„Aj tristo rokov od premiéry Vivaldiho Arsildy sa nachádzame v situácii, že hranica medzi pravdou a lžou mizne. Najvyšší štátni predstavitelia s nami manipulujú. Vydávajú lož za pravdu a ľudia im veria. Slovom roka 2016 sa podľa Oxfordských slovníkov stalo ,post-truth'. Aj dnes sa lož začína hrať na pravdu, a akoby to nikomu ani príliš neprekážalo,“ pokračoval v rozhovore pre Pravdu režisér, autor konceptu a scénografie, ktorý debutoval v Göteborskej opere a spolupracuje s mnohými zahraničnými scénami.
Titul najlepšia inscenácia môžu získať aj spoločensky odvážne Elity. Na objednávku Činohry SND hru napísal popredný český divadelník Jiří Havelka. Story o metódach, ktorými eštebáci lámali charaktery i duše, aj o tom, ako rýchlo sa po nežnej títo pragmatici vďaka prístupu k informáciám, kontaktom na zahraničie i znalostiam cudzích jazykov vyšvihli na najvyššie priečky spoločenského i politického života, sám aj inscenoval. Havelkovovo zrkadlo nastavené minulosti, a najmä súčasnosti, vynieslo nomináciu aj Lucii Škandíkovej za scénografiu a Táni Pauhofovej v kategórii najlepší ženský herecký výkon. O tento titul bojuje táto skvelá herečka aj sama so sebou, ďalšiu nomináciu dostala za postavu v experimentálnom tanečnom divadle Denník Anny Frankovej Baletu Štátneho divadla Košice.
Konkurentom dvojice titulov z produkcie našej prvej divadelnej scény je v pasovačke o najlepšiu inscenáciu Nové divadlo Nitra, ktoré len teraz vstúpilo do svojej druhej sezóny. Zabodovalo predstavením Anna Franková. Šimon Spišák a Veronika Gabčíková vychádzali zo svetoznámeho denníka dospievajúceho židovského dievčaťa, ukrývajúceho sa s rodinou pred esesákmi v jednom z amsterdamských domov. Sústredili sa však na zápisky, ktoré rozprávali o bežných starostiach a bolestiach trinásťročnej pubertiačky. Za inscenáciu Anna Franková získal Šimon Spišák nomináciu v kategórii najlepšia réžia a predstaviteľka hlavnej hrdinky Lucia Korená konkuruje Táni Pauhofovej v kategórii najlepší ženský herecký výkon.
Svoje zážitky a pocity zverovala Anna denníku od júna 1942. Netušila, že z úkrytu ju vyvlečú do koncentráku, v ktorom jej život vyhasne. Zápisky upravil a zverejnil jej otec v roku 1947. Sedemdesiate výročie vydania knihy primalo aj ďalších divadelníkov k jej spracovaniu.
Dramatizácia Júlie Rázusovej, ktorú inscenovalo zvolenské Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, je umeleckou metaforou podnecujúcou k zamysleniu. Aj k hľadaniu odpovede na otázku: Ako by sme sa v hraničnej situácii zachovali my? Autorka javiskovej adaptácie literárnej predlohy si inscenáciu aj sama režírovala. Denník Anny Frankovej jej môže vyniesť DOSKY za najlepšiu réžiu.
Do 22. ročníka vstupuje anketa o divadelné ocenenie sezóny s novinkou. Kategóriu objav sezóny rozdelili organizátori na tri nové – DOSKY za mimoriadny počin v hudobnom, tanečnom a činohernom divadle. Z tridsiatich nominácií v desiatich kategóriách získali až trinásť inscenácie, ktoré vznikli na scénach SND.
Do hlasovania sa zapojilo tentoraz rekordných štyridsať divadelných kritikov, teoretikov a publicistov. Slávnostné vyhlásenie výsledkov ankety sa bude konať 15. októbra v Slovenskom národnom divadle. Ceremoniál odvysiela v ten istý večer aj Dvojka RTVS.
Prehľad nominácií 22. ročníka divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2017
Najlepšia inscenácia sezóny
- Jiří Havelka: Elity, Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
- Antonio Vivaldi: Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti
- Anna Franková na motívy Denníka Anny Frankovej, Nové divadlo Nitra
Najlepšia réžia sezóny
- Júlia Rázusová za réžiu inscenácie Denník Anny Frankovej, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského Zvolen
- Šimon Spišák za réžiu inscenácie Anna Franková, Nové divadlo Nitra
- David Radok za réžiu opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti
Najlepší ženský herecký výkon
- Táňa Pauhofová za postavu novinárky v inscenácii hry Jiřího Havelku Elity, Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
- Lucia Korená za postavu Anny Frankovej v inscenácii Anna Franková, Nové divadlo Nitra
- Táňa Pauhofová za postavu Anny Frankovej v inscenácii baletu Ondreja Šotha a Zuzany Mistríkovej Denník Anny Frankovej, Balet Štátneho divadla Košice
Najlepší mužský herecký výkon sezóny
- Ady Hajdu za postavu Čimborazku v inscenácii Letmý sneh podľa románu Pavla Vilikovského, Divadlo Astorka – Korzo '90 Bratislava
- Jakub Rybárik za postavu Dobroslava v inscenácii hry Laca Keratu Dobro, Divadlo Andreja Bagara v Nitre
- Tomáš Mischura za postavu Dávida v inscenácii hry Michaely Zakuťanskej Deň, keď zomrel Gott, Prešovské národné divadlo
Najlepšia scénografia sezóny
- Lucia Škandíková za scénu k inscenácii hry Jiřího Havelku Elity, Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
- David Radok za scénu k inscenácii opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti
- Sláva Daubnerová za scénu k inscenácii hry Slávy Daubnerovej Spievajúci dom, Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
Najlepší kostým sezóny
- Ľudmila Várossová za kostýmy k inscenácii opery Wolfganga Amadea Mozarta Únos zo serailu, Opera Slovenského národného divadla Bratislava
- Diana Strauszová za kostýmy k inscenácii hry Laca Keratu Dobro, Divadlo Andreja Bagara v Nitre
- Zuzana Ježková za kostýmy k inscenácii opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti
Najlepšia scénická hudba sezóny
- Andrej Kalinka za hudbu k inscenácii Andreja Kalinku Kráľ, Bratislavské bábkové divadlo
- Martin Geišberg za hudbu k inscenácii hry Jozefa Mokoša Zhavranelí, Bratislavské bábkové divadlo
- Daniel Fischer za hudbu k inscenácii hry Bernharda Studlara Túžba po nepriateľovi, Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
Mimoriadny počin v oblasti činoherného divadla
- Miracles, autori projektu Iveta Ditte Jurčová, Michal Ditte, Divadlo Pôtoň, Debris Company, Med a Prach, Sláva Daubnerová
- Svetlana Alexijevič: Vojna nemá ženskú tvár, dramatizácia Iveta Horváthová, Slovenské komorné divadlo Martin
- Péter Esterházy: Mercedes Benz, Činohra Slovenského národného divadla
Mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla
- Peter Lomnický: Únos Európy, réžia: Jozef Vlk, Debris Company Bratislava
- Ondrej Šoth/Zuzana Mistríková: Denník Anny Frankovej, réžia a choreografia Ondrej Šoth, Balet Štátneho divadla Košice
- Sergej Sergejevič Prokofjev/Natália Horečná: Romeo a Júlia, Tak ako včera…, choreografia a réžia Natália Horečná, hudobné naštudovanie Peter Breiner, Balet Slovenského národného divadla Bratislava a Fínska národná opera a balet v Helsinkách
Mimoriadny počin v oblasti operného divadla
- Ján Morávek, spev a interpretácia hudobnej zložky, Andrej Kalinka: Kráľ, Bábkové divadlo Bratislava
- Antonio Vivaldi: Arsilda, réžia David Radok, hudobné naštudovanie Václav Luks, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti
- Richard Wagner: Víly, réžia Lubor Cukr, hudobné naštudovanie Robert Jindra, dramaturgia Daniel Jäger, Opera Štátneho divadla Košice