Pavúčiu ženu, ktorá vidí budúcnosť, zabil mizerný scenár

Už po zverejnení traileru k novej marvelovke Madame Web sa internetom šírili reakcie, ktoré neboli práve nadšené. Fanúšikovia mali čudný pocit, že dej snímky bude zmätený, a hoci mnohí uznali, že Dakota Johnsonová je skvelá herečka, jej hranie sa im zdalo čudné. A právom. Madame Web, ktorá je súčasťou Spider-Man vesmíru štúdia Sony (nie MCU), vyzerá skôr ako nízkorozpočtový film napísaný na kolene, než ako poriadna superhrdinská akcia.

16.02.2024 07:00
Madame Web Foto:
Dakota Johnsonová ako Cassie Webbová/Madame Web.

Škoda dobrého obsadenia

Cassie Webbová (Dakota Johnsonová) je záchranárka, ktorá si drží ľudí od tela. Okrem kamaráta Bena (Adam Scott) a túlavej mačky, ktorá ju občas navštívi, nemá žiadnych blízkych. Po nešťastnej nehode, ktorá ju takmer pripraví o život, sa u nej začnú prejavovať čudné schopnosti – v istých momentoch vidí budúcnosť. Nedokáže to však ovládať, preto ju vízie prepadajú úplne nečakane. Jedného dňa sa ocitne vo vlaku spolu s troma tínedžerkami. Na prvý pohľad ich nič nespája, no to sa už čoskoro zmení.

Po dievčatách totiž ide tajomný zloduch Ezekiel Sims (Tahar Rahim), ktorý má pavúčie schopnosti a je rozhodnutý všetky tri zabiť. V budúcnosti totiž nadobudnú superschopnosti, vďaka ktorým ho pripravia o život. Cassie sa však podarí dievčatá zachrániť a na istý čas ich pred Ezekielom skryť. Ako s ním ale môžu bojovať, keď sú takmer úplne bezbranné?

Trojicu dospievajúcich dievčat tvorí rebelka s bohatými rodičmi Mattie (Celeste O'Connorová), hanblivá a pravidlá dodržujúca Julia (Sydney Sweeneyová) a rozvážna Anya (Isabela Mercedová). Spočiatku medzi nimi a Cassie panuje vzájomná nedôvera, čo je celkom pochopiteľné, pretože im sama nedokáže poriadne vysvetliť, čo sa deje.

Dakota Johnsonová preukázala svoje výnimočné herecké nadanie v snímkach ako Suspiria či The Peanut Butter Falcon, no tvorcovia Madame Web jej nedali veľa príležitostí na prácu s postavou. V istom zmysle jej úloha sadla: podarilo sa jej dobre vykresliť Cassieinu uzavretú a neistú povahu, no divák po celý čas cíti, akoby ani samotná herečka nechápala, čo sa vlastne deje.

Aj pri postavách tínedžeriek je škoda takého dobrého obsadenia: ich životy sú divákovi predstavené len v náznakoch, ktoré pôsobia skôr pateticky než autenticky. Ich komiksové predlohy, podľa ktorých vznikli, sú pritom jedinečné a majú veľký potenciál – podobne ako Miles Morales, ktorý sa na rozdiel od nich dočkal kvalitných spracovaní v podobe animovaných filmov a videohier.

Akýsi nemastný-neslaný je aj Ben a jeho švagriná Mary (Emma Robertsová), ktorej sa už čoskoro narodí budúci Spider-Man Peter Parker. Azda najlepšie spracovanou, aj keď opäť trochu jednotvárnou postavou je Ezekiel, ktorého stvárnil charizmatický Tahar Rahim. Je preto naozaj smutné vidieť, ako tvorcovia premrhali zaujímavú tému a vynikajúcich hercov na film, ktorý divákovi nemá čo ponúknuť.

Herečka Dakota Johnson pokračuje v sérii...
Sydney Sweeney na slávnostnej premiére novinky...
+8Herečka Emma Roberts v kreácii Carolina Herrera.

Absurdný záver

Vzhľadom na to, že trojica budúcich superhrdiniek ešte nemá svoje schopnosti a Cassie sa ich ešte len učí používať, snímka neobsahuje práve ohurujúce sekvencie bojov. Niekoho však možno poteší súboj v motoreste, ktorý je sprevádzaný legendárnou piesňou Toxic od Britney Spearsovej. Toto spolu s niekoľkými ďalšími popkultúrnymi odkazmi na nulté roky, kedy sa dej odohráva, vnáša do filmu aspoň trocha nostalgie.

Madame Web mohla byť naozaj dobrou snímkou, v konečnom dôsledku je ale mdlá, chaotická a prvoplánová. Najväčším nedostatkom je scenár, ktorý akoby písalo malé dieťa pokúšajúce sa o svoj prvý komiks. Herci, nech sa snažili akokoľvek, z toho nedokázali vytĺcť viac. Zrejme najabsurdnejší zo všetkého je záver, ktorý predstavuje prerod Cassie do podoby Madame Web.

Toto záverečné „osvietenie“ ma usvedčilo v tom, že by som si mala opäť pozrieť výborný animovaný seriál o Spider-Manovi, ktorý kedysi chodieval na Fox Kids. Madame Web v ňom totiž vystupuje ako záhadná, nevyspytateľná, komplikovaná a veľmi mocná postava, u ktorej nie je jasné, či je dobrá alebo zlá. Ak by sa ňou tvorcovia filmu trochu inšpirovali, výsledok mohol byť o poznanie lepší.

Viac na túto tému: #film #recenzia #Marvel #Madame Web