Kremnica pukala od smiechu

Daniel Hevier ml., AUTOR JE SPOLUPRACOVNÍK PRAVDY | 31.08.2015 08:55
Kremnické gagy Foto:
Na slávnostnom otvorení Kremnických gagov na narodil červený nos ako symbol klaunovskej profesie.
Festival Kremnické gagy, ktorého 35. ročník sa konal posledný augustový víkend, sa teší nebývalému záujmu divákov aj umelcov.

To, že humor lieči, vedeli už starovekí filozofi. A že smiech je korením života, nám zase tvrdili naše staré mamy. Aj keď sa v dnešnej dobe príliš často javí, že nemáme veľa dôvodov na radosť, horko-trpká pilulka dennodenných útrap sa ľahšie prehltne, ak ju môžeme zapiť poriadnym dúškom humoru. Kremnický gunár priletel aj tento rok a priniesol poriadne „uletený“ festival.

Počas troch dní a nocí sa ľudia v Kremnici zabávali na improvizovaných, ale aj dôsledne nacvičených predstaveniach, koncertoch, performance, čítačkách, artistických vystúpeniach a výstavách (ideálna možnosť spoznať špičku slovenskej karikatúry), ktoré pripravilo takmer tristo umelcov z rôznych kútov sveta. Festival, ktorého 35. ročník sa konal posledný augustový víkend, sa teší nebývalému záujmu divákov aj umelcov.

„Kremnické gagy majú svoje publikum na celom Slovensku a myslím si, že prežijú, aj keď je otázka, v akom stave a na akej úrovni z hľadiska financií. Z roka na rok je ťažšie ich získať. Sponzori musia pochopiť, že aj humor a satira majú svoju hodnotu,“ pripomenul riaditeľ festivalu Ján Fakla.

Slávnostné otvorenie sa uskutočnilo v areáli Mestského hradu. Organizátori pripravili kamuflovaný pôrod červeného nosa ako symbolu klaunovskej profesie. O „cisársky rez“ sa postaral za sprievodu zdravotných klaunov Clowndoctors a balkánskej formácie Barbarossa Samba Group tohtoročný prezident Akadémie humoru Bolek Polívka.

Pútal pozornosť nielen na vypredaných predstaveniach, ale aj pri stretnutiach s ľuďmi v uliciach Kremnice. Polívka na festivale uviedol autobiografickú klauniádu DNA, v ktorej poukázal, ako dedičné vlastnosti, neduhy a zlozvyky preskakujú z otca na dcéru v podaní brilantnej Anny Polívkovej. Legendárnemu valašskému komikovi bola venovaná aj výstava obrazov a karikatúr v kaplnke Mestského hradu.

V Uličke nosov pribudol reliéf Svetozára Mydla,... Foto: DANIEL HEVIER ML.
Ulička nosov V Uličke nosov pribudol reliéf Svetozára Mydla, zosnulého výtvarníka, ilustrátora a autora loga Kremnických gagov.

Bez pátosu s čiernym humorom

Do uličky nosov pribudol ďalší reliéf, venovaný zosnulému výtvarníkovi, ilustrátorovi a autorovi súčasného loga Kremnických gagov Svetozárovi Mydlovi, ktorý si pred tromi rokmi v pokročilom štádiu nevyliečiteľnej choroby odniesol z Kremnice cenu za celoživotné dielo.

Bolek Polívka ocenil túto tradíciu svojským humorom. „Jen tak dále, ať vám to přibývá.“ V klube Labyrint uviedol neskôr večer jeho priateľ spisovateľ Daniel Hevier spomienkový program Mydloviny. Desiate výročie úmrtia Stana Radiča, ktorý de¤facto vymyslel uličku nosov, si zase prišla uctiť Iveta Radičová a Rasťo Piško s novou knihou spomienok Stano Radič – majster nenápadnej pointy.

Groteskou Sláva, inšpirovanou životom hrdinu... Foto: Ctibor Bachratý
Sláva Groteskou Sláva, inšpirovanou životom hrdinu nemej éry filmu Bustera Keatona, dalo Radošinské naivné divadlo bodku za festivalom.

Zaostrené na českého suseda

Nie náhodou sa v okolí Kremnického hradného nádvoria, kde sa odohrávala väčšina predstavení, niesli slová ako „kruci, hergot, syčák, rošťák či vole“. Ťažiskom tohtoročnej dramaturgie bola totiž česká humorná scéna a okrem Bolka Polívku predstavili organizátori v podaní Spolku Kašpar kultového Borisa Hybnera v divadelnej inscenácii Bluff či legendárneho pesničkára Pepa Nosa.

Antigravitačné zákony prestali platiť pri produkcii headlinera festivalu nemecko-kanadského zoskupenia Y2T & Chameleon v projekte LEO. Jednoduchý príbeh o svete, ktorý je hore nohami, ponúkol akrobatické kúsky rafinovane zdvojené do videoprojekcie si z festivalu odniesol Grand Prix. Novozélanďan Fraser Hooper zase v troch rôznych predstaveniach poodhalil kremnickému publiku tajomstvá z klaunovského povolania, zaboxoval si s nimi s obrími rukavicami alebo iba využil momenty okamihu na improvizačné kúsky.

Nezabudlo sa ani na slovenské divadlá. Z ich programov zaujala najmä provokatívna dráma Opití Mestského divadla Žilina a brilantná komédia Listy Emilovi poskladaná z fejtónov Milana Lasicu, obohatená scénickou hudbou Kamila Mikulčíka a ženským hereckým triom Zuzana Šebová, Barbora Švidraňová a Lujza Schrameková.

V prvom rade sedel v pozícii diváka dobre sa zabávajúci Bolek Polívka a v nedeľu poobede sa už obaja legendárni komici stretli v majstrovskom koncerte hereckých etúd – v melancholickej komédii Mínus dvaja. Do dramaturgie festivalu pribudli aj žánre stand-up comedy v podaní Sama Trnku a jeho hostí v programe Hlodomor a slam poetry odprezentovanej špičkou česko-slovenskej scény.

„Kedysi sme zakladali gagy ako mladí ľudia a žánre, ktoré boli vtedy populárne medzi mládežou, časom zanikli. Aj publikum s nami starlo a pocítili sme, že sa z festivalu vytratila mladá generácia, tak sme sa tohto roku snažili program niečím oživiť. Hľadáme v dramaturgii účinkujúcich, ktorí zaujmú mladé publikum, lebo prítomnosť starých bardov je super, ale to už je pomaly odchádzajúca generácia,“ dodal Ján Fakla. Bodku za festivalom dalo Radošinské naivné divadlo s groteskou Sláva, inšpirovanou životom hrdinu nemej éry filmu Bustera Keatona.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ