Keď bilancujú slovenskí fotografi

Voz s mŕtvou kravou, hrkotajúci úzkymi uličkami. Hojdací koník na pláži, omývanej spenenými vlnami. Krehká kráska, pripomínajúca Leonardovu Dámu s hranostajom, drží v náručí namiesto hebkého štvornožca veľkého pestrofarebného motýľa. Nahé ženské telo, ktorého krivky deformuje priesvitná plastová fólia. Aj tieto fotografie objaví pozorné oko na výstave Bilancia 1950 - 2012.

21.01.2013 09:00
39 bilancia borsky 3x Tibor Borský: Zelená pošta Foto:
Tibor Borský: Zelená pošta
debata

Vo výstavnej sieni Slovenskej výtvarnej únie v Bratislave prezentuje výber z tvorby členov Združenia slovenských profesionálnych fotografov.

„Bilancia je našou prvou spoločnou výstavou. Vystavovali sme, samozrejme, aj v minulosti, boli to však len čiastkové prezentácie, ako napríklad absolventi tej a tej školy a podobne. Rada by som pripomenula, že s nápadom urobiť spoločnú výstavu prišla naša členka Jena Šimková,“ povedala Judita Csáderová, fotografka a predsedníčka Združenia slovenských profesionálnych fotografov.

Názov Bilancia 1950 – 2012 nepredstiera jubileum. Skôr pripomína, že výstava je bilanciou toho, čo vzniklo za šesťdesiatdva rokov na scéne slovenskej profesionálnej fotografie. Expozíciu otvárajú fotografie zakladateľky združenia Magdalény Robinsonovej. „Fotografie s textom sú zoskupené v inštalácii, ktorý môže pripomínať malý oltárik,“ povedala kurátorka Zuzana Lapitková.

Pre prezentáciu fotografií 50 členov si zvolila historizujúcu líniu. Výstavu, ktorá by mohla byť aj prehľadom slovenskej fotografie, rozdelila do štyroch kapitol – od najstaršej po najmladšiu generáciu. Každú zastrešila stručnou charakteristikou. Generáciu 30. a 40. rokov 20. storočia nadpísala slovami Umelci úprimní k tvorbe aj divákovi. „Najstaršia generácia, reprezentovaná menami ako Robinsonová, Nehera, Malík, Kállay, sa venovala dokumentu. Fotografovali svet v úprimnosti umeleckej výpovede,“ pokračovala kurátorka.

Fotografov, ktorí vstupovali na scénu v 50. až 70. rokoch, nazvala generáciou experimentátorov a vyhranených umeleckých programov. Slovami medzi realitou a autonómnosťou umeleckej myšlienky charakterizovala generáciu 70. a 80. rokov. Tvorbu najmladších autorov zastrešila názvom sila výpovede určuje prostriedky. „Pre najmladšiu generáciu je samozrejmé pracovať s digitálnou fotografiou a vďaka digitalizácii prestupovať jednotlivé médiá,“ pripomenula Zuzana Lapitková.

Architektúra, každodenný život, výtvarná aj inscenovaná fotografia. Jedna vedľa druhej vytvárajú nevšednú mozaiku a prezrádzajú, že záujem fotografov nepozná hranice. „Zámerne som sa snažila vložiť do expozície aj úžitkovú a reklamnú fotografiu. Pokiaľ totiž naozaj chceme prezentovať slovenských profesionálnych fotografov, tvorí významnú časť ich diela. Väčšina z nich sa živí reklamnou fotografiu,“ dodala kurátorka.

Výstava Bilancia 1950 – 2012, ktorá bude vo výstavnej sieni Slovenskej výtvarnej únie do 20. januára, ponúka nevšedný pohľad na slovenskú fotografiu a jej objavovanie cez desaťročia. Zároveň sa pokúša písať aj prvé stránky novej tradície spoločných prezentácií tvorby členov Združenia slovenských profesionálnych fotografov. Fotografie Zuzany Mináčovej, Judity Csáderovej, Martina Marenčina, Tibora Borského, Jeny Šimkovej, Daniela Brogyányiho, Jany Hojstričovej a ďalších sa oplatí vidieť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba