Recenzia Z kina rovno na večeru

Máte radi exotickú kuchyňu, alebo uprednostňujete európsku klasiku? V každom prípade sa pred zhliadnutím snímky Láska na karí vyvarujte prázdneho žalúdka. S najväčšou pravdepodobnosťou vám pri ňom i tak vytrávi a priamo z projekcie možno zamierite na dobrú večeru. Rozprávať sa však pri nej zrejme o filme, ktorý ste práve videli, dlho nebudete.

16.09.2014 12:00
Helen Mirren Foto:
Herečka Helen Mirren vo filme Láska na karí.

Romantický príbeh indického kuchára, ktorý si na starom kontinente hľadá cestu k povestným michelinským hviezdam je, žiaľ, tak odtrhnutý od reality, že ho váš rozum možno už v polovici prestane absorbovať.

Súboj kulinárskych titanov

Kadamovci sa celý život pohybujú v gastronómii. Doma v Bombaji mali vyhlásenú reštauráciu, ktorej lákadlom bol predovšetkým nadaný kuchár Hassan. Politický konflikt ich však vyhnal do Európy, kde si hľadajú nové miesto pre život aj biznis. Na úľak celej rodiny otec zavelí usadiť sa v malom mestečku na francúzskom vidieku, a to hneď oproti honosnej reštaurácii madam Malloryovej, ktorá sa s konkurenciou mieni vyrovnať s použitím všetkých dostupných prostriedkov. Začína sa dvojhodinový súboj kultúr, tvrdých hláv, ale aj plachých sŕdc. Hassan sa totiž čoskoro zapozerá do pôvabnej Margueritte, kuchárky z konkurenčnej reštaurácie.

Ak sa vám zdá, že celkom nerozumiete pojmu „kultúrny stereotyp“, tento film vám ho iste objasní. Názornejší konflikt indickej a francúzskej karikatúry, ako v kuchyniach dvoch malomestských reštaurácií, si azda ani nemožno predstaviť. Pre väčšiu zrozumiteľnosť filmoví tvorcovia z tohto „súboja titanov“ vyškrtli aj čokoľvek, čo by zbytočne pripomínalo realitu – postavy nespútava sociálny systém, potreba zárobku ani jazyková bariéra, všetci sa môžu plne oddať vyhrotenému konfliktu hľuzoviek s koriandrom, palaciniek s čapátí, koňaku s lassi…

Sladký podvod neprebijú ani pečené holuby

Tu a tam malú hyperbolu, naivné zjednodušenie či idealizujúci nezmysel divák dobrému príbehu iste rád odpustí. Ak však film okrem týchto ľahko čitateľných manipulácií a hŕstky vydarených vtipov neponúka takmer nič, zostáva na jazyku trpká pachuť podvodu, ktorú neprebije ani pohľad na chrumkavé holuby v sezamovom cestíčku. Zábery na lákavé pokrmy a ich vábivú prípravu napokon, žiaľ, zostávajú jediným, čo Láska na karí dovádza do vysokého štandardu.

Jediný pútavý konflikt sa odohrá už v prvej tretine minutáže. Čokoľvek, čo má diváka priviesť k zvedavosti neskôr, už pôsobí len ako nekonečné naťahovanie predvídateľného konca. V tejto scenáristickej prázdnote potom dostáva priestor neuveriteľný vývoj vzťahov medzi postavami – napríklad na ruby obrátené city medzi tvrdohlavým indickým patriarchom a ešte tvrdohlavejšou francúzskou paničkou. Divák iste tento „zvrat“ čakal už od začiatku, lepšie by však predsa pôsobil v náznaku, ako plne rozvinutý ako z lacnej červenej knižnice.

Akékoľvek kúzlo neistoty zaručene vďaka naťahovaniu vyprchá aj z krehkej romance medzi Hassanom a Margueritte. Ružovými niťami obšité finále sa tak pre diváka možno stane len netrpezlivo očakávaným signálom, že je konečne čas ísť sa dobre najesť.

Hodnotenie Pravdy: 2 a pol hviezdičky

Láska na karí / réžia: Lasse Hallström / scenár: Steven Knight /hudba: A. R. Rahman / hrajú: Hellen Mirrenová, Manish Dayal, Om Puri, Charlotte Lebonová a iní

Viac na túto tému: #Helen Mirren #recenzia #romantický príbeh