Hory a mesto - užiť si a prežiť

Festival Hory a mesto dokáže divákmi zamávať. V prítmí kinosál, ktoré sú v rušnom prostredí bratislavského nákupného centra, ich presídľuje do celkom iného sveta. Do atraktívnych prírodných oblastí, kde protagonisti filmov testujú svoje fyzické a psychické možnosti. Tie filmy často ani nemusia byť zvlášť kvalitné, aby boli zaujímavé. Váhu im dodáva "komunikácia" medzi krajinou a ľuďmi, ktorá prerastá až do nevšedného dobrodružstva. Dvanásty ročník festivalu sa v nedeľu skončil a viacero predstavení mal vypredaných.

11.04.2011 12:00
Záber zo slovenského filmu Dotknúť sa Denali,...
Záber zo slovenského filmu Dotknúť sa Denali, ktorý nakrútil Rasťo Hatiar.
debata

Nič nie je nemožné
Čo divákmi zamáva určite, sú výkony amerického lezca Deana Pottera. Stačilo si pozrieť krátky dokument Letieť alebo zomrieť. Je v ňom chlapík, ktorý bez istenia sóluje veľmi náročné steny. To, z čoho laický divák dostáva závrate a okamžite sa v duchu uisťuje, že by nikdy nič podobné neskúsil, považuje ten chlapík za svoju životnú potrebu. Jednoducho nedokáže odolať príťažlivosti takýchto adrenalínových zážitkov. Dokonca sa počas nebezpečných výstupov dostáva do vyššej úrovne vedomia. A sníva o lietaní. Takže si občas pred lezením nasadí padák, aby svoj výstup zavŕšil skokom do prázdna. Alebo aby sa mohol vznášať bez rizika smrteľného pádu aj v prípade nevydareného výstupu. Je však úplne scestné myslieť si, že jeho kúsky sú natoľko poistené, až sú bezpečné. Potter ide do absolútnych extrémov a mnohým na jeho označenie nenapadne priliehavejšie slovo ako šialenec.

Cesta k tragédii
Viaceré filmy festivalu zdôrazňovali kolektívny zážitok z expedícií. Súťaživosť, vďaka ktorej sa posúva obťažnosť výkonov, vzájomné prežívanie výnimočných udalostí, spolupatričnosť v náročných podmienkach. A tiež napätie, psychickú rozladenosť, ponorkové choroby, ktoré sa prejavujú počas dlhého spolužitia mimo civilizácie.

Väčšinou to filmári obrátili na zábavu, ale svižnosť a optimizmus snímky Cesta bez návratu napokon prerazil tragický moment. Jej tvorcovia najprv veselo portrétovali dvoch priateľov – mladých lezcov z Ameriky, ktorí sa rozhodli urobiť niečo veľké. Keď sa však dvojica spolu s kameramanom dostala do Tibetu a vzápätí osamela pod mohutným štítom Mount Edgar, atmosféra sa zmenila. Tí nadšenci s veľkými plánmi odrazu pôsobia stratene a jediné, čo môžu robiť, je čakať v prostredí, ktoré sa im javí ako strašidelný dom. Ich túžby pohltila hmla. Ako sa však stávajú rukojemníkmi hory a počasia, divácke sympatie k nim ešte rastú. A v tejto situácii zastihla publikum správa, že všetci traja zahynuli pod lavínou.

Aj Slováci to vedia
Vo festivalových snímkach sa hovorilo aj o rešpekte a pokore, ktoré sú vo vzťahu k horám nevyhnutné. Hovoril o tom aj slovenský film Dotknúť sa Denali režiséra Rasťa Hatiara. Ten sa stal členom slovenskej výpravy na najvyššiu horu Severnej Ameriky – Denali alebo Mount McKinley. Jej zdolanie je náročné pre extrémne klimatické podmienky. Odznie to aj vo filme a ukáže sa, že snehová víchrica dokáže cez noc pochovať stan. Hatiar však položil dôraz najmä na zobrazenie pohodovej a zohratej partie ľudí. Ich vzťahy prirodzene potláčajú fyzickú a psychickú náročnosť celej výpravy. Filmu preto nechýba humor a na pozadí atraktívnych záberov krajiny vyvoláva príjemný dojem spolupatričnosti medzi členmi výpravy, ktorí sa zdôverujú so svojimi pocitmi. Festival Hory a mesto tento rok predstavil viacero slovenských titulov, okrem iného aj od dobre známeho Pavla Barabáša. Kto si však vybral dokument Dotknúť sa Denali, pravdepodobne bol príjemne prekvapený, pretože Rasťo Hatiar preukázal talent osloviť široké publikum suverénnym, svižným a zábavným rozprávaním.

Sympatickí, vitálni, kamarátski a vtipní protagonisti boli vlastne vo väčšine festivalových dokumentov. Sympatické zároveň je, keď Peter Croft vo filme vyhlási, že lezenie pre neho nie je len o náročných krokoch, ale aj o tom byť v prírode, v horách. Alebo keď Renan Ozturk povie, že svoje lezecké výpravy vníma ako vstupnú bránu do cudzokrajných kultúr. Takže divákmi festivalu Hory a mesto mohol napokon zamávať aj prechod z prítmia kinosál do rušného prostredia nákupného centra.

Víťazi festivalu Hory a mesto

Grand Prix Čo sa stalo na ostrove Pam (Poľsko, réžia: Eliza Kubarska)
Cena V4 Čo sa stalo na ostrove Pam
Cena Literárneho fondu Nízke Tatry – srdce Slovenska (SR, réžia: Braňo Molnár)
Víťaz kategórie Začínajúci slovenský filmár Martin Grajciar (film PHANTOM, Cima Grande)
Víťaz kategórie Skala Švajčiarsky stroj (USA, réžia: Peter Mortimer, Josh Lowell)
Víťaz kategórie Voda Divoká voda (USA, réžia: Anson Fogel)
Víťaz kategórie Zem Azadi: Sloboda (Kanada, réžia: Anthony Bonello)
Špeciálna cena poroty 1 Môj brat je divoch (USA, réžia: Peter Mortimer, Nick Rosen)
Špeciálna cena poroty 2 Cesta bez návratu (USA, réžia: P. Mortimer, N. Rosen)

debata chyba