Recenzia: Na ceste s Autorozprávkami - raz hore, raz dolu

Je to trochu zvláštne. Týždeň po premiére tretej časti Fimfára sa do slovenských kín dostáva ďalší český animovaný projekt - Autorozprávky. Oba filmy prináša rovnaká distribučná spoločnosť a ktovie, či sa jej tento krok nevypomstí.

09.05.2011 12:00
Hrdina epizódy Vincent, ktorá je záverečnou... Foto:
Hrdina epizódy Vincent, ktorá je záverečnou animovanou poviedkou filmu Autorozprávky.

Tie dve snímky majú spoločné nielen to, že sú české. Obe sú zároveň poskladané z viacerých epizód a inšpirovali sa starými knižnými predlohami. Fimfárum Werichovým textom, Autorozprávky dielom Jiřího Marka z konca 50. rokov. A podobne ako Fimfárum aj Autorozprávky sa dočkali audioverzie – na CD vyšli nahovorené príbehy s pesničkami populárnej skupiny Chinaski. Jej hudba sprevádza aj samotný film, ktorý má štyri animované epizódy predeľované hranými pasážami.

Hrané epizódy nefungujú
Hraná časť vlastne celú snímku otvára. Netrvá dlho a divák má pocit, že sleduje nejaký postarší televízny film pre deti nakrútený v skromných podmienkach. Ondřej Vetchý tu stvárňuje neúspešného spisovateľa, ktorý sa vo svojich knihách venuje téme automobilizmu. Vetchý vo svojej úlohe prehráva, takže občas pôsobí až nepríjemne prostáčikovským dojmom. A odrazu strih a je tu prvá animovaná epizóda. Z ničoho nič, bez nadväznosti na predchádzajúci dej.

Je to príbeh s názvom O princezně, která se nesmála, a režíroval ho nestor českého animovaného filmu Břetislav Pojar. Pocit ako pri sledovaní televízneho programu, tentoraz večerníčka, sa nevytráca. Jednoduchý dej bez veľkých prekvapení smeruje k predpokladanému koncu. Hrdina nemá ani poriadneho nepriateľa, iba smiešneho konkurenta, ktorý je v podstate neškodný. Po hranom úvode je však Pojarova rozprávka vítanou zmenou.

Druhý animovaný príbeh Účetní a víla sa odohráva počas prvej republiky a nie je to už iba rozprávka pre malé deti. Režisér Michal Žabka hovorí o samotárskom účtovníkovi v strednom veku, ktorý rád chodí na autovýlety. Raz v lese naďabí na vílu, ktorá sa s ním zvezie do mesta a ubytuje sa u muža. Toho jej pôvaby očaria, ale postupne sa z víly vykľuje zlatokopka a úradník sa jej nemôže zbaviť. Staromilskú atmosféru, ktorá súvisí s príbehovým obdobím, podporuje aj klasická bábková animácia.

Tretia epizóda O rybáři Maršíčkovi diváka prekvapí zaujímavým výtvarným riešením. Odohráva sa v prostredí bytu s trojrozmernými predmetmi, ale postavy sú plošné – papierové. Bývajú v knihách a hrdina príbehu chodí loviť ryby k publikácii, ktorá má na obale obrázok vodnej plochy. Tieto nápady sú pozoruhodnejšie a zábavnejšie ako príbeh samotný. Keby sa s nimi tvorcovia ešte trochu viac pohrali, bola by to naozaj výborná poviedka.

Budúcnosť bez áut alebo bez ľudí?
Animovanú časť Autorozprávok uzatvára epizóda Vincent, ktorá najviac uspokojí divákov naladených na vlnu moderných počítačovo animovaných komédií zo zámoria. Režisér Libor Pixa svižne vyrozprával príbeh, ktorý situoval do neďalekej budúcnosti. Ľudia už vôbec nemajú záujem o autá, žijú zdravo a ekologicky. Talentovaný dizajnér a konštruktér Vincent však spustí nový boom automobilizmu. A zájde to až do extrému.

Mohol to byť vydarený záver Autorozprávok, keby sa tvorcovia opäť nevrátili k hranej časti so spisovateľom, ktorý konečne prišiel na to, že autá majú dušu. Takže je to s filmom celý čas ako na hojdačke – raz lepšia, raz horšia zábava. Raz výhradne pre malých, inokedy nielen pre nich. Raz slabší, potom zase nápaditejší príbeh. A vždy iný výtvarný štýl.

Autorozprávky, ČR 2011
scenár: Jan Prušinovský, Břetislav Pojar, Michal Žabka, František Váša, Libor Pixa
réžia: B. Pojar, M. Žabka, F. Váša, L. Pixa, Jakub Kohák