Recenzia: The Cure sú stále nažive

V čase koncertných DVD či vystúpení prenášaných naživo cez sociálne siete môže živé dvojcédečko pôsobiť mierne zastaralo. Podobne tak môže vyzerať aj pohľad na starnúcich rockerov, ktorých frontman nosí tridsať rokov na tvári rovnaký make-up a jeho povestná pavučina z vlasov už pomaly redne. Obraz síce starne, no podstatné je, že zvuk The Cure nie. Či už na zázname zo septembra tohto roka hrajú medzi tridsaťjeden skladbami piesne z rokov 1978 alebo 2008.

12.12.2011 08:00
The Cure: Bestival Live 2011 Foto:
The Cure: Bestival Live 2011

Od prvých momentov albumu Bestival Live 2011 počuť, že kapela je vo veľkej pohode a forme. Niet sa čomu čudovať, koncert z britského festivalu Bestival bol len jedným z dvoch koncertov v Európe tento rok, navyše ho sprevádzal návrat niekdajšieho klávesistu Rogera O'Donella. Nehovoriac o druhom disku, keď sa frontman Robert Smith začne zabávať sám na sebe, uchechtávať na vlastných chybičkách, meniť frázovanie, gitarovo improvizovať a naplno tak rozlišovať medzi počúvaním skladieb zo štúdiových nahrávok a tohto konkrétneho koncertu.

The Cure sú na alternatívnej scéne pojmom, ktorý prešiel množstvom zostáv a tiež rôznymi variáciami vlastnej tvorby – od raných post-punkových skladieb, k depresívnym gotickým náladovkám až k ukážkovému melancholickému popu. Všetky fázy zachycuje aj nový živák, akurát v jednotnom, koncertne plnom zvuku. Dáva priestor na pomerne čerstvé aranžmány starých skladieb, ktoré pokojne radí vedľa relatívnych noviniek a overených hitov, akými sú Friday I'm In Love či Boys Don't Cry a napriek tomu z neho nič výrazne nevytŕča. Alebo ba priam naopak, kvalitou vytŕča všetko. Záznam tak plynie ako voda a to trvá viac ako dve a štvrť hodiny.

Bestival Live 2011 nie je dych vyrážajúci záznam, akým bol napríklad Trilogy z roku 2002, ale nie je ani zbytočnou zberateľskou raritkou. Hoci fanúšikovia by radšej docenili dlho sľubovaný nový album, koncert v prvom rade upozorňuje na to, že The Cure sú stále nažive, a to predovšetkým naživo. Zároveň je akýmsi zvukovým dokumentom, ako znejú The Cure v roku 2011. Jeden takýto záznam si zaslúžila takmer každá predchádzajúca zostava kapely, tá aktuálna ho má hneď zo svojej premiéry.

The Cure: Bestival Live 2011, Play It Again Sam, 2011