Beautiful Art? Dialóg slovenskej a svetovej výtvarnej scény

Veľké dlane, každý z prstov ovláda jednu maňušku. Len z malíčka pravej ruky spadla bábka na zem, kde leží skrútená a bez života.

28.07.2012 12:00
debata

Podobenstvo o moci a politickej scéne Jozefa Jankoviča s názvom Ľavica a pravica ovládlo prízemie čunovskej Danubiany. Socha – objekt pritiahla aj trojicu mladých mužov, ktorí si potichu vymieňali pocity názory na to, čo vidia.

Ani v čase dovoleniek nebývalo doteraz zvykom, aby priestory Muelensteen Art Musea zaplnili davy ľudí. Samozrejme, okrem vernisáží. V posledných týždňoch je však v Danubiane až „vernisážovo“ plno stále. Nezvyčajný počet najmä zahraničných návštevníkov má možno na svedomí výstava Beautiful Art, ktorá predstavuje výber zo zbierky holandského podnikateľa a zberateľa Gerarda Meulensteena.

Kolekcia, ktorú buduje už viac ako dvadsaťpäť rokov, obsahuje niekoľko stoviek obrazov, plastík a grafík. ,,Jej štruktúru tvoria tri oddelenia: medzinárodná zbierka. zbierka holandského umenia a zbierka slovenského umenia," uviedla kurátorka a historička umenia Eva Trojanová. Vo veľkorysých priestoroch Danubiany je vystavených takmer 150 diel od 70 autorov z 15 krajín.

Jankovič je najlepší

„Na Slovensku je jedným z absolútne najlepších umelcov Jozef Jankovič,“ vyhlásil Gerard Meulensteen. „Prvý raz som ho stretol pri otvorení múzea pred desiatimi rokmi, keď mi daroval sochu, ktorá bola na benátskom bienále v roku 1995. Vrcholom veľkej zbierky jeho diel je farebná polyesterová skulptúra pre park, ktorá vyvoláva obrovský dojem,“ spomenul zberateľ.

ozef Jankovič: Ľavica a pravica Foto: Robert Huttner
Jozef Jankovič: Ľavica a pravica ozef Jankovič: Ľavica a pravica

Vo svojej zbierke má diela velikánov slovenskej grafickej scény Albína Brunovského aj Vladimíra Gažoviča. Obrazy a plastiky umelcov, ktorí od 60. rokov minulého storočia písali dejiny slovenského výtvarného umenia – počnúc Vladimírom Kompánkom, Vierou Kraicovou a Rudolfom Uhrom, cez Rudolfa Filu, Milana Paštéku, Miroslava Cipára či Vladimíra Popoviča až po Svetozára Ilavského, Ivana Pavleho, Štefana Poláka, Jána Hlavatého, Marka Ormandíka aj Milana Lukáča.

„Milan Lukáč vytvoril bronzovú skulptúru rímskej galéry, ktorá bola ,,prvým kameňom“ Danubiany. Pre jeho angažovanosť považujem Milana za jedného zo zakladajúcich otcov múzea," poznamenal Gerard Meulensteen. V pozornosti zberateľovej optiky je aj tvorba talentovaných a ambicióznych predstaviteľov mladej generácie výtvarníkov. Na výstave ich reprezentujú napríklad obrazy Doroty Sadovskej, Erika Šilleho, Dana Meluzina či Michala Czinegeho.

Milan Lukáč: Portrét kredenca. Foto: Robert Huttner
Milan Lukáč: Portrét kredenca Milan Lukáč: Portrét kredenca.

Tichý, no vzrušujúci dialóg

„Primárnym cieľom nebolo zastúpiť všetky výtvarné štýly a prúdy, ale orientovať sa na mimoriadne a nespochybniteľné umelecké zjavy. Výberovo sú v zbierke zastúpení vynikajúci umelci abstrakcie, informelu, pop artu i novej expresie. Dôraz na významné umelecké osobnosti dáva pri spoločnej prezentácii možnosť vyniknúť ich kvalite, v jedinečnosti i individuálnom prínose,“ pokračovala Eva Trojanová.

Vystavené diela vedú medzi sebou tichý, no vzrušujúci dialóg. Veľké plátno Svetozára Ilavského Keď som sám doma, na ktorom dominujú odtiene hnedej, sa napríklad ,,zhovára" nielen s Jankovičovým objektom Ľavica a pravica, ale aj s obrazmi Karla Appela. Na plátnach spoluzakladateľa holandskej Experimentálnej skupiny a člena slávnej Cobry, vybuchuje ohňostroj farieb, foriem a nápadov. Pripomínajú, že maliar, sochár a básnik sa rád púšťa po neznámych chodníčkoch. Appelova Žena a dieťa trošku pripomína biblickú ,,trojicu", pulzuje však hravosťou a radosťou z tvorby. Podobne ako vtipná, hravá a farbami hýriaca plastika Niky de Saint Phalle.

S dielami Karla Appela, Sama Francisa, Magdaleny Abakanowicz, Kira Urdina či Markusa Prachenskeho sa pravidelní návštevníci Danubiany nestretávajú po prvý raz. ,,Tvorba umelcov ako Paul Jenkins, Takashi Murakami, Christo&Jeanne-Claude, Claes Oldenburg, Pierre Alechinski, Walasse Ting či Jill Moser sa u nás prezentuje po prvý raz," pripomenula Eva Trojanová.

Umenie ako investícia do šťastia

„Umenie je investíciou do šťastia v živote. Ak by som bol niekedy nútený predať diela zo svojej zbierky, nemať z nich zisk a dostať iba ich pôvodnú cenu, bol by som veľmi spokojný,“ tvrdí Gerard Meulensteen. Vtipkuje, že zberateľom umenia sa stal možno preto, že vyrastal v susedstve Rembrandtovho námestia, Ulice van Gogha a Ulice Fransa Halsa.

Už v polovici 80. rokov sa rozhodol, že zbierať bude iba diela výtvarníkov, s ktorými ho spojilo osobné poznanie a priateľstvo. ,,Keď som kúpil krásne dielo od umelca, ktorého som osobne nepoznal, chýbalo tam emocionálne spojenie," vysvetlil. Ku komu Meulensteena emocionálne spojenie viaže, predstavuje dvojstrana v katalógu plná fotografií zberateľa a výtvarníkov z rôznych kútov sveta, ale najmä zo slovenských ateliérov a výstav v Danubiane.

„Súčasná prezentácia výberu diel z Meulensteenovej zbierky je prvým krokom k vytvoreniu stálej expozície medzinárodného i slovenského moderného a súčasného umenia v dobudovanom areáli Danubiany,“ dodala Eva Trojanová. Predstavu, ako by mal muzeálny celok vo finále vyzerať, dáva maketa v malej výstavnej miestnosti, obklopené Pavleho, Hlavatého či Kelemenovými obrazmi.

Rudolf Fila: Odhalená. Foto: Robert Huttner
Rudolf Fila: Odhalená Rudolf Fila: Odhalená.

Výpravu cestami moderného a súčasného slovenského, európskeho i svetového umenia, ktorú ponúka výstava Beautiful Art v Danubiane, možno podníknúť do 16. septembra. A pri návšteve múzea objavovať v priľahlom parku 15 plastík, ktoré obohatili reprezentačnú sochársku galériu v prírode.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba