Recenzia: Film Gainsbourg je dokonalý v obsadení hlavnej úlohy

"Bude to škandál," upozorňoval vydavateľ Sergea Gainsbourga, keď mu spevák pustil svoju pieseň Je t'aime... moi non plus. Skladbu charakteristickú rozvášnenými vzdychmi nahral s Jane Birkinovou. Zo vzťahu s touto britskou herečkou mal dcéru Charlotte Gainsbourgovú, ktorá sa tiež vydala na umeleckú dráhu a nedávno ju diváci mohli vidieť v kontroverznej snímke Antikrist. Spevákove vzťahy so ženami tvoria jeden z nosných motívov filmu Gainsbourg, ktorý je režijným debutom komiksového tvorcu Joanna Sfara.

26.09.2010 07:00
Herec Eric Elmosnino stvárňuje hlavnú úlohu vo... Foto:
Herec Eric Elmosnino stvárňuje hlavnú úlohu vo filme Gainsbourg.

Sfar sa pritom neobmedzil iba na rozprávanie o kariérnom období hrdinu, v úvodných sekvenciách hovorí aj o jeho detstve. Ukazuje chalana s bystrým pohľadom a zvedavosťou samorastu, ktorý dobre maľuje, majstrovsky koketuje so ženami a objavuje svet s väčším zápalom ako jeho vrstovníci. Už vtedy sa prejavoval ako výrazná osobnosť. No a presun do dospelosti to potvrdil.
Gainsbourg vymenil maľovanie za hudbu, infikoval Paríž svojimi šansónmi a keď zložil aj zopár populárnych pesničiek pre mladé publikum, stal sa boháčom. Večierky boli ešte divokejšie ako predtým a v Sergeovej posteli skončila aj slávna Brigitte Bardotová (hrá ju Laetitia Casta). Gainsbourg sa však nezastavoval a hľadal nové vzťahy, podnety, provokatívne gestá. A svojím životným štýlom akoby pokúšal aj vlastnú odolnosť – koľko toho dokáže zniesť?

Aj tentoraz divák dostane to, na čo je pri životopisných snímkach slávnych umelcov zvyknutý. Viaceré scény odrážajú Gainsbourgovo bohémstvo, výstrelky a škandály a na rad zákonite prídu aj dôkazy, že spolužitie s takýmto človekom nebolo jednoduché.

Lenže kým sa príbeh prehupne do fázy Gainsbourg – výstredný prominent, režisér stihne otestovať charakter svojho hrdinu a urobí niekoľko nezanedbateľných postrehov. Už keď hovorí o jeho detstve, oživuje karikatúru Žida z propagandis­tického plagátu, takže chlapca prenasleduje veľká chodiaca hlava.

Neskôr sa v prítomnosti umelca objavuje postava s maskou dlhonosého muža s veľkými ušami. Do deja tak preniká motív Gainsbourgových komplexov a posadnutosti vlastným výzorom. Hrdinovo karikované alter ego zároveň plní funkciu „našepkávača“, ktorý radí, nabáda, zvádza a motivuje k ráznym rozhodnutiam. Tento autorský vklad v nazeraní na osobnosť Gainsbourga tlmí konvenčnosť rozprávania.

Najväčší vklad však možno pripísať hercovi Ericovi Elmosninovi, ktorý na jednej strane vyzerá ako kópia slávneho muzikanta, ale zároveň dokáže nenútene a presvedčivo vykresliť odtiene hrdinovej plachosti a pochybností zo začiatkov kariéry, cez jeho naberanie sebavedomia až po čoraz častejšie pády do pozície zdevastovaného a osamelého človeka. Elmosnino je suverénny v pozíciách zvodcu, zamilovaného rojka, grobiana aj zhumpľovaného provokatéra.

Obsadenie hlavnej úlohy vyšlo Joannovi Sfarovi dokonale. K celkovému vyzneniu filmu sa superlatívy až tak nehodia, ale to neznamená, že Gainsbourg nepatrí k pozoruhodnejším príspevkom tematizujúcim život slávnych umelcov.

Gainsbourg, Fran­cúzsko, USA 2010
scenár a réžia: Joann Sfar
hrajú: Eric Elmosnino, Laetitia Castová, Lucy Gordonová, Anna Mouglalisová a iní