Recenzia: Gravitácia? Najbližšie, ako sa kedy dostanete k vesmíru

Že nejde o ďalšie štandardné sci-fi, na ktoré si o pár rokov spomenú akurát skalní fanúšikovia žánru, bolo jasné už po premiére Gravitácie na filmovom festivale v Benátkach. Prednedávnom 3D film Alfonsa Cuaróna (Harry Potter a väzeň z Azkabanu, Panov labyrint) dorazil aj do našich kín. Preplnené kinosály svedčia o tom, že učaroval aj Slovákom.

15.10.2013 09:00
Gravitácia Foto:
Sandra Bullock a George Clooney účinkovanie v Gravitácii iste nikdy nebudú musieť ľutovať.
debata (3)

On je skúsený astronaut a toto má byť jeho posledná prechádzka vesmírom. Pre ňu je to vesmírna premiéra, je to odborníčka, ktorú prizvali špeciálne na pomoc pri oprave Hubblovho teleskopu. Z rutinnej akcie sa však stáva tragédia, keď obežnú dráhu a všetko na nej zasiahne roj úlomkov zničenej družice. Kowalsky a Stoneová ostávajú jedinými živými členmi posádky a ich nádej na záchranu je menšia ako najmenšie úlomky rakety, na ktorej prileteli. Bez spojenia so Zemou a s dochádzajúcim kyslíkom v skafandroch sa vydávajú na beznádejnú prechádzku k troskám, ktoré by pri troche šťastia mohli byť ich jedinou šancou na cestu domov. Začína sa dráma, po ktorej iste predaj turistických letov do vesmíru tak rýchlo neporastie…

Zem nikdy nevyzerala tak sladko

Boj o holý život v chladnom vesmíre, osamelosť a klaustrofobické zovretie nemotorného skafandra a na pozadí spektakulárny východ slnka, ktorý je z obežnej dráhy azda ešte romantickejší ako zo Zeme… Ak by bol film s takouto zápletkou pri dnešných technologických možnostiach prepadákom, bola by to pre jeho tvorcov veľká hanba. Gravitácia má však od prepadáku poriadne ďaleko a už teraz možno predpokladať, že zamieša nielen poradím viacerých prestížnych ocenení, ale aj nárokmi, ktoré budú diváci od filmov tohto typu v budúcnosti mať.

Celkom nový „rozmer“ v Gravitácii napríklad dostáva 3D, na ktoré sme si už bohužiaľ zvykli ako na „príplatkovú atrakciu“ a neočakávame od neho žiadny skutočný prínos samotnému filmu. Hoci Gravitácia iste má čo povedať aj bez 3D, už svojou bytostnou podstatou sa k filmu tento „očný klam“ výborne hodí. Režisér Alfonso Cuarón preukázal, že vizualite rozumie azda oveľa viac ako mnohí z jeho kolegov a filmu tým urobil tú najlepšiu službu. V kine sa budete spolu so Sandrou Bullock krútiť a vznášať v stave beztiaže tak autenticky, až sa vám budú cestou zo sály podlamovať kolená. Treba tiež podotknúť, že v prípade Gravitácie naozaj stojí za to siahnuť trochu hlbšie do vrecka pri pokladnici niektorého z moderných kín a nečakať, kým sa film objaví na DVD. K zážitku tohto typu veľké plátno neodmysliteľne pa­trí.

Pri sledovaní Gravitácie bude iste nejedného diváka obchádzať spomienka na kultovú snímku 2001: Vesmírna odysea Stanleyho Kubricka. A s trochou nadhľadu je Gravitácia naozaj „odyseou“ pre 21.¤storočie. Nielen preto, že sa nadčasovým eposom z roku 1968 vo viacerých detailoch inšpiruje. Ale predovšetkým pre nemenej autentickú minimalistickú atmosféru. Pre rovnako poctivé vykreslenie stiesnenej osamotenosti, očarenia a zároveň úľaku malého človiečika v nekonečnom chladnom priestore. Po tomto filme vám naozaj nebude ľúto, že ste sa lepšie neučili a nestali sa astronautom – práve naopak, Zem ešte nikdy nevyzerala tak sladko a priateľsky… V tomto smere hrá Cuarón stopercentnú hru, čo divák rozhodne ocení, až bude zarytý v sedadle so spotenými rukami prežívať zúfalstvo filmových hrdinov tak intenzívne, akoby bolo jeho vlastným.

Škoda sentimentov

Kiež by mohlo ostať hodnotenie Gravitácie len pri superlatívoch. Bohužiaľ, čisté línie, ktoré si film udržuje v rovine napätia, atmosféry a autenticity, neprehliadnuteľne narúšajú pokusy spriateliť diváka s hlavnými hrdinami. Pokusy, ktoré sú mimochodom celkom zbytočné – v situácii, kedy sa muž a žena na plátne stávajú jedinými preživšími bytosťami na obežnej dráhe, azda ani nie je možné nevytvoriť si k nim nejaký vzťah. Matt Kowalsky v podaní Georgea Clooneyho je v skratke „vesmírny kovboj“. Nielen pre country, ktorým si zútulňuje tesný priestor vo svojom skafandri, ale aj pre žoviálnosť neúnavného rozprávača historiek a absolútnu sebaistotu, s ktorou zvláda aj tie najťažšie chvíle. Hoci mu už v najvyhrotenejších momentoch ťažko veriť, filmu trochu toho hollywoodskeho zveličenia možno poľahky odpustiť.

O stupeň nápadnejšie pod zubami škrípe „omáčka“ okolo Ryan Stoneovej, ktorá, ako sa dozvedáme, prišla pri nezmyselnej nehode o dieťa. Nie je ťažké domyslieť si, kam nás tým scenár chce doviesť – že v najťažších chvíľach bude matka myslieť na to, ako sa opäť zvíta s dcérkou a tak ďalej… Hoci by sme sa v hyperrealistickom sci-fi filme iste zaobišli aj bez tohto sentimentu, viac ako samotný fakt, že tam tento prvok je, prekáža neodbytnosť a frekvencia, s akou sa na plátno vracia. Vyzerá to takmer, akoby išlo o dodatočnú editáciu pre niekoho možno až príliš pragmatického a tvrdého filmu. Škoda.

Nad ďalšími nedokonalými detailmi azda ani nie je správne sa pozastavovať. Film, ktorý je v mnohých ohľadoch skutočne prelomový a dokáže rovnako strhnúť široké spektrum divákov, ako aj kritikov a recenzentov, ktorí občas podliehajú pocitu, že všetko dobré už dávno videli, si prehnanú „pitvu“ nezaslúži.

Hodnotenie Pravdy: 4 a 1/2 hviezdičkky z 5

Gravitácia / USA, VB 2013 / réžia: Alfonso Cuarón / scenár: Alfonso Cuarón, Jonás Cuarón / hudba: Steven Price / hrajú: Sandra Bullock, George Clooney / dátum slovenskej kinopremiéry: 3. október

3 debata chyba