Takaši Murakami, ktorý stiera hranice medzi výtvarným a komerčným umením a je dobre známy aj na medzinárodnej scéne, patrí k najúspešnejším a najvýraznejším osobnostiam súčasného umenia v Japonsku. Narodil sa 1. februára 1962 v Tokiu a vyrastal obklopený láskou k tradičnému japonskému umeniu. Vďačí za to mame, ktorá navrhovala textílie a už ako dieťa ho vodila po rôznych umeleckých výstavách.

Znalci oceňujú najmä Murakamiho schopnosť prepájať estetiku tradičného japonského umenia so súčasným umením v kontexte popkultúry a vytvárať diela, ktoré sú farebné, zábavné a nezameniteľne svojské. Jeho výtvory sa hemžia milovanými postavičkami Superflat v neustále sa meniacich podobách. K najznámejším patria usmievavé kvety, funky huby, lebky, slávna panda, levík Iva Yume či slečna Good Things a pán Bad Things (dve kawaii verzie dobra a zla). Jeho najikonickejšou postavou a akýmsi alter egom je Pán DOB, ktorého umelec vytvoril v roku 1996 ako odpoveď na Mickeyho Mousea od Walta Disneyho.

Murakami dúfal, že s týmto usmievavým stvorením vytvorí japonskú ikonu s univerzálnou príťažlivosťou v duchu Hello Kitty a Pikachu. Zatiaľ čo prvý Pán DOB mal ešte trochu divoký vzhľad s ostrými, hrozivými zubami, postava sa postupom času stávala roztomilejšou a roztomilejšou, čím pripravil pôdu pre všetky ďalšie ikonické motívy, ako sú jeho usmievavé kvety či oči medúzy.

Zakladateľ postmoderného hnutia
Murakami študoval tradičný japonský maliarsky štýl (nihonga) na Tokijskej univerzite umenia, neskôr sa priklonil ku konceptualizmu a k pop-artu. Jeho skutočný génius spočíva v spojení vysokého umenia s pouličnou atmosférou. V 90. rokoch 20. storočia sa už ako známy umelec stal zakladateľom postmoderného hnutia superflat (superplochosť).

Toto hnutie poukazuje na úzku súvislosť medzi estetikou historických diel japonského tradičného umenia a súčasnou popkultúrou reprezentovanou anime a mangou, pre ktoré je typický špecifický štýl kresby založený na výraznej štylizácii. Pritom oba štýly majú mať spoločnú určitú plochosť.

Anime je súhrnné označenie pre japonské animované filmy a seriály. Pôvod má v japonských komiksoch – mange, pričom anime sa vyznačuje špecifickým štýlom kresby, ktorý sa vyvinul z mangy. Typické sú preň veľké oči postáv, malé ústa a vlasy rôznych farieb. Murakami prepojil japonské umenie 17. storočia s anime, ktorého počiatky siahajú do 70. rokov 20. storočia. V každom prípade však na dnešnú podobu anime mala veľký vplyv americká popkultúra, z ktorej bolo veľa prebraté a len prispôsobené japonskému prostrediu.
Komercia prebíja umenie
Anime priemysel je však silne závislý od komercie, a o jeho úspešnosti rozhodujú predovšetkým dobré predaje, čo prebíja aj vlastnú umeleckú hodnotu diela či jeho myšlienkovú hĺbku. Hnutie superflat tento trend nielenže berie za svoj, ale neváha ho priam glorifikovať. Pojem superflat tak odráža japonskú konzumnú kultúru a jej absolútnu plochosť. Či je teda superflat plnohodnotným pokračovateľom pop-artu, či len akousi hybridnou zmesou japonskej postmoderny, je ťažko určiť, pretože balansuje niekde medzi týmito dvoma pólmi.

Murakamiho inovatívna „superplochá“ estetika – spájajúca klasické japonské umenie so súčasnou japonskou popkultúrou – viedla mnohých k tomu, aby ho považovali za jedného z najinovatívnejších umelcov súčasnosti a niekedy sa o ňom hovorí ako o japonskom Andym Warholovi, keďže jeho vplyv na japonský umelecký svet je podobne výrazný, ako bol Warholov v USA.
Výstavy po celom svete
V každom prípade, sám Murakami sa otvorene hlási k snahe svoje umenie maximálne komercionalizovať. Jeho tvorba zahŕňa široké aktivity od výtvarného umenia, sochárstva, dizajnu až po film. Zároveň je kurátorom, zberateľom umenia, ale aj úspešným podnikateľom. Navzdory jeho kontroverznej snahe maximálne speňažiť svoje umenie je neprehliadnuteľnou osobnosťou na poli svetového umenia. S Murakamiho dielami sa môžete stretnúť všade, od múzeí a galérii až po výklady s vašimi obľúbenými teniskami či kabelkami.

Navyše Murakami neustále experimentuje. V roku 2024 dokonca použil umelú inteligenciu na vytvorenie starých japonských obrazov na svoju výstavu. Jeho kariéra strmo stúpala po celom svete, keď založil Kaikai Kiki Co., umeleckú produkčnú spoločnosť, ktorá nielen riadi jeho prácu, ale podporuje aj iných umelcov. Spustil tiež jedinečný umelecký veľtrh Geisai, kde začínajúci umelci predvádzajú svoj talent priamo kupujúcim.
V roku 2007 Murakami napríklad navrhol obal na album Graduation rappera Kanye Westa. Vystavoval svoje diela na mnohých výstavách po celom svete vrátane múzea Mori Art v Tokiu, Gagosian Gallery v Londýne, Guggenheimovho múzea v Bilbau, paláca Versailles v Paríži či výstavy v Katare s názvom Murakami–Ego. V minulom roku mal dve veľké výstavy, jednu s názvom Mononoke Kyoto v múzeu umenia Kyocera v Kjóte, kde vystavil vyše 170 svojich diel, a v Brooklynskom múzeu výstavu s názvom Hiroshige's100 famous Views of Edo. Dokonca vyprodukoval aj celovečerný film Oči medúzy.
Rok 2025 v znamení Takašiho Murakamiho
K celosvetovej sláve mu pred 20 rokmi napomohla aj spolupráca s módnym domom Louis Vuitton, čím sa etabloval ako priekopník propagácie umenia ako značky. V roku 2003 na podnet vtedajšieho kreatívneho riaditeľa Marca Jacobsa priniesol Murakami nový, farebný pohľad na ikonický monogram Louis Vuitton, čo viedlo k vzniku kolekcií ako Monogram Multicolore a Cherry Blossom. Tieto dizajny sa rýchlo stali obľúbenými medzi módnymi nadšencami a celebritami, čím sa spolupráca stala kultúrnym fenoménom.

Po viac ako 20 rokoch od pôvodnej spolupráce Louis Vuitton a Takaši Murakami opäť spojili sily a pripravili reedíciu svojej ikonickej kolekcie, ktorú predstavili začiatkom januára 2025. Táto kolekcia obsahuje viac ako 200 nových kúskov vrátane kabeliek, doplnkov, obuvi, parfumov a dokonca aj skateboardov či zákuskov, všetky zdobené charakteristickými Murakamiho motívmi. Kolekcia má osloviť novú generáciu módnych nadšencov, pričom zachováva hravý a farebný štýl pôvodných dizajnov.
Na jej podporu Louis Vuitton otvoril pop-up obchody v rôznych mestách po celom svete vrátane New Yorku, Londýna či Tokia. Tieto priestory ponúkajú nielen možnosť zakúpiť si nové produkty, ale aj získať interaktívne zážitky. Zahŕňa známe prvky ako usmievavé kvety, pandu a „Stvorenia z planéty 66“, aplikované na rôzne doplnky vrátane kabeliek a skateboardov.
Takaši Murakami je jednoducho jedným z tých umelcov, ktorí vás prinúti zastaviť sa aj pred výkladom obchodu a povedať si „Jéj, to je iné!“. Presne tento pocit získate vo Viedni – neodoláte, aby ste si nešli pozrieť Takešiho návrhy plné živých farieb a hravých motívov s popkultúrnymi prvkami, z ktorých mnohé sa stali zberateľskými kúskami. Produkty sú doplnené jeho ikonickými postavičkami a týmto počinom sa podarilo nielen spropagovať značku, ale tiež priniesť umelecké diela priamo do ulíc. Výklady sa stali živou galériou, ktorá priťahuje pozornosť okoloidúcich a poukazujú na hlbší význam umenia v móde. Dizajn, ktorý nám prináša nové vizuálne zážitky, sa stal formou moderného umenia.