Recenzia: Hra o tebe, ktorý chceš byť sám sebou!

Marta Žilková, divadelná kritička | 20.03.2019 09:00
Prízraky David Greig Foto:
Prízraky škótskeho dramatika Davida Greiga uvádza Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre.
Tínedžeri určite patria k najkomplikovanejším príjemcom umenia. Už nie sú deti, ale ešte nie sú dospelí. Ponuka pre uvedenú vekovú kategóriu sa vari najviac zmenila v porovnaní s minulosťou. A navyše – súčasné nosiče ponúkajú iný druh kultúry, zväčša populárnej, ktorá sa značne odlišuje od klasického umenia. Aj z toho dôvodu sa menej číta, menej navštevuje divadlo... Preto sa hľadajú spôsoby, ako dospievajúcu mládež opäť vrátiť ku knihe či do divadla.

Za pokus osloviť práve tínedžerov možno pokladať uvedenie populárneho diela škótskeho autora Davida Greiga Prízraky v Starom divadle Karola Spišáka v Nitre. Pre danú vekovú kategóriu sa snažili vybrať tému, ktorá by odrážala či zobrazovala ich svet, a zároveň sa jej zmocniť takými výrazovými prostriedkami, ktoré sú jej blízke a známe. Náročnú úlohu prijal Svetozár Sprušanský v pozícii dramaturga i režiséra zároveň. Keďže Prízraky mali úspech vo Veľkej Británii i v Nemecku, iste predpokladal, že za pokus stojí uviesť ich aj na Slovensku.

K spolupráci si prizval hudobného skladateľa Martina Nemčeka a Evu Pacovskú, pretože ide o hru so spevmi. Obaja dozreli na to, aby si hudobná stránka inscenácie udržala dobrú úroveň napriek tomu, že ide o činoherných hercov. A aby aj vizáž hercov bola príťažlivá, o to sa postarala kostymérka a v tomto prípade aj autorka scény Diana Strauszová. Uvedení tvorcovia prispeli k tomu, že jednoduchý príbeh nabral nové dimenzie, rozkošatil sa, získal dramatický náboj, pričom použité výrazové prostriedky neboli pre príjemcu celkom neznáme. Na scéne sa stále niečo dialo, a neboli to iba dialógy, ktoré by mladý divák určite nestrpel. Bola to hudobno-slovná šaráda, ktorá obrazne vypovedala slovami Davida Greiga „o bolesti, porozumení, zúfalstve, trápnosti a hanbe. Hovorila o láske, o smrti a o katastrofe. Hra o tebe, ktorý chceš byť sám sebou!“.

Príbeh šestnásťročnej tínedžerky Duk, ktorá má chorého otca a jej matka sa zabila, keď ešte bola malá, nie je ničím nezvyčajný. A možno ani zaujímavý, keby sa autor nebol ponoril do vnútra postáv a nepoodkrýval tie stránky života dievčaťa, ku ktorým sa tínedžeri neradi priznávajú. Autor ich však najprv rozkryl, a následne zabalil do takmer rozprávkovo-hororového obrazu s dobrou a zlou vílou, mŕtvou matkou, sociálnou pracovníčkou aj vygooglenou otcovou družkou. Inscenácia disponovala všetkými tematickými prvkami, ktoré mohli upútať mladého diváka (sexuálne narážky, bláznivosť, moderná hudba, kostýmy, prirodzené reakcie hercov v úlohe tínedžerov a pod.). No vôbec nepochopili narážky na „socík“, tie boli určené starším divákom. Napriek všetkým pozitívam predstavenie bolo pridlhé. Určite by pomohlo skrátenie niektorých piesní, ale aj v texte sa dalo škrtať.

Jana Labajová v úlohe Duk a Adam Jančina v úlohe spolužiaka sa vžili do svojich úloh a predviedli vyrovnané herecké kreácie, podobne ako Roman Valkovič v role chorého otca. Kontrast medzi prirodzeným správaním tínedžerov a štylizovanými postavami feministky (Danica Hudáková) a sociálnej pracovníčky (Renáta Ryníková) bol miestami nielen kostýmovo, ale aj správaním priveľký, predimenzovaný a navyše počas celého predstavenia rovnaký. Obe postavy síce tvorili zábavnú, humornú stránku hry, ale nie za cenu afektovania a používania subštandardných výrazov a gest. Umenie dobrého divadla spočíva práve v tom, že nepodlieza vkusu publika a dokáže udržať pozornosť svojím profesionálnym umeleckým prejavom.

Nitrianske publikum prijalo inscenáciu Prízraky so sympatiami, čo hre možno zaručí dlhú životnosť na javisku Starého divadla.

3 hviezdičky z 5

• David Greig: Prízraky / dramaturgia a réžia: Svetozár Sprušanský / preklad: Alexandra Ruppeldtová / hudba a texty piesní / Martin Nemček / vokálna spolupráca: Eva Pacovská / pohybová spolupráca: Michaela Patáková / scéna a kostýmy: Diana Strauszová / hrajú: Jana Labajová, Roman Valkovič, Adam Jančina, Danica Hudáková, Renáta Ryníková a. h. / premiéra v Štúdiu Tatra, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre 8. 3.