Recenzia: Do Svitania priskoro vstupuje súmrak

Robert Pattinson, predstaviteľ upíra Edwarda z Twilight ságy, sa teraz na plátnach slovenských kín preháňa v romantickom filme Nezabudni na mňa. Diváci však majú k dispozícii aj upíra. Dokonca Edwarda. Hrá ho Ethan Hawke v snímke Svitanie. V príbehu, ktorý pracuje s pochmúrnou víziou budúcnosti. Blízkej budúcnosti. A to je na Svitaní zaujímavé.

11.05.2010 07:00
Willem Dafoe a Ethan Hawke vo filme Svitanie. Foto:
Willem Dafoe a Ethan Hawke vo filme Svitanie.

Píše sa rok 2019. Mestá fungujú v nočnom režime, v stánkoch s občerstvením sa podávajú krvné koncentráty, cez deň je vonku ticho a pusto. Svet zachvátila nákaza a z ľudí sa stali upíri. Takmer zo všetkých. A tí, čo zostali nedotknutí, majú čiernu budúcnosť. Upírom totiž dochádza potrava. Jeden z nich – vedec Edward Dalton, síce pracuje na umelej krvnej náhrade, ale neúspešne. V uliciach miest už prepukajú nepokoje, keď sa Edward nečakane dostane k riešeniu celej situácie.

Bratia Peter a Michael Spierigovci, ktorí sú autormi scenára a zároveň režisérmi, vovádzajú divákov do pozoruhodného sveta a počas úvodných minút ho dokonca mapujú bez toho, aby si pomáhali hovoreným slovom. Ponúkajú indície o tom, čo sa vlastne stalo a ako funguje spoločnosť po rozšírení nákazy. Pozornosť upriamia aj na bezdomovca s tabuľkou, že potrebuje krv. Ten starý pán sa odrazu otočí a zareve ako šelma. Dá sa to vnímať aj ako znamenie. Že bratia Spierigovci nebudú celý čas iba dômyselne odkrývať pravidlá sveta, ktorý stvorili. Že občas aj zarevú scénami brutálneho násilia.

Lenže ich film je najpútavejší práve v úvodnej časti. Vtedy majú Spierigovci diváka v hrsti. Keď vyšlú ústrednú postavu – Edwarda na vidiek, aby odštartovali záchrannú akciu, rozprávanie sa im vymyká z rúk. Presunú sa medzi hŕstku ľudí, ďaleko od sveta, ktorý bol taký zaujímavý, ponúknu jednu štandardnú naháňačku, postavy previažu fádnymi väzbami a napokon predstavia pochybné riešenie problému. Akoby aj Spierigovci cítili, že ich príbeh stráca ťah a po návrate do mesta rozpútajú krvavý masaker. Tým sa však nevrátia k príťažlivosti dlhých úvodných minút.

Práve tie v divákovi vyvolali očakávania, že pôjde o príbeh odohrávajúci sa v nápaditom a prepracovanom svete s dobrou atmosférou a že tvorcovia azda ponúknu aj zaujímavú výpoveď. Počiatočná nádej sa však postupne rozplýva a do Svitania preniká súmrak. Priemernosť.

Svitanie, USA, Austrália 2009
scenár a réžia: Peter a Michael Spierigovci
hrajú: Ethan Hawke, Sam Neill, Willem Dafoe, Claudia Karvanová a iní