Made in Canada v SND: krajina ženy a muža

Balet Slovenského národného divadla vo dvoch víkendových premiérach uviedol prevzaté tanečné opusy kanadského choreografa Jamesa Kudelku z 90. rokov minulého storočia. Tento severoamerický choreograf sa predstavil bratislavskému divákovi po prvý raz a ponúkol tanečné diela, ktoré si vyžadujú disciplinovanú štýlovú tanečnú zručnosť.

25.05.2010 07:00
Záber z predstavenia Made in: Canada Foto:
Záber z predstavenia Made in: Canada
debata

Hlavným výrazovým prostriedkom pre Kudelku zostáva telo s jeho neobmedzenými psychofyzickými danosťami. Tanec sa stal pre choreografa krajinou ženy a muža. Je to jeho citový kompas, prostredníctvom ktorého rozpráva príbeh „kráčajúcich“ ľudí na ceste svojho života. Od zrodenia vzťahu až po jeho zánik. Nepravidelnými dynamickými a naoko nelogickými tanečnými vrstvami vytvára Kudelka svoj charakteristický interpretačný kód. Neobmedzené tanečné možnosti pretavuje cez spojenie klasického i súčasného tanca. Čistotu tanečného štýlu Kudelka skúma na minimálnych výrazových plochách, kde dominuje partnerský, artisticko-majstrovský a plastický tanec.

Baletný večer Made in: Canada je rozdelený do dvoch častí. Spojenie dvoch kontrastných tanečných a hudobných štýlov, rôzna interpretačná úroveň prvej a druhej premiéry mala za následok, že predstavenia nepôsobili umelecky vyrovnane.

Komornosť „školských“, kánonicky sa opakujúcich pätnástich duetov na heterosexuálnu tému nepodporil ani spoločný výkon orchestrálnych hráčov SND Zuzany Suchánovej (klavír) a Vladimíra Harvana (husle). Beethovenova Sonáta pre husle a klavír č. 9 „neznela a netancovala“ spoločným virtuóznym sólistickým pulzom. Klasicistickej, pravidelne sa opakujúcej sonátovej hudobnej forme, tanečne bezpečne dominovali plasticitou a vnútornou osobnostnou dynamikou Katarína Košíková / Veronika Šimončíková, Barbora Kubátová, Sandra Millner, Natália Némethová a Adrian Ducin. Pánsky tanečný súbor v sólových duetách náročného silovo-partnerského tancovania pôsobil dynamicky, no výrazovo neisto.

Vivaldiho oslava prírodného kolobehu života a smrti sa v Kudelkovom spracovaní stala estetickým i umelecky nadčasovým zážitkom. Výtvarná farebnosť svetelného dizajnu premenila scénu na pulzujúci tanečný priestor. V choreografii, ktorá vyžaduje uvoľnenosť, humor a náročnosť, však bratislavské baletné tanečné umenie nie celkom potvrdilo svoju jedinečnosť.

Katarína Košíková, ktorá sa dobre cíti v súčasných technikách, tancovala svoje „Leto“ ako zmyselný, ohňom roztúžený živel. Silvia Nájdená (Leto), aj keď s technickými partnerskými problémami spolu s Andrejom Szabom (Muž) mladistvo využili fyzické možnosti predĺžených „rúk a nôh“. Pôsobili spolu na javisku dekoratívne esteticky. Allegrovo tanečné Klaudia Bittererová a Romina Kolodziej (Jeseň) zaujali ženskou plasticitou. Zrelý Mário Radačovský (Muž) s charizmou večne mladého chlapca pôsobil technicky zneistene – na rozdiel od Andreja Szaba, tancujúceho záverečný monológ v duchu Kudelkovej satirickej choreografie.
Po prvej premiére 22. mája znel sálou neutíchajúci aplauz, keď sa Mário Radačovský rozhodol poďakovať najbližším spolupracovníkom v jeho niekoľkoročnom riaditeľovaní a publiku za uznanie.

Made in: Canada (balet vo dvoch častiach)
Beethoven / Kudelka Pätnásť heterosexuálnych duet (1991)
Vivaldi / Kudelka Štyri ročné obdobia (1997)
kostýmy: Denis Lavoi
choreografia: James Kudelka
tancujú: Klaudia Bittererová, Romina Kolodziej, Katarína Košíková, Adrian Ducin, Mário Radačovský, Andrej Szabo a ďalší
1. a 2. slovenská premiéra 22. a 23. mája 2010, historická budova Slovenského národného divadla

debata chyba