Železnice vykázali z vlakov Cigána, teraz sa chcú dohodnúť

Mladá rómska dievčina si opiera hlavu o rómskeho chlapca a pozerajú sa kamsi doďaleka. Neškodný plagát k najnovšiemu filmu Martina Šulíka ničím nešokuje. Ani neprovokuje. Iba ak fanúšikov Martina Šulíka k tomu, aby zašli do kina. A ešte Železničnú spoločnosť Slovensko. Tá rozhodla, že 3 000 plagátov v jej vlakoch nezavesia. Podľa nepochopiteľného stanoviska železníc sú totiž plagáty v rozpore s dobrým vkusom!

24.06.2011 12:46 , aktualizované: 18:44
debata

„Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., považuje, že uvedená kampaň môže byť na Slovensku vnímaná s rasovým ladením a má za to, že využitie mediálneho priestoru vo vlakoch nie je určené na takéto účely. Nesúhlasíme s realizáciou uvedenej kampane podľa obsahu a formy z dôvodu, že reklama vystupuje proti dobrému vkusu a smeruje proti záujmom prenajímateľa,“ píše sa v stanovisku železníc, ktorým odôvodnili zakázanie kampane vo vlakoch.

Plagát k novému filmu Martina Šulíka Cigán. Foto: GARFIELD FILM
Cigán Plagát k novému filmu Martina Šulíka Cigán.

Plagát k novému filmu Martina Šulíka Cigán.

Denisu Biermannovú, ktorá film distribuuje, rozhodnutie železníc veľmi zaskočilo. „Vôbec nerozumiem, čo to znamená,“ komentovala ich stanovisko. Biermannovej firma Garfield Film si u spoločnosti Presse & Marketing Slovakia objednala priestory, ktoré má spoločnosť prenajaté v slovenských vlakoch. Všetko prebiehalo bezproblémovo, kým do celej veci nevstúpili železnice. „PM Slovakia má oznamovaciu povinnosť voči železniciam. Každý vizuál im musí poslať na schválenie. Železnice v tomto prípade dosť dlho nereagovali, až asi za týždeň prišlo toto stanovisko. Informovala som o ňom aj Martina Šulíka, ktorý zareagoval: ,Tak už vieš, čo to je rasizmus?,'“ povedala Biermannová, podľa ktorej je situácia paradoxná, pretože práve na rasovú neznášanlivosť Šulíkov nový film poukazuje. Železnice mohol iritovať aj slogan filmu, ktorý je na plagátoch a znie: K Bohu aj k diablovi je rovnako blízko.

Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay nechcel konkretizovať, prečo je reklama na film problematická a čo znamená, že „kampaň môže byť vnímaná s rasovým ladením“. „To práve nechcem komentovať, bolo to trošku nešťastné vyjadrenie,“ uviedol. Na otázku, či je problém, že na plagáte sú Rómovia, odpovedal: Nie. Nechcem sa vyjadrovať k detailom toho celého. V pondelok sa k tomu všetky zainteresované strany stretneme, chceme si to vysvetliť a vyriešiť to tak, aby to bolo v poriadku a aby tá kampaň išla." Podľa Buzinkaya došlo jednoducho k nedorozumeniu. Pondelkové stretnutie potvrdil Pravde aj riaditeľ PM Slovakia Jozef Juhász, ktorého spoločnosť musí podľa zmluvy rozhodnutie železníc akceptovať.

O pondelkovom stretnutí však nič nevie Denisa Biermannová. „Pán hovorca mi volal asi v utorok, že sa mi ozve na druhý deň, a že si to vysvetlíme. Dodnes to neurobil. Teraz som už na Art Film Feste v Trenčianskych Tepliciach, takže som mimo mailov, pokiaľ tam niečo mám, už sa to asi ku mne nedostalo,“ povedala distribútorka filmu. Nevie si však predstaviť, že by na plagátoch niečo menili. „Nie, určite nie, nie je dôvod.“

Snímkou Cigán sa Martin Šulík vrátil po šiestich rokoch k hranému filmu. Slovenská premiéra je naplánovaná na 14. júna, ešte predtým sa bude Cigán uchádzať o hlavnú cenu na festivale v Karlových Varoch.

Železniciam prekážala filmová reklama aj vlani. Nepáčil sa jej plagát k filmu Román pro muže, na ktorom bolo žene cez priesvitnú látku vidno prsník. Autorkou fotografie bola Sára Saudková. „To najhoršie, čo sa môže plagátu prihodiť je, že si ho nikto nevšíma. Slovenskej železničnej spoločnosti preto patrí moja vďaka,“ komentovala vtedy Saudková príkaz železníc na odstránenie reklamy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba