, ktorú zdieľal s desiatkami ďalších mužov.

The-Walk-Little-Amal-and-children-c-Bevan-Ross-021-copy-1 Čítajte viac Malá Amal má prebudiť záujem o utečencov

Na stole zbadal hrnček s kávou a zubnú kefku. „Neviem, čo sa stalo… Ten okamih bol pre mňa taký zvláštny. Schmatol som kefku, namočil do kávy a jednoducho ňou začal pohybovať (po papieri),“ opisuje Azímatabár, ktorý vtedajší okamih popísal ako „moment víťazstva“.

Svoj nominovaný autoportrét nazval „KNS088“, čo je identifikačné číslo, ktoré mu priradili úrady počas jeho osemročnej detencie. Maľba je podľa neho pripomienkou toho, že je človekom a nie číslom. „Umenie a maľovanie mi pomohlo byť silným, ísť ďalej. Keď kreslím, necítim žiadnu traumu,“ tvrdí. Vo svojom autoportréte chcel zachytiť „utrpenie, smútok a silu“ života utečenca.

Úrad vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR) opakovane vyzval Austráliu, aby uzavrela svoje zahraničné detenčné tábory – ako je ten na ostrove Manus, pretože podľa neho „podkopávajú práva osôb hľadajúcich bezpečie a ochranu a významne poškodzujú ich fyzické a duševné zdravie“, pripomína AFP .

KULTÚRA: Základné podmienky pre nezávislú kultúru Čítajte viac Vyhlásili mimoriadnu výzvu pre umelcov postihnutých vojnou na Ukrajine

Azímatabára neskôr previezli na austrálsku pevninu kvôli lekárskej starostlivosti a úrady ho umiestnili do jedného z detenčných hotelov, ktoré sa začiatkom tohto roka dostali na titulné stránky svetových novín, keď sa v jednom z nich ocitla tenisová hviezda Novak Djokovič. Mal sa zúčastniť turnaja Australian Open, no problémom boli víza. Azímatabára z tohto zariadenia prepustili bez vysvetlenia vlani v januári, píše AFP.

Odvtedy sa snaží znova vybudovať svoj život v Austrálii a pracuje pre charitatívnu organizáciu ReLove. „Poskytujeme bezplatne nábytok ľuďom (utekajúcim) pred domácim násilím, alebo ľuďom, ktorí prežili veľkú traumu,“ rozpráva a dodáva, že tiež stále maľuje, ale tradičné maliarske nástroje ho neinšpirujú toľko ako zubná kefka. „Zubná kefka je moja veľmi dobrá priateľka,“ tvrdí a dúfa, že jej vymenovanie finalistom prestížneho ocenenia umožní viac Austrálčanom pochopiť, že utečenci sú schopní mnoho dokázať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Austrália #archibaldova cena