Anastacia na Slovensku stála štvrť milióna eur
„Agenti hviezd už vedia, že sme práve teraz nezliezli zo stromov,“ hovorí Zuzana Habodászová z agentúry XL Promotion, ktorá na Slovensku organizovala koncerty Davida Gahana, Rammsteinu alebo Seala. „To, čo požadujú, dostanú na 100 a viac percent, takže obavy, že by bol po technickej stránke nejaký problém, nemajú. Nikdy som nemala pocit, že by na nás hľadeli cez prsty preto, že sme vo východnej Európe,“ dodáva.
Slovensku chýba trh
Jej slová potvrdzuje aj Michal Kaščák, ktorý okrem samostatných koncertov organizuje najmä najväčší slovenský hudobný festival, trenčiansku Pohodu. „Už nezohráva úlohu to, že by sme boli politicky alebo ekonomicky nestabilní, že by hrozili nesplnenia sľubov. Závažným kritériom je však to, že sa u nás vôbec nepredávajú cédečká. Prakticky neexistuje trh s hudobnými nosičmi. Vydavateľstvá zasahujú manažmentu do toho, kde bude ktorá skupina hrať a dokonca často niektoré koncerty aj podporujú. Takže sa nám paradoxne môže stať, že budeme mať drahší koncert ako niekto napríklad v Nemecku,“ vysvetľuje Kaščák, ktorý na Slovensko priváža najmä umelcov mimo najpredávanejšieho stredného prúdu.
Ako si organizátori vyberajú, ktorá hviezda by na Slovensko mohla prísť? „Snažíme sa vybrať si toho, koho chceme,“ hovorí Kaščák. „Robíme si zoznam umelcov, ktorých by sme radi na festivale videli. Potom posielame takzvané letters of interest,“ vysvetľuje. Záujem o interpreta prejavia buď priamo u agentov jednotlivých skupín, alebo využívajú služby „medziagenta“, ktorý už má s príslušným agentom vybudovaný nejaký vzťah. „Potom sa čaká, kto potvrdí, že bude v tom čase hrať a či vôbec chce hrať vo východnej Európe. Nasledujú konkrétne finančné ponuky a začne sa vyjednávať,“ dodáva Kaščák. Na Pohodu sa snažia privážať aj interpretov, ktorí práve na turné nie sú.
Ceny aj v miliónoch
XL Promotion je spolu s ďalšími tromi promotérmi z Prahy, Budapešti a Belehradu združené v Clear Channeli. „Interpret vydá cédečko, vyhlási, že ide na turné a jeho agent dá echo promotérom, v tomto prípade Clear Channelu,“ vysvetľuje postup Zuzana Habodászová. „Tým, že sme štyria promotéri, sa cena môže znížiť. Nie všetky koncerty však musia byť vždy v tých štyroch mestách. Niektoré sú v Prahe okamžite vypredané a v Bratislave by sme to ani neskúšali. Buď preto, že interpret je veľmi drahý, alebo napríklad teraz v prípade Phila Collinsa bola podmienka robiť dva koncerty, čo by bolo v našom prípade nemysliteľné,“ hovorí.
V drvivej väčšine prípadov koncert organizujú vtedy, keď je interpret na turné, inak je totiž cena niekoľkonásobne vyššia. „Napríklad Anastacia stála 250-tisíc eur,“ prezrádza. Iné to bolo v prípade českej SuperStar Anety Langerovej. Jej skôr išlo o to, aby sa prezentovala aj na Slovensku. Cena nebola až taká vysoká, lebo to bol jej záujem," objasňuje Habodászová.
Festivalové vystúpenia hudobníkov zvučného mena bývajú zvyčajne drahšie. Ceny hlavných hviezd festivalu sa rádovo pohybujú v miliónoch korún. „Festivalové ceny sú úplne iné ako ceny počas šnúr, klubových vystúpení. Niekedy sa dá zohnať na klubové hranie aj za 2-tisíc eur skupina, ktorá stojí bežne na festival 10-tisíc eur,“ hovorí Kaščák. Pohoda je uprostred leta v piatok a v sobotu. „Sú to exponované dni, festivalov po Európe je veľa, takže aj bitka o interpreta je veľká,“ dodáva. Od honoráru pre umelca sa logicky odvíja aj cena vstupenky.
Vedia, kde vystupujú?
Podľa Habodászovej aj Kaščáka, vstup Slovenska do Európskej únie promotérom výrazne nepomohol. „Nie sme členom Schengenskej dohody, takže víza si napríklad umelci z Jamajky musia často vybavovať zvlášť do Európskej únie a zvlášť k nám. Možno to však pomohlo psychologicky v hlavách niektorých agentov,“ hovorí Kaščák. Najťažšie bolo doteraz podľa Kaščáka zlákať na Pohodu Jarka Nohavicu, ktorého organizátori „lámali“ štyri roky. Rovnako ako Hanu Hegerovú, ktorá je prvým potvrdeným hosťom budúcoročnej Pohody.
Niektorí umelci ani nemusia vedieť, kde vystúpili. „Nič v zlom, nechcem sa nikoho dotknúť, ale keď tu bola Anastacia, tak som mala pocit, že je akási zmätená,“ priznáva Habodászová, podľa ktorej je to však individuálne. „Keď sme tu mali Ibrahima Ferrera, ten sa veľmi tešil a presne vedel, kde je,“ dodala.