McDonaldovská chalúpka pod Urpínom

Pavel Unger, operný kritik | 19.10.2012 12:00
38 Pernikova chalupka 4X Denisa Hamarová... Foto:
Denisa Hamarová (Janko), Dušan Šimo (Ježibaba) a Emílie Řezáčová (Marienka) v banskobystrickom naštudovaní Perníkovej chalúpky.
Niet účinnejšieho receptu na zachovanie kontinuity záujmu o operné umenie, ako pozvať do divadla deti s rodičmi.

Banskobystričania vedeli, čo im ponúknuť. Po prvýkrát a s vyše polstoročným odstupom od bratislavskej inscenácie naštudovali Perníkovú chalúpku z pera nemeckého skladateľa Engelberta Humperdincka, ktorú v úspešnej premiére predstavili uplynulý víkend.

Po celom svete uznávaná, priam kultová opera s rozprávkovým námetom (libreto na motívy bratov Grimmovcov), nie je totiž žiadnou kamuflážou, ale skutočnou reprezentantkou žánru. Panenský divák si na nej overí, ako znie kompletne obsadený orchester, v akom rozsahu sa pohybujú sólové hlasy a pritom nasáva známy príbeh v hudobno-divadelnom spracovaní. Mladší rovesník a obdivovateľ Richarda Wagnera si osvojil jeho kompozičné tézy, no prispôsobil ich zvolenej látke. Weimarskú premiéru roku 1893 dirigoval ďalší velikán nemeckej hudby Richard Strauss. Wagner bol desať rokov po smrti, Strauss pred svojím operným debutom.

V bystrickej Štátnej opere sa diela ujal režisér Pavol Smolík, ktorý si už prekladom libreta pripravil pôdu pre podčiarknutie nadčasovosti rozprávky. K pointe „poslúchajte a jedzte zdravo“ sa dopracoval vskutku nenásilnou aktualizáciou, zreteľným a prirodzeným vyprofilovaním postáv detí, ich rodičov alebo skvelo charakterizovanou figúrou Ježibaby v mužskom podaní. Scénograf Jaroslav Valek pripravil účelnú výpravu, Ľudmila Várossová nápadité rifľové kostýmy. Réžia pútala pozornosť radom mizanscén bez toho, aby javisko príliš zahusťovala. Smolík sa nesnažil o „mostíky“ s hľadiskom, lebo v diele ich niet. Modernosť nevnucoval. Vychádzal však z úsudku, že dnešným deťom je mcdonaldovské menu bližšie ako vyčačkaný domček z medovníka.

K náročnej partitúre pristúpil vo svojom prvom samostatnom naštudovaní mladý domáci dirigent (doteraz najmä zbormajster) Ján Procházka s veľkou zodpovednosťou. Bohato a farebne zinštrumentovaný, príznačnými motívmi i ľudovými inšpiráciami nasýtený orchester viedol istou rukou a vyťažil z neho veľa pôsobivých miest.

V hlavnej postave uplatnila bratislavská Denisa Hamarová (Janko) zmysel pre charakteristiku chlapčenskej postavy a vložila do nej farebne bohatý, zvučný mezzosoprán. Mladá Emílie Řezáčová (Marienka) sa cez orchester prebíjala s istými problémami, jej ľahký soprán sa však počúval príjemne. V úlohe Ježibaby sa doslova vyšantil Dušan Šimo, ktorého kovový tenor s jasnou výškou dopĺňal bravúrny herecký profil. Intenzitou hlasu a zrozumiteľnosťou spievaného slova zaujal rodičovský pár v podaní Oľgy Hromadovej a Zoltána Vongreya.

Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Engelbert Humperdinck: Perníková chalúpka / dirigent: Ján Procházka / réžia: Pavol Smolík / scéna: Jaroslav Valek / kostýmy: Ľudmila Várossová / 2. premiéra v Štátnej opere Banská Bystrica 13. októbra.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ