Recenzia: Newboy verzus Oldboy

Americkí producenti sa opäť raz rozhodli posunúť v predžuvanej a predtrávenej verzii svojim cieľovým divákom čosi "exotické". Zvolili si tentoraz naozaj delikátny titul - krvavý opus kórejského filmára Parka Chan-Wooka Oldboy (2004) plný čierneho humoru, absurdných bojových scén aj pohoršenia hodnej sexuality, ktorý sa môže pochváliť aj Grand Prix z Cannes. Ako to už pri remaku býva, otázka ani nestojí tak, či je nový Oldboy dobrý, ale skôr: Malo nejaký zmysel ho nakrúcať?

09.12.2013 12:00
Oldboy, Josh Brolin Foto:
Oldboy Parka Chan-Wooka sa po takmer desiatich rokoch vracia do kín pod taktovkou Spikea Leeho.

Zľahka nariedený originál

Pri troške nadhľadu (či ignorantstva?) možno pôvodného Oldboya charakterizovať ako kórejskú „tarantinovku“ (tvorca Pulp Fiction je sám veľkým obdivovateľom filmu a jeho tvorcu). Hlavný hrdina je skazený chlap, ktorý sa po jednej z mnohých preflámovaných nocí ocitne v lacnej hotelovej izbe. Tá sa vzápätí ukáže byť väzenskou celou, v ktorej muž strávi celých 15 (v remaku 20) rokov. Prečo ani na čí príkaz je takto trestaný, sa nedozvie. Prostredníctvom televízie mu však jeho väznitelia umožnia zistiť, že jeho manželku ktosi zavraždil a hlavným podozrivým je práve on – nezvestný manžel. Jedného dňa sa však jeho utrpenie skončí. Okrem nevyhnutnej vysoko násilnej pomsty ho bude zaujímať napríklad aj to, čo sa stalo s jeho dcérou, ktorú naposledy videl ako trojročnú. Nepriateľ bez mena si však preňho pripravil hru, z ktorej nevzíde žiaden víťaz.

Takmer desať rokov starý film Parka Chan-Wooka sa s aktuálnou novinkou Spikea Leeho v mnohom zhodnú. Vlastne, napriek tomu, že Lee ako svoju inšpiráciu uvádza najmä japonský grafický román, ktorý bol aj Parkovi predlohou, z pôvodného filmu detailne odkopíroval celé scény (treba mu nechať, že tie najlepšie). V mnohom sa mu dokonca podarilo zachovať aj schizoidnú, takmer vedecko-fantastickú atmosféru, hoci aj zľahka nariedenú hollywoodskym afektom. Má však jeho verzia aj iný zmysel, ako dokázať, že na Parka dosiahne?

Choi Min-Sik ako pôvodný Oldboy v réžii... Foto: Show East
Oldboy 2004 Choi Min-Sik ako pôvodný Oldboy v réžii kórejského filmára Parka Chan-Wooka.

Po povrchu

Ak mal Parkov film v niečom jednoznačne prevahu, je to akási filozofická hĺbka a rozvrstvenosť. Jeho Oldboy hovorí o traumatickej osamelosti, ktorá sa nekončí návratom medzi ľudí. Bez pátosu priznáva zvrchovanosť lásky, nech už sa akokoľvek prieči ľudskej morálke či rozumu. Živočíšnosť človeka neohraničuje „machizmom“ a tvrdými päsťami. V tomto zmysle snímka Spikea Leeho skrátka kĺže po povrchu a zrieka sa dokonca aj odvážneho konca, ktorý práve nasadzoval Parkovmu filmu korunu. Alebo je americká novinka len odrazom diváka, ktorému je určená?

Leeova verzia je o mnohé dôležité, ale aj menej podstatné prvky originálu okresaná. Nemožno jej však uprieť väčšiu zrozumiteľnosť a možno aj hladšiu logiku – hoci aj na úkor živelnosti a originality. A práve tu možno nájsť argumenty pre vznik „nového“ Oldboya. Nie je totiž pre tých, ktorí ho chcú porovnávať s tým „starým“, ale pre divákov, ktorí by sa Parkovým filmom skrátka neprehrýzli – či už preto, že pri svojom rýchlom spáde mnohé necháva na divákovom domýšľaní, alebo skrátka preto, že by na kórejský film do kina ani nikdy nešli. Možno aj vďaka Oldboyovi budú nabudúce k nekonvenčným filmovým zážitkom prístupnejší. Ak vás však pôvodný film uspokojil, pokojne si v ponuke kín vyberte niečo iné.

Hodnotenie Pravdy: 3 a 1/2 z 5 hviezdičiek

Oldboy / USA 2013 / réžia: Spike Lee / scenár: Mark Protosevich / hudba: Roque Banos / hrajú: Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Samuel L. Jackson a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 5. december

Viac na túto tému: #Hollywood #premiéra #Josh Brolin #Oldboy #remake #Spike Lee #Kóre