Recenzia: Keď sú smutné veci smiešne

Ak chcete vedieť, aký je váš potenciálny partner, zistite si, koľko čistiacich prostriedkov nakupuje. Saponáty sú totiž ako lakmusový papierik vzťahov. Samozrejme, mnoho napovie aj partnerova vôňa. Hlavne tam dole. A ak sa už posuniete na vyššiu úroveň, je vhodné absolvovať trenažér v spoločnej domácnosti. Ideálne aj s dieťatkom.

26.02.2016 09:05
exntrakty a nahrady , SkRAT Foto:
Vtipne a s nadhľadom odhaľuje inscenácia Extrakty a náhrady citlivé miesta partnerských vzťahov.

Zoznamovacia agentúra vám toto všetko za istý poplatok bez problémov zabezpečí. Extrakty a náhrady, najnovšia inscenácia bratislavského Divadla SkRAT, sa venuje partnerským vzťahom. Robí to vtipne a s nadhľadom, zároveň však odhaľuje dôležité a citlivé miesta každého z nás. Stretnúť správneho človeka a vytvoriť s ním autentický vzťah je fuška. S pribúdajúcimi rokmi čoraz väčšia a väčšia. V zoznamovacej agentúre sa preto pod dohľadom blazeovaného psychológa pokúša o nadviazanie vzťahu žena v stredných rokoch. Na výber má dvoch adeptov, s ktorými pred zrakmi divákov absolvuje bizarné rozhovory. Dôjde na skúmanie telesných pachov, overovanie rodinnej anamnézy, výpočet akademických skúseností aj motoristickej zdatnosti.

Vzťah sa však napriek tomu nezrodí. V izolovaných výstupoch, ktoré dopĺňajú a dotvárajú príbeh, sa odhaľuje prečo. Chýba úprimnosť, odvaha aj vytrvalosť. Smiešne zoznamovacie stretnutie sa napokon preklopí v nečakaný záver. Herci tu sedia duševne aj fyzicky nahí, evidentne nie veľmi šťastní. Napokon, kedy ste naposledy žiadali priateľov, aby vám na narodeniny kúpili erotickú hračku?

Inscenácia vznikala metódou kolektívnej tvorby, ktorá má v divadle svoje nezastupiteľné miesto. Práve vďaka nej sa do nej poza bizarný dej dostáva výrazná autentickosť, ktorá pravdepodobne vychádza aj z osobných skúseností štyroch účinkujúcich. Pravdaže, hranica medzi vážnym a nevážnym je tenká a divák si nikdy nemôže byť celkom istý tým, či sa naozaj smeje na smiešnych veciach.

Štvorica tvorcov Inge Hrubaničová, Ľubo Burgr, Milan Chalmovský a Vlado Zboroň výborne prepája paródiu s autentickosťou. Nezaznie jediný falošný tón, nikde niet ani stopy po vyumelkovanosti alebo neúprimnej teatrálnosti. Pred divákmi stoja štyria ľudia, ktorí s humorom odhaľujú to, k čomu sa väčšina iných nerada priznáva.

Extrakty a náhrady je výborná inscenácia, ktorá opäť skúma divácke hranice. Komunikatívnu a vtipnú inscenáciu si môžete pozrieť nielen počas niektorých repríz v priestoroch bratislavskej A4, ale aj počas festivalu Nová dráma, kde zabojuje o Grand Prix Nová dráma.

Extrakty a náhrady / autori a účinkujúci: Inge Hrubaničová, Ľubo Burgr, Milan Chalmovský, Vlado Zboroň / premiéra: Divadlo SkRAT 28. januára v A4

Viac na túto tému: #divadlo #Inge Hrubaničová #Ľubo Burgr #Milan Chalmovský #Vlado Zboroň #Extrakty a náhrady #Divadlo SkRAT