Recenzia: Keď musíš žiť svoj život

Päťdesiatnička Nathalie Chazeauxová (Isabelle Huppert) je profesorka filozofie, ktorá o veľkých myšlienkach nielen prednáša, ale snaží sa nimi riadiť aj v živote.

27.03.2017 14:00
Isabelle Huppert Foto:
V snímke Začať odznova sa Isabelle Huppert ako päťdesiatnička Nathalie učí naložiť s vynútenou a náhlou slobodou.

Mia Hansen-Love, režisérka a scenáristka striedmej civilnej drámy Začať odznova, vystavila Nathalie životným zmenám, aby preverila nielen jej poznanie sveta, ale predovšetkým to, ako dobre sa vyzná sama v sebe.

Príde to, aj keď nechceš

Keď Nathalie opustí manžel, s ktorým prežila celý život, prirodzene pochybuje o tom, že bude ešte niekedy schopná a ochotná milovať. Malú intímnu drámu rozvíja Hansen-Love ako nepretržité vírenie všedných udalostí. Začať odznova je však intenzívny a svojím spôsobom veľký film o rodine, aj keď neohuruje prekvapujúcimi dramatickými zvratmi a nesie sa v ležérnom duchu. Hansen-Love pracuje s príbehom podobne ako Richard Linklater vo filme Boyhood, Nathalie sa totiž neudeje nič viac ako obyčajný život.

A ten sa občas zákonite musí vytrhnúť z pántov. V modelovej zlomovej situácii sa ocitá žena, ktorá sa opiera o to posledné, čo jej zostalo – hrdosť a rokmi nahonobené vedomosti, na základe ktorých si dokázala zadefinovať svoje miesto vo svete. Snaží sa vyhnúť osobnému zlyhaniu, bojuje o vlastnú integritu a zabehnuté rituály. Zmene je však otvorená, stretáva sa so skupinkou názorovo vyhranených mladíkov, ku ktorým sa dostane skrz bývalého študenta a priateľa (Roman Kolinka). Výpadmi do prírody sa s nimi aspoň na okamih odpútava od povinností a obracia sa k sebe.

Hansen-Love necháva príbeh „voľne plynúť“, hrdinka je v komplikovanom období a dramatický oblúk stojí na jej vzťahoch – s bývalým manželom, mladým kamarátom, dospelými deťmi a chorou, sebastrednou matkou. Okolie Nathalie neľutuje a Hansen-Love jej nedopraje ani milenca, ani ospravedlnenie od neverného manžela. Režisérka je presná v psychologizácii hrdinky, jej vývoj definuje ležérnu naráciu s presne nahodenou štruktúrou.

Huppertovej rok

Isabelle Huppert má za sebou plodný vlaňajšok, účinkovala až v piatich snímkach. Hlavnú úlohu jej okrem talentovanej, kritikmi nie tak dávno objavenej, Mie Hansen-Love (Otec mojich detí) zveril aj ostrieľaný filmár Paul Verhoeven (Základný inštinkt) a za jeho triler Elle bola nominovaná na Oscara a získala Zlatý glóbus.

V snímke Začať odznova je Huppert esenciálna – postava chladne racionálnej, nekompromisnej Nathalie jej dokonale pasuje a do veľkej miery prispela k tomu, že si snímku zručnej a talentovanej Hansen-Love svet všimol. Samozrejme, to nie je len zásluha herečky, filmárka dostala na Berlinale cenu za réžiu. Civilné herectvo, rozpohybovaná ručná kamera sú pri každom filme základom jej režijnej koncepcie.

Hansen-Love nadväzuje na postneorealistické tendencie, príbeh plynie striedmo, bez väčších vzrušení, no paradoxne o to lepšie sa s plastickými charaktermi divák stotožní a zainteresuje do deja. Definujú ho významné a zároveň banálne okamihy života – narodenie, smrť, rozchod a pocity samoty a zlyhania – nadčasové témy, do ktorých sa v tomto prípade ľahko oblieka, pretože sú podané presvedčivo.

Pre film je príznačný pohyb, neustále vírenie sekúnd a detailov všednosti. Nathalie je zaskočená slobodou, nechce vybočiť zo zabehnutého normálu, povinnosti sú jej liekom na smútok. Aj keď sa potkýna, neprepadá sebaľútosti a melanchólii, v zlomovom momente nachádza odpovede na osobné otázky vo filozofii. Aj keď by sa mohlo zdať, že myslitelia sú odtrhnutí od bežného sveta a do istej miery to film nepopiera a ironizuje ich vážnosť, filozofickými citáciami filmárka výstižne akcentuje tému. Postavám intelektuálom navyše pasujú ich názory do úst veľmi prirodzene a majú potenciál zasiahnuť diváka katarzným zistením, že s otvorenou mysľou má správne riešenie všetko, aj keď bolesť sa pije osamote a vždy do dna.

HODNOTENIE Pravdy:

• Začať odznova / Francúzsko, Nemecko 2016 / scenár a réžia: Mia Hansen-Love / hrajú: Isabelle Huppert, André Marcon, Edith Scob a ďalší / premiéra: 23. marca