Pokiaľ bije srdce a prúdi krv. Czech in

Bratislavská Nová scéna ponúkla uplynulý víkend výnimočný baletný večer s názvom Czech in. Tvoria ho diela velikána svetovej choreografie Jiřího Kyliána a českého choreografa Libora Vaculíka v podaní tanečníkov Baletu Bratislava.

21.03.2012 13:00
Choreografia Jiřího Kyliána Falling Angels je... Foto:
Choreografia Jiřího Kyliána Falling Angels je súčasťou komponovaného večera Czech in: Kylián - Vaculík, ktorý uvádza Balet Bratislava.
debata

Dlhoročný sólista Baletu SND Libor Vaculík začal svoju choreografickú kariéru v 80. rokoch v Bratislave, v telese zloženom z mladých členov baletného súboru (zhodou okolností pôsobil pod rovnakým názvom Balet Bratislava). Odvtedy vytvoril desiatky menších či väčších baletov, často inšpirovaných historickými postavami a literárnymi dielami pre viaceré české a slovenské scény. Z jeho komorných diel vynikajú práve Slovanské dvojspevy, ktoré ponúka Balet Bratislava v slovenskej premiére.

Hold českej hudbe
Iskrivé Slovanské tance a lyrické Moravské dvojspevy Antonína Dvořáka inšpirovali Vaculíka k vytvoreniu pôsobivého komorného baletu pre desiatich tanečníkov, v ktorom stavia do protikladu – v duchu dvoch kontrastných hudobných predlôh – výbušnosť a dynamiku spoločných variácií s jemnosťou a intimitou duetov (vo vynikajúcej interpretácii Klaudie Bittererovej a Andreja Szaba). Dynamický a pohybový kontrast, choreografická drobnokresba, nenápadné čaro obyčajných gest, jemný humor a plynulá gradácia robia z tohto malého baletu výrazné tanečné dielo.

Jeden z najvýznamnejších svetových choreografov Jiří Kylián sa bezpochyby radí k najväčším českým umelcom. Dlhoročný riaditeľ a choreograf Nederlands Dans Theater hosťoval v divadlách po celom svete, roku 2007 prvý raz na Slovensku (SND). Dodnes si zachoval hlboký vzťah k českej hudbe a svojim koreňom. Uviesť diela Jiřího Kyliána je u nás je vždy sviatkom. Jeho Falling Angels a Šesť tancov sú z obdobia 1986 – 1991, z etapy jeho tzv. „čiernobielych baletov“ , ktoré si vyžadujú minimum farieb a dekorácii, o to viac premyslené, sofistikované svietenie.

Osem žien
Vo Falling Angels tancuje osem žien v čiernych trikotoch za sprievodu neúprosného rytmu (Steve Reich). Choreografia má jednoduchú a pevnú štruktúru. Kroky, skoky, obraty, gestá, civilné každodenné pohyby, pózy – všetko tancujú unisono, z uzavretého celku sa občas vylúpne originálne sólo.

To, čo ich ženie vpred, je nekompromisné tempo bicích, no ešte väčšmi vlastná túžba po dokonalosti – vo svete ustavične stúpajúcich nárokov. Je to tanec o tanci, o dokonalosti v tanci. Bez barličiek príbehu, bez náznaku vzťahu či emócií je príkladom sily abstraktného tanca (aj keď podľa Kyliánových slov tanec nemôže byť nikdy abstraktný, pokiaľ v tele tanečníkov bije srdce a prúdi krv). Strhujúci, pohybovo a rytmicky náročný opus bol pre tanečnice Baletu Bratislava výzvou, ktorej sa vynikajúco zhostili.

Šesť tancov
Kyliánových Šesť tancov na hudbu W. A. Mozarta sme mohli vidieť (bohužiaľ, len nakrátko) v repertoári Baletu SND. V každom predstavení pôsobia ako dezert či šampanské, ktoré zaiskrí a pohladí dušu. Toto nadčasové dielko je z radu tzv. humorných diel – humor v nich skôr provokuje k spochybneniu zabehnutých pravidiel, noriem a hodnôt. Za ľahkosťou a frivolnosťou tušíme hrozbu, tajomné napätie. Napudrované parochne, krinolíny a okázalé gestá evokujúce Mozartovo obdobie, intrigy, pretvárka a konšpirácie, ktoré Kylián majstrovsky pretavuje do komických polôh, pretrvávajú dodnes. Obe diela v Bratislave naštudovala asistentka Jiřího Kyliána Roslyn Andersonová, spolupracujúca s Kyliánom od roku 1978.

Czech in má ambíciu uviesť popri troch dielach vždy jedného hosťujúceho českého tvorcu. Na premiére sa predstavil renomovaný choreograf, šéf baletu Národního divadla v Prahe Petr Zuska svojou úspešnou choreografiou Lyrická, ktorá je nevšednou kombináciou rusínskej ľudovej hudby a súčasného baletného slovníka. Spolu so sólistkou baletu ND v Prahe, Zuzanou Susovou sa v sugestívnej interpretácii prezentoval aj ako tanečník. Zámer prizývať hostí je šancou uviesť niečo z tvorby vedúcej osobnosti modernej českej choreografie Pavla Šmoka, ktorý mi v danej zostave chýbal.

Balet Bratislava uviedol na Novej scéne v tejto sezóne už tretiu premiéru. V každej z nich sa dramaturgicky, choreograficky a tanečne posunuli dopredu, čím okrem iného vytvorili zdravú konkurenciu Baletu SND. Napriek tomu nikdy nebola ich ďalšia existencia taká neistá ako dnes.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Czech in: Slovanské dvojspevy, Falling Angels, Šesť tancov, Lyrická.
hudba: Antonín Dvořák, Steve Reich, W. A. Mozart, Ukrajinské a východoslovenské balady
choreografia, scéna: Libor Vaculík, Jiří Kylián, Petr Zuska
kostýmy: Roman Šolc, Joke Visser, Jiří Kylián
svetelný dizajn: Joop Cabort

© Autorské práva vyhradené

debata chyba