Peter Roller obmenil sochy za známky krajín, ktoré už neexistujú

V čase, keď sochy nikto nechcel, vymenil sochár Peter Roller drahý kameň za podstatne lacnejší materiál - papier. A začal tvoriť známky. Výber z nich predstavuje v bratislavskej Galérii X.

27.04.2011 16:45
Peter Roller: Akkad Foto:
Peter Roller: Akkad
debata

„Už dávnejšie som sa pomimo sochárskej tvorby pohrával s narezávaním a skladaním papiera. Najmä na novoročenkách. Na výstave vidíte výsledok najjednoduchšieho možného prejavu na papieri,“ vysvetlil výtvarník.

Filatelia mu počarila v detstve. „Známky som zbieral od siedmich rokov, dodnes mám množstvo albumov. Ako deti nás nezaujímala ani tak ich finančná hodnota, skôr nás vzrušovali krajiny, ktorých názvy na nich boli. Netušili sme vtedy, kde by mohol byť Mauritius, Gold Coast, Ceylon alebo Ifni. V 50. rokoch vychádzali aj reportáže Zikmunda a Hanzelku, tie nám spolu so známkami pomohli trochu sa zorientovať vo svete,“ povedal Peter Roller a pokračoval. „V centre Bratislavy bývali trafiky, kde známky predávali. Neboli ani drahé, stále ich mám odložené,“ povedal Peter Roller. A priznal, že neraz si v starých albumoch zalistuje – ako v spomienkach na detstvo.

Na výstavu vybral ukážky z troch cyklov. Názvy sú jednoduché – 2009, 2010 a ten s názvom Viliam venoval svojmu kamarátovi – kamenárovi, ktorý minulý rok zomrel. Vytvára známky z krajín, ktoré už neexistujú. Miest starovekého Egypta, antického Grécka – Sparta, Athény, Sytakúzy, Mikény, Carthago, alebo Malej Ázie ako Byblos či Judea. Tiež krajín bývalých kolónií, ktoré sa vymanili z područia námorných veľmocí. Na jednej známke, zdobenej kosákom a kladivom, sa skvie nápis CCCP. Okrem podpisu označuje každú známku exotickou pečiatkou tej-ktorej krajiny, dátumom a číslom, pod ktorým ju má v evidencii. Na otázku, koľko ich už vytvoril, stručne konštatuje – veľa.

Ani na papieri nezaprie Peter Roller sochárske cítenie. Z plytkého reliéfu známok, zasadených do plochy pripomínajúcej stránky filatelistického albumu, buduje minipriestor. Dotvára ho farbami a vizuálnou poéziou svojich čiernych znakov – petrogramov, ktorými zdobí aj kamene. V každej známke dominuje mágia krajiny a farebné valéry. „Ani na skutočných známkach často nekorešpondoval charakter krajiny s ich farebnosťou. Veľakrát boli napríklad známky z Afriky sivé. Niekedy sa prichyľujem k farbám, aké sa mi uchovali v spomienkach. Inokedy ma skôr inšpiroval zvuk názvu tej-ktorej krajiny,“ dodal umelec.
Známky Petra Rollera hýria originálnymi nápadmi a hravosťou. Na výstave, ktorá potrvá do konca apríla, nechýba ani päť albumov, v ktorých možno objavovať množstvo ďalších netradičných známok, prípadne si nejakú aj odniesť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba