Recenzia: 21 Jump Street - tisíci vtip o hlúpych policajtoch

Do slovenských kín dorazila americká komédia 21 Jump Street, v ktorej sa dá už podľa titulu vytušiť pokračovanie či skôr paródia vo svojich časoch populárneho tínedžerského krimiseriálu s mladým Johnnym Deppom. Na kontinente svojho vzniku film, v ktorom si hlavné úlohy rozdelili vychytený fešák Channing Tatum a v Európe o čosi menej známy komik Jonah Hill, recenzenti takmer vynášali do nebies. Slovenský divák sa bude zrejme pri hodnotení držať podstatne bližšie pri zemi.

19.06.2012 09:00
36-recenzia 4x 1 Agenti Jenko a Schmidt idú do... Foto:
Agenti Jenko a Schmidt idú do akcie.

Kontrastná dvojka
Tvorcovia komédie 21 Jump Street stáli pred nezávideniahodnou úlohou: ako predať tínedžerský televízny hit z 80. rokov dnešnej mládeži? A usúdili, že to bude chcieť nejakého súčasného miláčika dospievajúcich dievčat a veľa narážok na nuansy súčasného sveta. A tak si najali hviezdu úspešných tanečných muzikálov Channinga Tatuma, doplnili ho pomerne neatraktívnym, no zato o čosi vtipnejším Jonahom Hillom a vyslali ich na prieskum sveta stredoškolákov 21. storočia.

Kde je nadväznosť na slávny seriál, ktorého meno komédia nesie? Mladíci sú totiž v skutočnosti agenti Schmidt a Jenko zo špeciálnej jednotky pre kriminalitu mládeže. Medzi stredoškolákov sa infiltrujú, aby odhalili obchod s nebezpečnou syntetickou drogou, ktorej už jeden neopatrný užívateľ aj padol za obeť.

Súkromný vtip
Nuž, ťažko si predstaviť väčšie klišé, hoci je aj od začiatku jasné, že práve oň ide. Slušným osviežením je aspoň výstižný aktualizovaný obraz mládeže. Už ju netvoria futbalisti a povzbudzovačky, ale „hypsteri“ a „emáci“. Chlapci sa nehanbia za to, že sú homosexuáli, všetci sú vegáni a environmentálne uvedomelí. A tak Jenko, ktorý bol pred dekádou sám v škole hviezdou ročníka, v očiach dnešnej mládeže vyzerá skôr ako hlúpy mlátič. Naopak, precitlivený a utiahnutý Schmidt sa stane pre svojich nových spolužiakov idolom a vodcom.

S humorom to v tejto komédii ide ako po bobovej dráhe. Chvíľami sa vtipy nakumulujú (ako napríklad, keď dvojka vyskúša obávané drogy), inokedy si ich treba skôr domýšľať. Hoci jednotlivé repliky iste pôsobili na papieri dobre, v praxi z nich mnoho vyznieva celkom sucho a predvídateľne. A to nielen v prípade ústrednej dvojice, bohužiaľ nezaberie ani skúsenejší Ice Cube v úlohe kapitána Dicksona či Johnny Depp, ktorý sa objaví na začiatku prekvapujúco brutálnej prestrelky v druhej polovici filmu. Film 21 Jump Street tak, súdiac podľa bombastických recenzií, zostane do veľkej miery privátnym americkým vtipom. Vtipom o hlúpych policajtoch a ešte hlúpejšej mládeži.

21 Jump Street / USA 2012 / réžia: Phil Lord, Chris Miller / scenár: Michael Bacall / kostýmy / hudba / hrajú: Jonah Hill, Channing Tatum, Ice Cube, Brie Larsonová, Johnny Depp a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 14. jún