Tvár, z ktorej skysne mlieko, mieri do Európy

Americká gotika patrí k ikonickým obrazom ako Mona Lisa, Stvorenie Adama, Krik a ďalšie diela, ktoré rozoznávajú aj ľudia, ktorí sa nezaujímajú o výtvarné umenie. Vznikla v 30. rokoch minulého storočia a odvtedy patrí chicagskému Art Institute. Ten je jednou z najväčších a najstarších inštitúcií svojho druhu v Amerike.

07.09.2016 09:00
debata
Grant Wood: Americká gotika, 1930
Grant Wood Americká gotika Grant Wood: Americká gotika, 1930

V roku 1930 bola Americká gotika súčasťou výstavnej súťaže, ktorú Art Institut vypísal. Na 43. ročníku tradičného podujatia získala vtedy bronzovú medailu a jej autor Grant Wood odmenu 300 dolárov (dnes by to bolo necelých 3 700 eur).

Americkú gotiku síce odvtedy videli v rôznych kútoch USA, ale územie Severnej Ameriky neopustila. Hranicu samotných Spojených štátov prekročila iba raz – v roku 1949, keď obraz vystavili v Kanade. Teraz sa vydá na cestu cez oceán a poputuje do Európy. Od budúceho roku si ju záujemcovia môžu pozrieť v londýnskej Royal Academy, kde bude súčasťou výstavy umenia z obdobia veľkej hospodárskej krízy.

„Je to jedna z najoslavova­nejších ikon amerického umenia a toto je prvýkrát, čo bude vystavená mimo územia Severnej Ameriky,“ citoval britský Guardian zástupcu Royal Academy Andreu Tarsiu. Americká gotika bude súčasťou výstavy America after the Fall: Painting in the 1930's (Amerika po páde: Maľba v 30. rokoch), ktorú otvoria 25. februára a potrvá do 4. júna 2017.

„Americkú gotiku si masová Amerika adoptovala ako národný portrét, jednoduchú dvojicu chystajúcu postaviť za archetypálnu americkú rodinu,“ komentovala obraz pred rokmi profesorka histórie umenia Wanda M. Cornová, ktorá sa venovala životu a tvorbe autora obrazu Granta Wooda. Už vtedy, v 80. rokoch minulého storočia, hoci neexistoval internet, mala maľba za sebou množstvo parodických napodobení. Cornová vtedy tvrdila, že množstvo paródií je dôkazom množstva interpretácií maľby, ktoré americká kultúra poskytuje, a tiež toho, že Woodova maľba je akousi „univerzálnou tabuľou, ktorá sa dá využiť na šírenie posolstiev či vyjadrenie obáv“.

Takáto „nepopísaná tabuľa“ však lákala naozaj všetkých. V roku 1977 zažalovala istá Nan Wood Grahamová magazín Larryho Flynta Hustler za to, že si dovolil publikovať verziu Americkej gotiky s úpravou „hore bez“. Žiadala 10 miliónov dolárov. Už skôr sa podľa dobových správ agentúry AP mimosúdne dohodla s Playboyom, ktorý v roku 1968 zverejnil verziu hore bez, a s magazínom Look a televíziou NBC, ktoré zas svojmu publiku sprostredkovali verziu v bikinách. Nan Wood Grahamová bola sestrou Granta Wooda a bola predobrazom jeho maľby. Keď ju presviedčal, aby mu stála modelom, vravel, že ju nikto nespozná. Mýlil sa, predobrazom mužskej postavy bol rodinný zubár Woodovcov.

Ako vyše 80-ročná Wood Grahamová, ktorá zomrela v roku 1990, pripustila, že bez obrazu svojho brata by mala inak veľmi fádny život. Predtým ju však mohli slová niektorých kritikov mrzieť. Ako napríklad toho, ktorý sa vyjadril, že obraz by mal visieť v továrni na syr, pretože žena na ňom má tvár, pri ktorej zaručene skysne mlieko.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Európa #obraz #výstava #Americká gotika #Art Institute #Grant Wood #Royal Academy #America after the Fall: Painting in the 1930's #Nan Wood Grahamová