Recenzia: Rybárik kráľovský je hereckým koncertom hviezd

Skreslené predstavy o konverzačnej komédii vyvracia Rybárik kráľovský. Inscenácia, ktorá mala v sobotu premiéru v bratislavskom Štúdiu L & S. Tretí pokus vyšiel. Prvé dva premiérové pokusy prekazil minulú divadelnú sezónu zdravotný stav Milana Kňažka.

05.10.2009 07:00
Milan Lasica, Milan Kňažko a Emília Vášáryová Foto:
Herecké trio Milan Lasica, Milan Kňažko a Emília Vášáryová spoločne hrajú v divadelnej hre Rybárik kráľovský.

Brilantný text napísal William Douglas Home v roku 1978. Príbeh dvojice, ktorá chce po štyridsiatich rokoch oprášiť svoj ľúbostný vzťah, však nestarne. Len čo pôvabná Evelyn pochová manžela, zastaví sa na čaj u Cecila. Napriek plejáde ľúbostných dobrodružstiev, ktoré má úspešný spisovateľ za sebou, nedokáže zabudnúť za ženu, ktorú prvýkrát pobozkal pod bukom. Do ich kriesenia starej lásky sa stále mieša Cecilov komorník Hawkins.

Tri charaktery naplnili životom herecké hviezdy. Evelyn Emílie Vášáryovej je zvodná a podpichujúca dáma, ktorá sa rozhodne stráviť zopár dní v dome svojho bývalého. Cecil Milana Kňažka je raz starý pán, hľadajúci papuče, raz príťažlivý zvodca, túžiaci dokonať to, čo sa mu pred rokmi nepodarilo. Komorník Milana Lasicu zaháňa trasenie rúk dúškami alkoholu a dômyselne marí pánove navrávačky, pretože žiarli na Evelyn.

Na pohľad nenápadná réžia Vladimíra Strniska podčiarkuje metaforu komédie. Necháva vyznieť každú pointu, každý vtip, každý sarkastický šľah. Múdrosť veku je až na druhom mieste. Britký britský humor spoľahlivo rozosmeje, nie je však prvoplánový ani povrchný. Rybárik kráľovský Williama Douglasa Homa vyvracia od 19. storočia prežívajúce predstavy o „konverzačke“ ako plytkej a povrchnej zábave. Bonusom v Štúdiu L & S je herecký koncert popredných osobností slovenskej divadelnej scény.

William Douglas Home: Rybárik kráľovský
réžia: Vladimír Strnisko
preklad: Helena Strnisková