Recenzia: The Fighter - Wahlbergov Micky Ward knokautuje konkurenciu

Oscarová noc je už na spadnutie a do slovenských kín prichádza ďalší z horúcich kandidátov na najvyššie ocenenia. The Fighter s Markom Wahlbergom a Christianom Baleom možno nie je najprevratnejším z nominovanej desiatky. Rozhodne je však jedným z najzábavnejších. V každom ohľade snímka ponúka to najlepšie, aj keď zrejme nezmení divákov pohľad na svet, možno aspoň o niekoľko centimetrov zodvihne latku jeho nárokov na kvalitnú filmovú zábavu.

27.02.2011 17:00
Popri Wahlbergovi (vpravo) v snímke zažiaril...
Popri Wahlbergovi (vpravo) v snímke zažiaril najmä Christian Bale (vľavo)

Pýcha Lowellu
Do mestečka menom Lowell prichádza televízny štáb HBO nakrútiť film o veľkom comebacku miestnej legendy, boxera Dickyho Eklunda, ktorý pred 14 rokmi zložil slávneho „Sugar Raya“ Leonarda. Vlastne nie. HBO prišlo zachytiť Dickyho úpadok. „Pýcha Lowellu“ sa zamilovala do cracku a s boxom ju spája už len niekoľko hrdinských historiek a tiež mladší brat Micky, ktorého, keď je práve pri zmysloch, trénuje. Zo športových úspechov Mickyho a Dickyho žije celá rodina. Teda deväť detí, otec George, ktorý sa dostane ku slovu len výnimočne, a ambiciózna Alice, ktorá je Mickymu viac manažérkou ako matkou.

Micky síce tvrdo maká, no má permanentnú smolu na súperov a zatiaľ čo on dostáva nakladačky, rodina naďalej velebí jeho vychudnutého spoteného a pomäteného brata. Horšie je, že dokonca aj Micky sám verí, že bez Dickyho podpory v ringu neobstojí. To sa pokúsi zmeniť miestna barmanka Charleen, ktorej sa hyenizmus Mickyho rodiny vôbec nepáči. Dicky sa navyše čoskoro dostane vďaka svojej „nekonfliktnej“ povahe do väzenia a Micky sa bude konečne musieť pobiť sám za seba.

Neskutočná skutočnosť
Micky Ward nie je výplodom fantázie Davida O. Russella, ktorý režíroval napríklad aj ďalší Wahlbergov hit, Troch kráľov. Ward je skutočným majstrom sveta z roku 2000, rovnako ako je skutočný aj jeho neskutočný životný príbeh. Mickyho mentora a neskoršieho trénera O´Keefa si dokonca tento lowellský policajt v snímke sám zahral.

The Fighter je jednoznačným dôkazom toho, že skvelý film nepotrebuje ani najoriginálnejší scenár, ani univerzálnu tému či hlbokú myšlienku. Stačí, aby boli postavy aj ich predstavitelia z mäsa a kostí, aby do ich príbehu hrala skvelá hudba a aby dej odsýpal tempom, vďaka ktorému divák zabudne na to, čo bude po filme večerať. Navyše, snímka je veľmi zábavná. Vyvolá nielen úsmev, ale aj skutočný smiech, čo sa často nepodarí ani komédii, nieto životopisnej dráme.

Netreba byť veľkým fanúšikom boxu na to, aby sa človek počas Mickyho zápasov našiel naklonený dopredu so zaťatými päsťami. Scény ako vystrihnuté zo športového kanála sú načasované veľmi šikovne na chvíle, keď je už divák s Mickym celkom zžitý. Kto by povedal, že Wahlberg ako boxer dokáže vzbudiť toľko sympatií.

Boxer alebo baletka?
The Fighter je jedným z najlepších filmov tohto roka a je celkom namieste predpokladať, že nezapadne prachom ani v rokoch budúcich. Jeho herecké obsadenie je v skratke bezchybné. V hlavných úlohách je úžasný Wahlberg, ale ešte lepší Bale, pre ktorého kariéru je rola Dickyho nepochybne nesmierne dôležitá. Napokon, má možnosť získať za ňu prvého Oscara. Dobrú prácu však tvorcovia vykonali aj pri obsadzovaní menších úloh, či dokonca komparzu. Každá tvár na plátne stojí za pohľad a nepokúša sa nikomu zavďačiť – obzvlášť to platí o Amy Adamsovej v úlohe Charleen a Melisse Leovej, predstaviteľke šialenej matky Alice, ktoré sú za svoj prirodzený prejav a výkon taktiež nominované na Cenu akadémie. Nezabudnuteľným zážitkom je aj sedem Mickyho čarokrásnych sestier s prezývkami ako „Bobor“ či „Červený pes“.

Spolu má Fighter v oscarovom ohni až sedem želiezok vrátane nominácie na najlepší film, scenár a réžiu. Každú z nich si zaslúži. Či napokon boxer Wahlberg porazí baletku Portmanovú sa ukáže už v noci z nedele na pondelok.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

The Fighter, USA 2010
réžia: David O. Russell