Salome - psychologická dráma na jeden dúšok

Richard Strauss pred vyše sto rokmi určite nekomponoval Salome s víziou náčrtu sveta 21. storočia. Predsa však mnohých súčasných tvorcov posolstvo diela inšpiruje.

19.11.2014 09:00
Salome, opera SND Foto:
Jolana Fogašová ako predstaviteľka titulnej úlohy v opere Salome.
debata

Neraz väčšmi než biblickou prapodstatou, výzvami nadčasovými. K takým patrí aj nemecký režisér Hans-Joachim Ruckhäberle, ktorý so svojím tímom predstavil Salome v piatok 14. novembra v Opere Slovenského národného divadla.

Vrátila sa po tridsiatich ôsmich rokoch, reflektujúc 150. výročie narodenia skladateľa. Ako moderná hudobná dráma, ako príbeh rozmaznanej dievčiny z bohatej, citovo deprivovanej rodiny, ktorá na presadenie pudovej vášne používa psychopatické prostriedky. Časový posun deja pritom neuberá z jeho myšlienkového jadra, každá postava má detailne vymodelovaný logický profil, zapadajúci do mozaiky dekadentnej spoločnosti. Nie zo začiatku nášho letopočtu, ale z prelomu tisícročí. Mnohé, v inom variante, platí.

Scéna je striedma a účelná. Stoličky, posuvný panel, deliaca čiara medzi svetom zlata a sivosťou bežného dňa. A mesiac, ktorého symbolika opakovane vyplýva z textov. Tanec siedmich závojov (s aktívnou účasťou Salome a Herodesa) má zmyselný náboj, je originálny a silno vypointovaný. O hudobnom naštudovaní Friedricha Haidera platí to, čo charakterizuje hudbu Richarda Straussa. Je rovnakým „čarodejníkom orchestra“, modelujúcim drámu s bohatstvom rafinovaných farieb a dynamických odtieňov. Triumfuje v inštrumentálnych častiach, so sólistami vedie partnerský dialóg. Orchester má dušu i technickú suverenitu.

Nestáva sa často, že v kompletnom obsadení niet slabého článku. Dominuje s režijným zámerom plne stotožnená Jolana Fogašová ako Salome. Spieva voľne, farebne, tónom víťaziacim nad orchestrom i modelujúcim poetické oblúky v obsažnom piane. Kabinetnú kreáciu vytvoril Jan Vacík, jeho Herodes je zlatom obklopený chlipník, groteskný neurotik, ktorý uviazne vo vlastnej pasci.

Rovnako spevácky skvelá je Denisa Hamarová ako apartná Herodias. Obaja Jochanaanovia, Anton Keremidtchiev a Pavol Remenár, sú príťažlivo tajomnými prorokmi, plne zodpovedajúcimi charakteru postavy.

Do bratislavského repertoáru pribudla strhujúca jednodejstvová hudobná dráma, ktorú divák vstrebe na jeden dúšok. A jeho chuť ešte dlho doznieva.

Hodnotenie Pravdy: 4,5/5

Richard Strauss: Salome / dirigent: Friedrich Haider / réžia: Hans-Joachim Ruckhäberle / scéna Helmut Staubach, Uwe Kuckertz / kostýmy: Ngozi Unamba-Oparah / premiéra v Opere Slovenského národného divadla 14. novembra

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SND #recenzia #opera #Salome #Richard Strauss