Kultúrna perestrojka
Gorbačov odklial tabuizované témy, zázračné slovko bola glasnosť. O všetkom sa zrazu mohlo hovoriť, všetko sa mohlo ukázať. Spomínam si, aká udalosť bola napríklad výstava britského maliara Francisa Bacona v moskovskom Dome umelcov. Na výstavu čakali diváci vo viacerých dlhých radoch, atmosféra bola priam slávnostná. Výstava predznamenávala, že perestrojka bude mať aj kultúrny rozmer, že nastane duchovné zbližovanie. Podarená bola napríklad veľká výstava, na ktorej sa spoločne prezentovali americkí a sovietski umelci. Spomínam si, že ľudia vtedy výstavu s úsmevom komentovali aj konštatovaním, že sú vlastne rovnakí: veľmocensky optimistickí a prikrášľujúci a že socialistický realizmus sa veľmi nelíši od toho amerického. Vtedy sa však nehľadali konfrontácie, ale styčné body, panovala pohoda, porozumenie a sporné veci sa riešili s humorom.
Najväčšie umelecké dielo pre mňa bol však sám Gorbačov. Skúmala som jeho tvár, reč tela a kládla som si otázka, kde sa vzalo takéto čudo. Pôsobil celkom inak ako predchádzajúci politici, vyžaroval inteligenciu, srdečnosť a dobrú snahu. Mne sa páčilo, že bol aj veľmi vrtký, pohyblivý. Keď debatoval v dave, ku každému, kto ho oslovil, sa hneď obracal tvárou. Mal živé oči, vedel vystupovať za mikrofónom aj sa prirodzene pozhovárať. A vôbec – vtedy panovala v Moskve priam rodinná atmosféra – ako keby sa zbližovali rozvadení príbuzní, všetci sa bratríčkovali a usmievali. Bolo to neskutočné.
Prvý ruský erotický film
Gorbačova som si aj nakreslila do knihy Kankán nad Kremľom a teraz, po jeho smrti, si kresbu pozerám. Ako som ho videla? Okuliare, škvrna na čele, vždy s kravatou… Všetko mu svedčalo. Napísala som si vtedy síce do poznámok, že nemá sexepíl, ale priznala som mu, že má šarm a vyzerá dobre. Na sexepíle mu uberalo možno aj to, že bol stále s manželkou, čo vyvolávalo nádych „podpapučníctva“, ale bolo jasné, že velí on. Každý videl, že s Raisou Maximovnou tvoria pár, ktorý nie je vychladnutý, že si nielen intelektuálne rozumejú, ale stále sa jeden druhému aj páčia. Bolo to veľmi nezvyklé, nové a do celej perestrojky to vnášalo až erotický prvok.
Samozrejme, historici a politici si takéto detaily nevšímajú, ale tieto javy v dejinách pozitívne pôsobia. Iste sa vtedy musela zvýšiť aj pôrodnosť! Glasnosť totiž mala vplyv aj na intímne oblasti ľudskej komunikácie. Bolo to vidno napríklad vo filmoch zo začiatkov perestrojky. Veľký rozruch – aj vo svete – narobila napríklad snímka Malá Viera, o ktorom sa písalo, že to je prvý ruský erotický film. Ja som sa ním až tak nenadchla, ale na filme sa mi páčilo najmä scivilnenie, ktoré ho výrazne charakterizovalo. Dialógy boli bez pátosu, dokonca aj tie pri milovaní, čo bolo tiež nóvum v samotnej podstate, lebo takéto scény sa v sovietskych filmoch nepestovali. Glasnosť tu mala podobu kultivovanej otvorenosti a to bolo sympatické.
Čítajte viac Recenzia: Gorbačov - Sám doma so svojím prekliatímNo kultivovanosť sa dá dostať do filmu, ale nedá sa zaručiť v dejinných procesoch. Aj prestavba začala drsnieť, všetko sa komplikovalo. Michail Gorbačov zažil rany osudu, kritiku, samotu, nenávisť. Dožil sa vysokého veku, zdeformovala ho choroba, ale potešilo ma, keď som ešte nedávno vo filme o ňom videla, že má stále inteligentné oči, že nestratil osobnosť, ani vieru vo vlastné činy.