Recenzia: Rivali na život a na smrť

Preteky formuly 1 sú nepochybne jedny z najprestížnejších pretekov vôbec - sú za nimi miliardy dolárov, pot a neraz aj krv stoviek nadšencov ženúcich sa za slávou a nesmrteľnosťou... Povedzme si však úprimne, že sledovať na obrazovke, ako sa kdesi na okruhu monoposty s rachotom predháňajú v zákrutách, mnohým z nás pripomína skôr liek proti nespavosti ako napínavú zábavu. Dráma Rivali oscarového režiséra Rona Howarda (Čistá duša, Apollo 13) má našťastie od uspávanky poriadne ďaleko. Vlastne možno pokojne skonštatovať, že ide o jeden z najlepších filmov z tohto prostredia za dlhé roky - a možno dokonca najrýchlejšiemu športu sveta získa aj niekoľko nových fanúšikov. Zameriava sa totiž na príbeh azda najpozoruhodnejšieho jazdca formuly 1 vôbec - Nikiho Laudu.

04.10.2013 09:00
Rivali Foto:
Nikiho Laudu v červenom monoposte značky Ferrari v snímke Rivali verne stvárnil Daniel Brühl.

Hunt verzus Lauda

Nie je životopisný film ako životopisný film. Niektoré sa pokúšajú zviezť na senzácii, iné sľubujú, že prinesú dosiaľ nepoznané detaily zo súkromia známej osobnosti. Ďalšie zase akoby vznikli len tak z povinnosti, keď dávajú prednosť úctivému chronologickému sumáru dávno známych faktov. Rivali, v anglickom origináli známi pod titulom Rush, sú však filmom, za ktorý sa rozhodne nemusia hanbiť jeho tvorcovia ani živé predlohy jeho postáv.

Rivali sú príbehom britskej pretekárskej hviezdy Jamesa Hunta a jeho húževnatého rakúskeho protivníka Nikiho Laudu. Obaja sa tvrdohlavou záľubou v nebezpečnom športe odcudzili vlastným rodinám, zakopli o seba už ako začiatočníci v tretej lige. Kým Hunt pri ceste hore sa spoliehal na svoj šarm, sebavedomie a samovražednú agresivitu za volantom, Lauda nedostatok sociálnych zdatností a príťažlivosti kompenzoval ohromujúcimi technickými znalosťami, chladnou hlavou a odhodlaním uspieť. Nevraživosť medzi dvoma jazdcami striedavo útočiacimi na stupne víťazov azda nie je ničím prekvapujúcim. Kamera však za ňou vidí oveľa viac, a to hnací motor, ktorý Laudu aj Hunta hnal vražedným tempom do záhuby, ale aj k triumfom.

Komplexne a bez pátosu

Rivali sa odohrávajú hlavne na okruhoch, stereotypu sa však báť netreba. Závodné scény sú nakrútené strhujúco a zároveň bez krikľavých farieb a umelej gradácie pomocou opozeraných hollywoodskych barličiek. Bez zbytočného pátosu film dokázal zachytiť aj osudovú tragédiu, pri ktorej Lauda utrpel hrozivé popáleniny, lenže nie porážku (o necelý mesiac po nehode sedel opäť v monoposte). Rovnako dobre ako „v akcii“ sa na pretekárov pozerá aj v súkromí. To film síce neskúma do detailov, no dostatočne poctivo na to, aby divák pochopil nielen tabuľkové umiestnenie, ale aj charakter, motiváciu a nuansy vzťahu hlavných hrdinov.

Laudu ani Hunta film nepasuje za polobohov – ukazuje ich samoľúbych, sebeckých, zákerných aj arogantných. Napriek tomu si ich divák už v prvých minútach filmu zamiluje, ak by aj o nich pred návštevou kina nikdy nepočul. Zo všetkého najviac asi Rivali prekvapujú svojou komplexnosťou – sú zábavní, napínaví, inteligentní aj dojímaví zároveň. Nie sú napokon len príbehom Laudu a Hunta, ale tiež poctou všetkým, ktorí pre pocit prvenstva neváhajú zájsť až za hranice svojich síl a možností.

Hodnotenie Pravdy: 4 a 1/2 hviezdičky z 5
Rivali / USA, Veľká Británia 2013 / réžia: Ron Howard / scenár: Peter Morgan / hrajú: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 3. októbra

Viac na túto tému: #formula 1 #Chris Hemsworth #preteky #tragická nehoda #niki lauda