BHS začali susedské filharmónie

Právo prvého taktu Bratislavských hudobných slávností využili v piatkovom otváracom koncerte podľa zvyklostí hostitelia. Slovenská filharmónia ponúkla dramaturgicky štandardný program a zverila sa do rúk popredného šesťdesiatšesťročného Fína Leifa Segerstama. Nasledujúci večer ju na pódiu historickej budovy SND vystriedala Česká filharmónia s monotematickou beethovenovskou zostavou a sedemdesiatročným Japoncom Ken-Ichirom Kobayashim na jej čele.

22.11.2010 10:46
Dirigent Leif Segerstam a husľový virtuóz... Foto:
Dirigent Leif Segerstam a husľový virtuóz Dalibor Karvay otvorili Sibeliovým Koncertom pre husle a orchester d mol Bratislavské hudobné slávnosti.
debata

Dva diametrálne odlišné dirigentské typy. Staršie pôsobiaci, korpulentný a neohybný Segerstam inšpiruje rukami, dobráckym pohľadom, gestom. Energický, temperamentný, drobný a štíhly Kobayashi diriguje celým telom, extrovertne prežíva a sprostredkúva aj najnepatrnejší záchvev partitúry. Každý mieri na cieľ vlastnou „zbraňou“, každý pritom nachádza v orchestri zrkadlo predloženej koncepcie. Niekdajšie zázračné dieťa, dnes dozrievajúci virtuóz Dalibor Karvay sa predstavil v Koncerte pre husle a orchester d mol Jeana Sibelia. Technicky pripravený, muzikálne neochvejný, navonok uzavretý, no vo vzťahu k partitúre nesmierne hĺbavý umelec pripravil na úvod festivalu silný zážitok. Dirigent rovnakej národnosti ako skladateľ premostil zvláštnu citovosť severskej poetiky a dozrel na výrazové a dynamické detaily.

Slovenská filharmónia priniesla na úvod opus Ilju Zeljenku Ouvertura festiva. Napriek názvu žiadna bombastickosť faktúry, ale optimistická úprimnosť výpovede, podporená zručnou inštrumentáciou. Brahmsova 4. symfónia e mol v sústredenom podaní Slovenskej filharmónie dostala prepísané štýlové a náladové parametre a nastavila latku kritérií tak, že v dvoch týždňoch ju možno preskočiť aj podliezť.

Ponuka dvoch symfónií Ludwiga van Beethovena, Osudovej a Pastorálnej, nemusí byť zárukou výhry. „Povinná jazda“ orchestrov a divácka vďačnosť titulov vie zradiť, pokiaľ skĺzne do akademickosti. V prípade Českej filharmónie bol strhujúci výsledok v 6. symfónii F dur a predovšetkým 5. symfónii c mol odrazom nesmiernej tvorivej energie a nadšenia technicky vyspelých hráčov. Že ide o teleso svetových parametrov, netreba zdôrazňovať, rovnako ani to, že prežilo obdobie šéfdirigentských provizórií (v súčasnosti tento post zastáva Eliahu Inbal), ktoré stabilite nepridávajú. Obe diela vystaval Kobayashi so silnou dramatickou údernosťou. Na jej pozadí sa v Pastorálnej vynímala zvukomaľba s hlasmi prírody, v Osudovej zasa tragickosť, odľahčená tanečnosťou scherza a ústiaca do triumfálneho finále. Vrúcne prijatie plným hľadiskom dotvorilo pravú festivalovú atmosféru.

debata chyba