Odborník na holokaust Hlavinka o seriáli Čas nádejí: Nech v príbehu sedia fakty

Mnohé úspešné filmy a seriály vychádzajú z histórie. Diváci sledujú dej, ale aj fakty, skúmajú, či všetko sedí. Príbeh musí zapadať do reálnych historických okolností, ale úskalia sa skrývajú v detailoch: či danej dobe zodpovedajú kostýmy, účesy, alebo aj zvyky. Autori umeleckých diel majú voľnosť, pokiaľ ide o dej, právo na fantáziu, ale nemali by sa celkom odkláňať od skutočnosti, lebo tým diváka podráždia. Pravda, bežné poznanie histórie na solídnu tvorbu nestačí, a tak sa tvorcovia obracajú na odborníkov. Pri úspešnom seriáli Čas nádejí bol konzultantom aj historik Ján Hlavinka, ktorý nám priblížil spôsob a význam takejto spolupráce medzi umením a vedou.

18.02.2024 09:00
ján hlavinka Foto: ,
Ján Hlavinka
debata

Scenáristka Scarlett Čanakyová s vami konzultovala scenár historického seriálu Čas nádejí. Čo konkrétne ste jej poradili?

Dej seriálu, ktorý so mnou scenáristka konzultovala, sa týkal holokaustu, predovšetkým však išlo o osudy Ireny Bandlerovej po tom, čo sa oddelila od svojej rodiny pri úteku cez slovensko-maďarské hranice. Išlo o viacero dôležitých dejových udalostí odohrávajúcich sa neskôr v seredskom pracovnom tábore, napríklad o otázku obáv Židov z ďalšej vlny deportácií na začiatku roku 1943, potom o otázku možnosti narodenia Ireninho dieťaťa v tábore a s tým súvisiacich dejov. Pýtala sa ma tiež na vtedajšie možnosti poštového styku Židov a podobne.

Katarina Krajcovicova ako Irena Bandlerova Čítajte viac Čas nádejí inšpiroval skutočný príbeh, hovorí scenáristka. So seriálom žila celých dvanásť rokov

Obracajú sa na vás ako na historika holokaustu tvorcovia často? Rešpektujú vaše rady?

Musím povedať, že sa na mňa obracajú dve skupiny tvorcov: tvorcovia dokumentárnych filmov a tvorcovia hraných filmov alebo seriálov. No a pokiaľ ide o ten rešpekt – filmári a historici majú čosi spoločné: všetci sme rozprávači príbehov. Len pri tvorcoch hraných filmov a seriálov je to tak, že pracujú s fantáziou, kým my historici „príbeh“ rekonštruujeme na základe historických prameňov a fantázia je pri našom povolaní nebezpečná. Pri historickom filme či seriáli je dôležité, aby sa obe skupiny v nejakom bode stretli a rešpektovali.

Kým príde k zhode, aj sa dohadujete?

Pamätám si, že so Scarlett Čanakyovou sme viedli vzrušené debaty o tom, čo by v deji chcela a či by to bolo alebo nebolo možné. Nie všetko bolo z historického hľadiska možné. Ale vedeli sme sa v určitom bode stretnúť a vážim si na nej, že si kvôli seriálu veľa vecí do podrobností zisťovala. Ja som zase musel chápať, že pri umeleckom stvárnení historického obdobia je to, čomu sa hovorí umelecká licencia, že scenárista vytvára vzťahové veci v deji, pozerá na jeho ďalší vývoj a tak ďalej. Nedá sa ale ísť mimo základných historických reálií.

Diváci si obľúbili aj seriál Dunaj, k vašim službám, ktorý nie je celkom presný, hoci sa tak názvom tvári. Majú význam pre zvyšovanie historického povedomia aj takéto beletrizované dejepisné témy?

Viete, odpoviem veľmi prakticky: aj tú najkvalitnejšiu historickú štúdiu v poprednom vedeckom časopise si spravidla prečíta nejaký počet odborníkov a študentov histórie. Epizódu historického seriálu si pozrú desaťtisíce divákov. Ktorý z týchto formátov zanechá väčšiu stopu? Takže áno, je to podľa mňa mimoriadne dôležité.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #seriál #Dunaj #Televízia #Ján Hlavinka #k vašim službám #Čas nádejí