Recenzia: Aj v polyamorii má sex svoje pravidlá

Sofia Prétorová, Pravda | 09.11.2022 14:00, aktualizované:
film Hranice lásky  Hana Vagnerová a Matyáš... Foto:
Hana Vagnerová a Matyáš Řezníček v novom filme testujú Hranice lásky.
Polyamoria je téma, ktorej sa nedostáva veľa pozornosti - najmä čo sa nášho kultúrno-spoločenského priestoru týka. Bežná verejnosť ju vníma predovšetkým skrz negatívne stereotypy, akými sú nevera či promiskuita. Preto keď do kín zavítal najnovší film poľského režiséra Tomasza Wińského, vyzeralo to, že sa tejto téme konečne niekto povenuje zodpovedne. Výsledok však vyvoláva zmiešané pocity.

Zdieľanie sexuálnych fantázií

Petr (Matyáš Řezníček) a Hana (Hana Vagnerová) tvoria úplne obyčajný a spokojný pár. Zdá sa, že im to klape vo všetkých smeroch, dokážu spolu zdravo komunikovať a v posteli im to tiež funguje. Jedného dňa ich ale vzájomná otvorenosť privedie k tomu, že spolu začnú zdieľať sexuálne fantázie, v ktorých figurujú cudzí ľudia. Ich postupný prienik do neznámych vôd polyamorie je zrejme najlepšie spracovaným úsekom filmu. Spočiatku obaja váhajú, majú strach, no zároveň sú zvedaví a neuveriteľne vzrušení. Vďaka tomu, že sa spolu o všetkom rozprávajú a pýtajú si súhlas partnera, sa im takéto krátkodobé úlety zapáčia.

Nový film testuje Hranice lásky

Pozrite si fotografie z filmu s odvážnou témou polyamorie, voľne povedané o voľnej láske.

Fotogaléria
Hlavnými protagonistami v novom filme Hranice...
Vo filme skúmajú hranice lásky partnerské páry...
+5Vo filme Hranice lásky si zahral aj Martin...

Napriek tomu, že ide o zaujímavú tému a dej mohol ísť rôznymi smermi, sa režisér rozhodol vybrať si ten najpredvídateľnej­ší. Postupne sa Hana stáva závislou od sexu a po tom, čo niektoré stretnutia utají pred Petrom, sa ich vzťah definitívne naruší. Ide o pochopiteľné vyústenie situácie. Polyamorné vzťahy totiž stoja na rovnakom základe ako tie monogamné – na vzájomnej dôvere a dodržiavaní vopred určených pravidiel.

Hranice lásky, trailer

Celkom sviežim rozhodnutím bolo, že po neviazanom sexe zatúžila práve žena, pričom muža to po niekoľkých skúsenostiach omrzelo a namiesto toho sa rozhodol nájsť si vážnu známosť. Hana akoby bola v istom zmysle prázdna, akoby niečo hľadala, ale nevedela čo. Petr zasa vie, čo od života chce, a drží sa toho. Preto sa ich cesty nevyhnutne rozchádzajú.

Sentimentálne kráčanie po pláži

Hlavným problémom snímky je, že nejde dostatočne do hĺbky. Téma je nepochybne zaujímavá a je dobre, že sa ju niekto rozhodol riešiť prostredníctvom kinematografie. Aj tak sa však zdá, akoby tvorcovia išli len po povrchu a akoby si vybrali príliš jednoduchú cestu, ktorá napokon opäť skĺza späť k stereotypom. Je pochopiteľné, že polyamoria nie je pre každého, na druhej strane nejde nevyhnutne o zlú vec. Všetko záleží len na ľuďoch a vzájomnom súhlase.

Čo sa týka atmosféry, režisérovi sa podarilo dobre zachytiť intímne, nie nevyhnutne sexuálne momenty medzi partnermi. Zdôraznil ich videami, ktoré si Hana a Petr natáčajú na mobil. Je to síce milé, ale hodilo by sa to skôr do filmu spred 20 rokov. Navyše sú vďaka tomu diváci svedkami čudesnej erotickej scény, v ktorej vidia len Hanin krk a rameno, počúvajúc jej vzdychy. Vtipne pôsobí tiež sentimentálna scéna kráčania po pláži, ktorá v dnešnej dobe evokuje skôr dramatické paródie na Tik Toku než skutočné precítenie scény.

Zdá sa, že na témy rozoberajúce neznáme zákutia ľudskej sexuality ešte stále nie sme pripravení. Film Hranice lásky si mohol dovoliť byť otvorenejší, zložitejší aj progresívnejší, namiesto toho v divákoch pravdepodobne potvrdí všetky ich predsudky voči ľuďom, ktorí v polyamorných vzťahoch žijú.

HODNOTENIE PRAVDY: 2,5 HVIEZDIČKY z 5

Hranice lásky / Česká republika, Poľsko 2022 / r. Tomasz Wiński, h. Hana Vagnerová, Matyáš Řezníček, Eliška Křenková, Martin Hofmann, Lenka Krobotová, Hynek Čermák, Antonie Formanová a ďalší.

Video