Recenzia: Počiatok je film na viacnásobné pozeranie

Režisér Christopher Nolan divákom pred dvoma rokmi naservíroval batmanovský film Temný rytier. Bol výborný. U Nolana je zaujímavé, že často býva zároveň spoluscenáristom a spoluproducentom svojich snímok. Platí to aj pre jeho novinku Počiatok, ku ktorej si napísal scenár sám. Nakrúcal ju s rozpočtom 200 miliónov dolárov. A opäť nesklamal.

22.07.2010 10:34
Počiatok, Marion Cotillardová Foto:
Marion Cotillardová stvárňuje Cobbovu manželku Mal.
debata

Podstatná časť príbehu Počiatku sa odohráva v snoch. Pretože Dom Cobb je odborník na prenikanie do ľudského podvedomia, z ktorého vyberá dôležité informácie. Čo však skúsiť to opačne a do hlavy nejakú myšlienku vložiť?

To je najnovšia Cobbova misia, ktorá ho môže vrátiť späť k rodine. Deti totiž od smrti svojej manželky nevidel. Zomrela napriek tomu, že ju miloval. A nevie na ňu zabudnúť. Až tak, že to ohrozuje jeho akcie v snoch. Je Cobb bez viny? Dokáže splniť vysokorizikovú misiu? Vie ešte rozlišovať medzi snom a skutočnosťou? Uvidí niekedy svoje deti?

Spočiatku je pre diváka orientácia vnútri Počiatku zložitá. Po úvodnej sekvencii sa však Nolanovo rozprávanie čiastočne sprehľadní a hrdina snímky sa stáva divákovým sprievodcom. Odhaľuje pravidlá, podľa ktorých fungujú prieniky do snov. Nolan nestrieľa naslepo, systém má premyslený, ale myslieť si, že divákovi nezostanú žiadne otázky, je naivné.

Aj o to totiž režisérovi ide, aby diváka zneistil a uviedol ho do príjemne dráždivej situácie, keď sa chce pýtať (a pozrieť si film znovu). Počiatok je výpravný triler, ale rafinovaješí ako žánrovky, ktoré sa dajú vidieť bežne.

Akčné scény, prestrelky, trikové parády tu, samozrejme, sú, ale nestrhávajú na seba najväčšiu časť pozornosti. Občas Nolan v tomto smere ani nepôsobí najistejšie. Aj tak je však zo všetkého najatraktívnejší svet, v ktorom sa postavy pohybujú. Vkrádajú sa do snov a spúšťajú sny v snoch, čo je v záverečnej tretine snímky vyhnané až do extrému. Zároveň je trochu škoda, že sa tvorcovia viac nevyhrali s obrazovou podobou týchto snov.

Niekoľko výborných nápadov s optickými klamami a paradoxnými javmi tu je, ale divák pozvaný do takto príťažlivo vymysleného konceptu by isto nepohrdol ešte o čosi osobitejšou vizuálnou štylizáciou. Zvlášť keď sú v príbehu na projektovanie snových prostredí potrební architekti s talentom na labyrintické štruktúry.

Mrzieť môže aj vyznenie motívu s Cobbovou manželkou (hrá ju Marion Cotillardová). Vymyslený je veľmi dobre, ale emocionálne táto línia nepôsobí tak, ako by mohla. Ťažko povedať, či je to tak preto, lebo sa konfrontuje s akčnejšou líniou viacúrovňovej snovej misie, alebo je to aj Leonardom DiCapriom, ktorý síce nie je herecky mimo, no jeho osudový vzťah s manželkou nepatrí medzi presvedčivé a zasahujúce (hoci posledná scéna súvisí s hrdinovou rodinou a je to skvelá bodka). Možno je to však iba ďalší dôvod pozrieť si film znova.

Christopher Nolan je v časoch, keď sa topiaci Hollywood chytá slamiek v podobe remakov, nových častí filmových sérií a 3D atrakcií, vzácny zjav. Nielen preto, že je to režisér, scenárista a producent zároveň. On ako tvorca dokáže skombinovať komerčnú zábavu s nápaditosťou a viacplánovosťou. Čosi podobné predviedol aj v Počiatku. V snímke, ktorá zdôrazňuje význam myšlienky. A Nolan na zaujímavé myšlienky nerezignuje.

Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Počiatok, USA, Veľká Británia 2010
scenár a réžia: Christopher Nolan
hrajú: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Pageová, Marion Cotillardová a iní
slovenská kinopremiéra: 22. júla

debata chyba