Recenzia: Aladin alebo ako sa Guy Ritchie zbláznil

Martin Adam Pavlík, Pravda | 02.06.2019 10:52
Aladin Foto:
Naomi Scottová ako princezná Jasmína a Mena Massoud ako Aladin.
Kam sa podel ten génius, čo vedel svojim postavám napísať priam dokonalé hlášky, z ktorých bolelo brucho od smiechu? Ten majster rozprávač s charakteristickou rapid montážou a so šialenými kamerovými jazdami? Ten lišiak, čo vedel vždy na konci filmu vyčariť diabolský úsmev od ucha k uchu a nabil diváka konskou dávkou energie? Je bohužiaľ preč. Či nenávratne, to sa uvidí vzhľadom na jeho najbližší projekt, možno návrat ku koreňom - gangsterku The Gentleman, až neskôr. Tá má prísť do kín na budúci rok.

Najlepšie časy päťdesiatročného Angličana Guya Ritchieho sa skončili ešte pred jedenástimi rokmi vydarenou RocknRollou. Aj keď trilógia Sherlock Holmes s charizmatickým Robertom Downeym jr. ešte vedela príjemne rozosmiať a miestami milo prekvapiť, jeho posledné filmy akosi strácali autorstvo tak silne raziace z kultových diel ako Zbal prachy a vypadni (1998) či Podfu( c )k (2000).

Scenáristická rafinovanosť ochabla, punkový nádych zmizol niekde do prázdna. Ak však v jeho predposlednom žánrovom experimente, dobrodružnej fantasy Kráľ Artuš: Legenda o meči (2017), bolo aspoň trocha cítiť jeho režijnú prítomnosť, v jeho najnovšom rovnomennom remaku od ospevovaného, až božsky uctievaného animovaného filmu z dielne Walta Disneyho Aladin (1992), necítiť ani štipku autorstva. A mení sa na čisto remeselnú, konvenčnú nudu, pri ktorej ak divák nezaspí, bude poriadne sklamane krútiť hlavou.

Už v úvode cítiť, akým smerom sa film bude uberať. Prekáža kŕčovitosť hercov, lacná a iritujúca hudba prítomná v každom obraze, miestami skutočne trápne repliky, nevydarené muzikálové sekvencie či obrazová umelosť, takmer všetko je „prečačkané“ a gýčovité. Ritchieho Aladinovi vyslovene škodí skutočná podoba v podaní reálnych hercov. Namiesto toho, aby sa čaro originálu aktualizovalo, stráca sa, čo je nesmierna škoda. Ženskému oku síce ulahodí sympatický Mena Massoud, predstaviteľ Aladina, pouličného zlodeja s dobrým srdcom a krutým osudom, mužské oko zase poteší skutočne nádherná princezná Jasmína v podaní iba dvadsaťšesťročnej Naomi Scottovej. Will Smith v úlohe Džina z čarovnej lapmy síce baví a ťahá film kvalitatívne mierne nahor, ale veľkú časť skutočného vtipu miestami zabíja zase otravný dabing.

Aladin je lacnou rozprávkou, ktorá možno poteší najmenších, no pre pamätníkov, srdciarov a veľkých fanúšikov Ritchieho bude lepšie, ak sa danej snímke oblúkom vyhnú. Spolu so Stroskotancami (2002) ide rozhodne o Ritchieho najhorší film a ostáva vlastne rozum stáť, prečo sa do daného projektu pustil bez toho, aby doň vniesol niečo svoje. Až by si jeden mohol myslieť, že sa zbláznil.

2 a pol hviezdičky z 5

• Aladin / USA, 2019 / réžia: Guy Ritchie / scenár: John August, Guy Ritchie / kamera: Alan Stewart / hudba: Alan Menken / hrajú: Will Smith, Mena Massoud, Naomi Scottová, Marwan Kenzari, Navid Negahban a i. / slovenská kinopremiéra: 23. mája