Kto nesie vinu za mladíkov zločin?

V malom anglickom mestečku oslepil sedemnásťročný chlapec šesť koní. Novinová správa inšpirovala v roku 1973 svetoznámeho britského dramatika a scenáristu Petra Shaffera k napísaniu hry Equus. O dva roky neskôr mu vyniesla Tony Award za najlepšiu hru. V príbehu s atraktívnou detektívnou zápletkou obnažuje tému citovej vykoľajenosti. Psychologická dráma, sprevádzajúca diváka kľukatou cestou odhaľovania tajomstiev duše, má v piatok 27. marca premiéru v bratislavskom Divadle Nová scéna.

27.03.2015 13:55
33 equus  3x Foto:
Juraj Ďurdiak (Martin Dysart) a Dávid Hartl (Alan Strang) v inscenácii Equus, ktorá má premiéru v piatok 27. marca na javisku Divadla Nová scéna v Bratislave.
debata (1)

„Hra Equus je o dôležitosti rodiny. To, čo dostaneme od matky prírody, nám ešte niekto v podobe rodičov dokreslí a dokresá. Je teda veľmi dôležité, aby mali deti pri sebe správne osobnosti. Cítim to o to viac, že som otcom dvojročnej dcéry,“ povedal režisér Michal Náhlík. Inscenácia rozpráva o tajomnom bohovi koní, chorých životoch aj o dušiach, ktoré hľadajú nehu. Zároveň kladie nemálo naliehavých otázok. Kto nesie vinu za chlapcov zločin, treba za ním hľadať vplyv bigotnej matky či drastického otca? Zapríčinila nevysvetliteľnú krutosť psychická porucha alebo potlačená sexuálna túžba? Alebo je vinníkom ľahostajnosť okolia?

„Téma náboženstva je ďalšou hlavnou líniou inscenácie. Som ateista, ale akceptujem všetky vierovyznania, ktoré neubližujú človeku alebo spoločnosti. Zlý výklad viery však môže mať fatálne následky – príklad toho nachádzame aj v hre Equus. Shaffer v hre načrtáva, že je proti zlému pochopeniu náboženstva. Z našej strany je to veľký výkričník, že sloboda slova a sloboda ľudskosti musí mať takisto právo, nielen božské práva a povinnosti,“ pokračoval hosťujúci režisér.

Najťažšie bolo podľa neho dešifrovať Shafferov text, v ktorom je množstvo filozofických, náboženských aj politických odkazov. Zbaviť ho týchto nánosov a množstva slov „urečneného“ autora. Má rád strohé vety, strohé myšlienky a temporytmus 21. storočia, aj preto s dramaturgičkou Miriam Kičiňovou predlohu pol roka upravovali a hľadali najdôležitejšie motívy.

Postavu mladého zločinca Alana Stranga, ktorého pred ôsmimi rokmi hral v londýnskej inscenácii Harrym Potterom preslávený Daniel Radcliffe, zveril režisér Dávidovi Hartlovi. Náhlík ho objavil pred štyrmi rokmi ešte ako študenta konzervatória, keď ho obsadil do novoscénickej inscenácie Čarodejníka v krajine Oz. „Už vtedy som mu hovoril, že má veľký talent, ale nesmie si to v živote pokaziť. Z môjho pohľadu ide míľovými krokmi vpred,“ spomenul Michal Náhlík. „Môj hrdina je od začiatku do konca na javisku nahý. Nie fyzicky, ale duševne,“ vysvetlil Dávid Hartl. Režisér dodal, že fyzická nahota je zhmotnením duše.

„Prečo Equus? Je to boj, ktorý sa možno nedá vyhrať, ale pokým budú mladí nosiť do školy zbrane a injekčné striekačky, ktoré namieria proti sebe, tak niekde robíme chybu. Otcovia, mamy, učitelia… ak odídu z divadla otrasení, tak naše snaženie má zmysel,“ uviedol riaditeľ Divadla Nová scéna Juraj Ďurdiak. Hrá postavu psychiatra Martina Dysarta. V broadwayskej inscenácii Equus v tejto úlohe „zahviezdil“ pred štyridsiatimi rokmi Anthony Hopkins.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Equus #Divadlo Nová scéna #Juraj Ďurdiak #Dávid Hartl #Peter Shaffer #Tony Award