Stredná Európa – nádej plná pochybností

Stredná Európa? Kafka, Hašek, Joseph Roth, Kundera, György Konrád, Sándor Márai, kdesi na počiatku možno aj Ján Kollár. Takisto národné obrodenie, c. k. monarchia, Švejk, plukovník Redl, Mníchovská dohoda, Hitler, tak ako Stalin, nacizmus aj ruské tanky. A, samozrejme, štrúdľa, klobáska, pivo či guláš. Toto všetko (a nepochybne aj viac) zastrešuje pocit "stredoeurópanstva".

07.07.2010 18:13
O "inakosti" a Strednej Európe diskutovali... Foto:
debata

No samozrejmosť, s akou pojem stredná Európa používame, sa pri sústredenejšom pohľade až zarážajúco rozplýva. Navonok rovnorodý „stredoeurópsky región“, vymedzený spoločnou skúsenosťou s dejinami, prienikom národných kultúr a multietnickým pôvodom obyvateľstva, sa ostro konfrontuje s antagonizmom vzájomných vzťahov. S niečím, čo vyústilo do fatálne odlišných interpretácií rovnakých historických udalostí. Preto vznikajú diskusie, polemiky, projekty, ktoré sa túto dvojakosť pokúšajú ak už nie uspokojivo vyriešiť, tak aspoň zachytiť v jej kontúrach.

Podobnú snahu prejavili aj účastníci okrúhleho stola Stredoeurópska literatúra ako metodologický problém, ktorá sa konala v piatok 2. júla v pražskej divadelnej kaviarni Café Nona. Podujatie, ktoré moderoval Jiří Trávniček, editor antológie kľúčových textov o strednej Európe – V kleštích dějin, bolo sprievodnou akciou IV. kongresu svetovej literárnovednej bohemistiky. Témou konferencie bola „inakosť“ v literatúre.

A je to práve „stredoeurópska identita“, ktorá by mohla priniesť „iný“ pohľad nielen na dejiny európskej kultúry, ale i na dejiny kultúr vlastných. Literárni vedci z Čiech, Poľska, Maďarska a zo Slovenska, ale aj z Nemecka, zo Švajčiarska a z Holandska, ktorí sa stretli v diskusii o problémoch identity (stredoeurópskej, no aj tej národnej, európskej) a o podobách „stredoeurópskej“ literatúry, uvažovali o prínose takéhoto pohľadu nielen v kontexte výskumu literatúry, ale kultúry vôbec.

Keď sa však diskutujúci pokúsili opísať akési živé, „prirodzené stredoeurópanstvo“, prekvapila ich vlastná skepsa. A odkryla fakt, že odpovede na tieto otázky nie sú vôbec také jednoznačné. Stredná Európa, či identita z nej vyplývajúca, sa v ich podaní rysuje ako konštrukt, ktorý je reakciou na geopolitické otrasy tohto regiónu. Nech už je to dosnívanie nostalgického sna o starej monarchii, alebo pokus vymaniť sa z príslušnosti k „východnému bloku“ či k Balkánu – teda k oblastiam, ktoré Západ považuje za kultúrne a geopoliticky „pochybnejšie“. Stredoeurópsky región je však taký svojrázny, že sa len s výhradami môže považovať za prirodzenú kultúrnu súčasť Európy západnej.

Pojem stredná Európa sa teda vykryštalizoval do pragmatickej fikcie, ktorá môže stroskotať na spoločných, často malicherných, nedorozumeniach a vzájomne neprekonateľných odlišnostiach. No fenomény, ktoré nás v tomto geopolitickom priestore spájajú, sa tiež prehliadnuť nedajú. Pričom to nemusia byť rovno veľkolepo pôsobiace dejiny, ale aj spoloční predkovia či také zdanlivé banality ako kuchyňa a humor. A práve tu pramení nádej, aj keď často atakovaná neistotou a rozpakmi, nádej pre príjemnú, pokojnú koexistenciu a vzájomné poznávanie.

debata chyba