Dehumanizovanie ľudskej práce
„Nelicencované použitie kreatívnej tvorby pre trénovanie generatívnej AI je veľkým, nespravodlivým ohrozením živobytia ľudí, ktorí za danými dielami stoja, a nesmie byť povolené,“ uvádza sa v stanovisku. Situácia sa týka väčšiny odvetví umenia vrátane filmu, hudby, literatúry či divadla.
Vyhlásenie zostavil britský skladateľ Ed Newton-Rex, ktorý je zakladateľom AI firiem Fairly Trained a Jukedeck. Bol tiež súčasťou tímu, ktorý organizuje medzinárodnú súťaž AI Song Contest pre hudobníkov tvoriacich s pomocou umelej inteligencie.
V spoločnosti Stability AI pôsobil ako vedúci oddelenia pre zvuk, no vlani podal výpoveď. Dôvodom bolo presvedčenie firmy, že používanie obsahu chráneného autorskými právami na trénovanie modelov AI bez licencie predstavuje tzv. „fair use“. Ide o termín z amerického zákona, ktorý znamená, že na použitie daného diela nie je potrebný súhlas majiteľa.
Podľa Newtona-Rexa sú umelci veľmi znepokojení súčasnou situáciou.
„Existujú tri kľúčové zdroje, ktoré spoločnosti s generatívnou umelou inteligenciou potrebujú na vytváranie modelov AI: ľudia, výpočtová technika a dáta. Na prvé dva míňajú obrovské sumy – niekedy milión dolárov na odborného technika a až miliardu dolárov na samotný model. Očakávajú však, že ten tretí – trénovacie dáta – si vezmú zadarmo,“ vysvetlil.
„Keď to AI firmy volajú „trénovacími dátami“, dehumanizujú to. To, o čom hovoríme, je výsledok ľudskej práce – ich písanie, ich umenie, ich hudba.“
Čítajte viac Riziková umelá inteligencia. Aké ekologické škody napáchaVláda Veľkej Británie zvažuje návrh schémy, ktorá by firmám pracujúcim s umelou inteligenciou umožnila stiahnuť obsah od umelcov v prípade, že sa z tohto procesu neodhlásia. Newton-Rex túto možnosť kritizuje, pretože väčšina ľudí o tejto schéme nevie.
„Väčšina ľudí, ktorí majú možnosť odstúpiť, prehliadne aj tie najlepšie fungujúce schémy odstúpenia. Nikdy o nich nepočujete, prehliadnete mail.“ Navyše je podľa neho nespravodlivé, aby toto bremeno padalo práve na tvorcov.
Žaloby
Pred pár dňami zažalovala produkčná spoločnosť Alcon Entertainment, ktorá stojí za sci-fi snímkou Blade Runner 2049, spoločnosti Tesla a Warner Bros. Discovery.
Dôvodom je podľa nich neoprávnené použitie dizajnu z filmu na propagáciu nového samoriadeného taxíka Cybercab. Elon Musk, ktorý je zakladateľom Tesly, ho predstavil na akcii pre investorov 10. októbra.
„Každá seriózna značka, ktorá rozmýšľa o tom, že by nadviazala partnerstvo s Teslou, musí zvážiť Muskovo vysoko spolitizované, nevyspytateľné a svojvoľné správanie, ktoré niekedy prerastie až do nenávistných prejavov,“ píše sa v žalobe.
Čítajte viac Tvorcovia filmu Blade Runner žalujú Muska za zneužitie autorských právŠtúdio Alcon uviedlo, že odmietlo žiadosť spoločnosti Warner Bros. o použitie snímok z filmu na propagačnú akciu Tesly. Následne však využili grafiky vytvorené pomocou umelej inteligencie, ktoré sú inšpirované práve Blade Runnerom-
Spoločnosť OpenAI, ktorá stojí za populárnym modelom ChatGPT, čelí žalobám zo strany spisovateľov Georgea R. R. Martina, Josha Grishama či Jodi Picoultovej. Veľké nahrávacie spoločnosti ako Sony Music, Universal Music Group a Warner Music Group sa zase súdia s tvorcami AI nástrojov na tvorbu hudby Suno a Udio.
V auguste nastal významný posun v prípade, v ktorom skupina výtvarníkov žaluje spoločnosti vlastniace modely Stability AI, Midjourney, DeviantArt a Runway AI, ktoré slúžia na generovanie obrázkov.
Podľa amerického okresného sudcu Williama Orricka z Kalifornie sa umelci odôvodnene ohradzujú voči tomu, že firmy porušujú ich práva nezákonným ukladaním ich diel.
Generátor obrázkov Stable Diffusion podľa neho mohol byť „do značnej miery postavený na dielach chránených autorskými právami“ a bol „zámerne vytvorený na uľahčenie tohto porušenia“.
Podľa právnikov žalujúcich je rozhodnutie súdu významným krokom vpred. „Podľa súdu je teória žalobcov o tom, že modely difúzie obrázkov ako Stable Diffusion obsahujú komprimované kópie ich súborov údajov, hodnoverná,“ uviedli.
Sudca však zároveň odmietol tvrdenia umelcov obviňujúce AI spoločnosti z porušenia zmluvy, bezdôvodného obohatenia a porušenia druhého amerického zákona o autorských právach spojeného so zákonom Digital Millennium Copyright z roku 1998.