Znovuzrodenie Gustava Mahlera

O ďalšie nezabudnuteľné stretnutie s Gustavom Mahlerom sa na koncertoch vo štvrtok a v piatok (22. a 23.1.) v Slovenskej filharmónii postaral jej šéfdirigent Emmanuel Villaume. Vo februári minulého roka tu dirigoval Mahlerovu Symfóniu č. 6 Tragickú, tentoraz bolo na programe skladateľovo posledné dokončené dielo – Symfónia č. 9.

26.01.2015 14:00
Šéfdirigent Slovenskej filharmónie Emmanuel... Foto:
Šéfdirigent Slovenskej filharmónie Emmanuel Villaume.
debata

Podobne ako Beethoven či Dvořák ani Mahler neprelomil pomyselnú "kliatbu“ čísla deväť a svoju 10. symfóniu zanechal už len v podobe náčrtov a skíc. Dirigentské povinnosti, ktoré ho v posledných štyroch rokoch života zaviedli až do New Yorku, mu dovoľovali komponovať len počas letných mesiacov. Napriek narastajúcim zdravotným problémom bol ochotný každoročne absolvovať náročnú cestu cez oceán, aby mohol v tichu letného sídla v južnom Tirolsku pracovať na svojich vrcholných opusoch: Piesni o zemi a Symfónii č. 9. Nanešťastie nebolo mu dopriate dožiť sa premiéry ani jedného z nich, v máji 1911 zomiera.

"Dielo sa musí v každom predvedení zrodiť k novému životu“ – tak znelo dirigentské krédo Gustava Mahlera. Náročná úloha "znovuzrodenia“ jeho 9. symfónie teraz stála pred Emmanuelom Villaumom a Slovenskou filharmóniou. V pamäti bratislavského publika stále ostáva hlboko zapísané jej uvedenie na Bratislavských hudobných slávnostiach 2009 v podaní londýnskeho Philharmonia Orchestra a dirigenta Lorina Maazela. Aj naši filharmonici však ukázali, že si môžu so cťou trúfnuť na 80-minútový symfonický kolos a poslucháčovi sprostredkovať silný umelecký zážitok.

Štyri časti symfónie predstavujú štyri ponorenia sa pod hladinu reality, štyri vzájomne prepojené poetické obrazy. Lyrizmus i tragika prvej časti, nasledovaná miestami až bizarnou bezstarostnosťou ľudového tanca v druhej časti, burleskná tretia časť gradujúca vo víre pekelného tanca a napokon do nebeských výšin hľadiace finále, ktorého pianissimový záver sa človek doslova bojí narušiť dýchaním… To všetko sme mohli nanovo objavovať v tónoch skladateľa uzatvárajúceho epochu neskorého romantizmu a otvárajúceho dvere pre ďalší vývoj hudby v 20. storočí.

Posledná januárová dvojica filharmonických koncertov, opäť pod taktovkou Emmanuela Villauma, ponúkne symfonickú báseň Túžby a spomienky od slovenského skladateľa Alexandra Albrechta, Poému-extázu Alexandra Skriabina a slávny cyklus Obrázky z výstavy od Modesta Petroviča Musorgského. Ten zaznie ešte predtým aj na utorkovom koncerte mladého uzbeckého klaviristu Nurona Mukumija.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská filharmónia #Emmanuel Villaume #Gustav Mahler