Oblečení v kombinéze od hlavy až po päty ale môžu skúmať to, čo už nikdy neuvidí žiadny návštevník katedrály, ktorá sa po opravách otvorí verejnosti v nedeľu 8. decembra. Na policiach tu ležia pozostatky po požiari, ktorý chrám zničil 15. apríla 2019.
V desiatkach regálov je uložených 10-tisíc kusov zuhoľnateného dreva, tisícky kovových svorníkov a klincov a sčerneté kamenné bloky. Sú to zvyšky krovu z 13. storočia, klenby a štíhlej veže, ktorú navrhol architekt Eugène Viollet-le-Duc.
Medzi kusmi plechu skrúteného požiarom vyčnieva takmer nedotknutý zvon, hodinový stroj, kúsok ozdobného vlysu či hlava anjela, ktorá si ako zázrakom zachovala zvyšky svojej červenej a modrej polychrómie.

V stane čakajú kusy trámov – niektoré úplne čierne, iné so stále zreteľne viditeľnými letokruhmi – kým sa vedci dostanú k ich štúdiu. Bádatelia sem dochádzajú od roku 2022.
Bezprostredne po požiari sa archeológovia úradu DRAC spadajúceho pod ministerstvo kultúry rozhodli, že všetky trosky a suť z požiaru chrámu budú považované za „archeologické nálezy“.
Ako také boli klasifikované ako historické pamiatky, majú status „hnuteľného archeologického majetku“ a nakladanie s nimi je značne obmedzené.
„Už skôr sa zbierali jednotlivé prvky zachránené počas katastrof, napríklad po požiari Bretónskeho parlamentu v Rennes alebo zámku v Lunéville. Čo však bolo pri Notre-Dame nové bol rozsah a systematickosť celej operácie,“ uviedol vedúci regionálneho archeologického oddelenia úradu DRAC Stéphane Deschamps.

„Je to mimoriadny zdroj informácií o stavbe, o ktorej každý počul, ale ktorá v skutočnosti nikdy nebola riadne preskúmaná. Tento požiar, ktorý je absolútnou tragédiou, má aj mimoriadny potenciál pre poznanie, vedu a výskum,“ zdôraznil riaditeľ DRAC Laurent Roturier.
Zozbieranie archeologicky zaujímavých trosiek požiaru bolo samo osebe veľkou výzvou a zložitou operáciou, ktorá trvala 20 mesiacov. Práca ovplyvňovala početné obmedzenia ako zabezpečenie chrámu, prítomnosť olova alebo potreba koordinácie s rekonštrukciou katedrály, opisuje Deschamps.
Archeológovia nemohli k fragmentom chodiť osobne kvôli hrozbe zrútenia klenby. Vykopávky tak prebiehali „na diaľku“.
Fotogrammetrické merania zaznamenali presnú polohu a rozmery jednotlivých prvkov, tie potom boli postupne jednotlivo vyzdvihnuté pomocou diaľkovo ovládaných robotov alebo pre ne išli technickí pracovníci zavesení v postrojoch v prípade prvkov umiestnených na klenbách.
Zozbierané nálezy boli starostlivo zabalené a očíslované a v prvej fáze uložené pod stanmi na priestranstve pred chrámom.

Táto mravčia práca poslúžila aj pri rekonštrukcii Notre-Damu. Architekti a remeselníci sa chodili pozerať na jednotlivé prvky a skúmali, ako bola pôvodne zostavená klenba alebo konštrukcia veže.
Poznatky potom uplatnili pri výrobe kópií. Skúmanie zuhoľnatených úlomkov dreva tiež ukázalo, že na pôvodnú stavbu bolo použité čerstvé drevo a tak ani trámy na nové krovy nie je potrebné sušiť.
Časť vyzbieraných artefaktov bude vystavená v múzeách, časť ale zostane k dispozícii vedcom pre ďalšie bádanie. Vedci už teraz napríklad určujú presnejšie dátumy, kedy a kde boli porúbané stromy na výstavbu katedrály v 13. storočí alebo akou metódou boli trámy zviazané. Zistí tiež v akom horskom pohorí boli stromy porúbané a môžu to využiť na analýzu klimatických zmien.
„Za 20 alebo 30 rokov sa možno budú vedci viac zaujímať o reštaurátorské práce z 19. storočia a budú mať k dispozícii technické prostriedky, ktoré dnes nemáme. Našou povinnosťou je zachovať všetky tieto pozostatky tak, aby im boli k dispozícii,“ hovorí Deschamps.