Recenzia: Decká sú v pohode. Až príliš

Štyri nominácie, ale cena z toho nebola. Tak dopadol na Oscaroch film Decká sú v pohode. Hovorilo sa o ňom veľa. Aj preto, že rozpráva o rodine, ktorú vedú lesbické matky. Hovorilo sa tiež o tom, ako dobre tie matky stvárnili herečky Annette Beningová a Julianne Moorová. Pravda, po hereckej stránke nemožno snímke nič vyčítať. Ale napriek tomu je melodramatická komédia režisérky Lisy Cholodenkovej kritikmi preceňovaná.

06.03.2011 16:00
Annette Beningová a Julianne Mooreová stvárňujú... Foto:
Annette Beningová a Julianne Mooreová stvárňujú lesbický pár vo filme Decká sú v pohode, ktorý nakrútila Lisa Cholodenková.

Nic a Jules sú dlhoročné partnerky, ktoré vychovávajú dve dospievajúce deti – Joni a Lasera. Štandardná rodina to vzhľadom na prítomnosť dvoch matiek nie je, ale vo filme funguje ako úplný rodinný americký štandard. S drobnými potýčkami a problémami, ktoré sa matky s deťmi väčšinou snažia prediskutovať. Situácia sa však skomplikuje, keď sa deti rozhodnú vyhľadať svojho biologického otca. Je ním bezstarostný majiteľ reštaurácie Paul, ktorý kedysi daroval spermie a teraz je uveličený, že vďaka tomu chodia po svete dve šikovné deti. Napokon sa zoznámi aj s ich matkami a so Jules sa dokonca zblíži natoľko, až tým ohrozí stabilitu rodiny.

Muž v prepadlisku dejín
Príchod Paula, ktorému sa prienik do rodiny páči, zneistí obe ženy a podmieňuje vznik konfliktov. V partnerstve Nic a Jules to predtým občas zaškrípalo, čo je prirodzené, ale až Paul situáciu zásadnejšie vyhrotil. Do vzťahu vniesol rozkol a to pochopiteľne ovplyvní aj deti. Vo filme je to najvýraznejší konflikt, ale ani ten nie je vyostrený až do zložitých a nepríjemných dôsledkov. Tvorcovia ho trochu rozdúchajú, aby ho nechali chvíľu tlieť a potom rázne ukončili a odpratali kamsi do zabudnutia. Rodina si to (opäť) všetko vysvetlila a dojatie pri rozlúčke s Joni, ktorá odchádza na univerzitu, je definitívne spečatenie pevnosti rodinného zväzku. Paul sa stratil v prepadlisku de­jín.

Obrusovanie hrán je príznačné pre celý film. A pritom si Cholodenková zvolila tému, ktorá v divákoch vyvoláva viacero zaujímavých a dôležitých otázok. Ako sa napríklad k rodine Nic a Jules stavia okolie? Snímka sa tým nezaoberá, postavy si žijú vo svojom uzavretom svete ako v skleníku s nastavenou teplotou a vonkajšie vplyvy zastupuje iba Paul. Tvorcovia navyše posilňujú divácky ústretovú klímu humorom a pozornosť strhávajú predovšetkým na hercov, z ktorých sa im podarilo dostať naozaj presvedčivý prejav. Neplatí to len pre spomínanú dvojicu Beningová – Moorová, ale aj pre Marka Ruffala v úlohe Paula a pre predstaviteľov dospievajúcich detí Miu Wasikowskú a Josha Hutchersona.

Film bez vytŕčajúcich rožkov
Takže pohoda. Diváci sa zabavia a nemusia sa ani veľmi trápiť. Zistia len to, čo už dávno vedia – že na dlhoročný vzťah číhajú nástrahy. Film Decká sú v pohode ich neznervózni zakrádavým rozvíjaním dilem a kopením otázok, ktoré by prehlbovali zložitosť situácie. Namiesto toho ponúkne zmierenie, vyhladí vzniknuté konflikty a odstráni stopy. Aj americkí filmoví akademici, ktorí rozhodujú o oscarových nomináciách, si zrejme povedali, že tu majú zaujímavú a aktuálnu tému, ale, našťastie, v príjemnom balení a bez vytŕčajúcich rožkov. Nič komplikované, naopak, divácky vďačné, kvalitne zahraté.

Oscara sa snímke napokon nepodarilo získať, ale ocenili ju dvomi Zlatými glóbusmi. Za najlepší film v kategórii komédia/muzikál a Glóbus dostala aj Annette Beningová. Pre ňu to bola isto významná úloha. Ocitla sa však „iba“ v štandardnej melodramatickej komédii.

Decká sú v pohode, USA 2010
scenár: Lisa Cholodenková, Stuart Blumberg
réžia: L. Cholodenková