Soundtracky nielen od filmového orchestra

V januári v Bratislave predstavili nielen svoju klasickú tvár, ale najmä náklonnosť k džezu.

25.07.2012 10:00
The Cinematic Orchestra Foto:
The Cinematic Orchestra
debata

Dnes The Cinematic Orchestra ukazujú svoje široké rozpätie na prvom zo série soundtrackov k nemým krátkym filmom, nazvaným In Motion. Na ňom prepájajú svoju tvorbu s ich spriatelenými interpretmi z rôznych žánrových sfér.

Názov série In Motion odkazuje nielen na samotné pohyblivé obrázky filmov, ale aj na debut The Cinematic Orchestra Motion z roku 1999 a meno vydavateľstva, ktoré spravuje hlava projektu Jason Swinscoe – Motion Audio. Keby sa však na obale albumu nepísalo, kto konkrétny sa podieľal na kompozíciách, asi ťažko by človek uhádol, že nejde o nový album tohto „filmového orchestra“.

The Cinematic Orchestra ponúkli miesto pre samostatné skladby v kolekcii pesničkárovi Greyovi Reverendovi, rakúskemu elektronikovi Dorianovi Conceptovi so saxofonistom cinematikov Tomom Chantom a mladému klaviristovi Austinovi Peraltovi. Napriek rôznemu autorstvu a interpretácii vyústila táto spolupráca do kompaktnej kolekcie siedmich skladieb. In Motion #1 je vybudovaný na spoločnom kompromise a asimilácii zvuku individualít v prospech konceptu nahrávky, hoci i jednotlivcov necháva v malých kúskoch nenápadne vyniknúť. No ani raz im nedovolí vyčnievať.

Sú to však najmä The Cinematic Orchestra s troma najdlhšími kúskami na novinke, ktorí sa odpútavajú od mŕtveho nujazzu. Azyl hľadajú vo svojskej kombinácii veľkých sláčikových aranžmánov a džezu, z ktorého sa vytratil spev, elektronika i jednoznačné a konkrétne postupy. In Motion nie je prístupným počinom, soundtracky, aj napriek absencii obrazu, budujú skôr atmosféru bez výrazných momentov. No o to pevnejšie jednotlivé stopy albumu, ktorý do sekundy napĺňa 80-minútovú kapacitu CD disku, spolu jednoznačne držia.

Celkový dojem z prvého dielu In Motion naznačuje odklon The Cinematic Orchestra k svetu súčasnej, no prístupnej, takmer vážnej hudby, ktorý sa v rámci nezávislej scény stáva v posledných rokoch čoraz populárnejší. Napriek tomu, že už neponúka také výrazné melódie ako ich niekdajšie zhudobnenie snímky Muž s kinoaparátom Dzigu Vertova, ide o osobitý soundtrack k filmom, ktoré nie je nevyhnutné vidieť, aby si ich poslucháč mohol vychutnať.

The Cinematic Orchestra presents In Motion 1 Motion Audio/Wegart, 2012 hodnotenie Pravdy: štyri hviezdičky z piatich

debata chyba