Jeanne Moreauová – Femme fatale na európsky spôsob

Vraj nebola dostatočne fotogenická. Dokonca ani pekná na to, aby hrala hlavné ženské úlohy v čase, keď divákov na striebornom plátne ohurovali Brigitte Bardotová či Anna Karina.

01.08.2017 09:30
MOREAU  Jeanne Foto: ,
Moreauová na festivale v Cannes v roku 2005.
debata

Jeanne Moreauová však bola iná. Ako chameleón sa menila raz na distingvovanú dámu, inokedy na dievča so šibalským úsmevom. Napriek nepredvídateľnosti, ktorú skrývala za hlbokými tmavými očami, to však vždy bola zmyselnosť kombinovaná s intelektom, ktoré definovali jej herecký štýl a dali vzniknúť novému typu osudovej ženy. Moreauová, jedna z ikon francúzskej novej vlny, zomrela vo svojom byte vo veku 89 rokov.

Rozhodne bola femme fatale – ženou, okolo ktorej sa krútil vesmír, keď vstúpila do miestnosti, ženou, pri ktorej muži v momente zabúdali na svoje rodiny a vrhali sa jej k nohám. Čím sa teda líšila od svojich amerických predchodkýň, noirovských osudových žien ako Lauren Bacallová či Barbara Stanwycková, ktoré mali na mužov rovnaký vplyv? Herečka Jeanne Moreauová stelesňovala postavy, ktoré mužov nevnímali len ako podradné bytosti, nástroje na dosiahnutie svojich cieľov, bezvýhradne ich totiž zbožňovala.

 Moreauová na festivale v Cannes v roku 2005.
Herečka Jeanne Moreau na snímke z roku 2008.
+2 Jeanne Moreauová počas otvváracieho...

"Som nesmierne zvedavá. Viac ako milostná je to skôr nežná zvedavosť, ktorú podporuje to, aké zraniteľné mystérium muž môže byť. Môžem len dúfať, že zostane nažive spoločne s tou prudkou kombináciou vášne a jemnosti, ktorú tak potrebujem,“ prezradila ešte v roku 1967 v rozhovore pre magazín Life. Možno práve tento tajný pakt, ktorý uzavrela s opačným pohlavím, jej nakoniec poskytol želanú slobodu a doviedol k vytúženým a v tom čase mierne kontroverzným postavám, ktoré si užívali rovnaké výsady ako muži. Jej hrdinky zo všetkého najviac totiž milovali život a lásku ako takú.

Herečka  Jeanne Moreauová na zábere z roku 1964... Foto: SITA/AP
Jeanne Moreauová Herečka Jeanne Moreauová na zábere z roku 1964 ako filmová "Mata Hari".

Jeanne Moreauová sa narodila v parížskej umeleckej štvrti Montmartre. Na prestížnom konzervatóriu vyštudovala herectvo a v roku 1948 sa vo veku 20 rokov stala najmladšou členkou Comédie Française. Začínala v divadle, no neskôr stvárnila aj niekoľko menších filmových úloh. Zlom prišiel v roku 1958, keď zaujala francúzskeho režiséra Louisa Malla a zahrala si hneď v dvoch jeho filmoch – Výťah na popravisko a Milenci. Práve snímka Milenci, v ktorej hrala znudenú ženu hľadajúcu rozptýlenie v milostných avantúrach, vzbudila vlnu polemiky. V Spojených štátoch dokonca premietanie filmu vyústilo do sporu na Najvyššom súde a verejnej debaty o tom, ako definovať pornografiu vo filme. Talianskemu publiku sa zase nepozdávalo, s akou rozkošou si žena dokáže užívať neveru, a chceli preto zakázať uvedenie filmu na festivale v Benátkach.

Aj vďaka neželanej publicite sa paradoxne dostala do hľadáčika popredných európskych režisérov. Objavila sa v Noci (1961) Michelangela Antonioniho, v snímke Žena je žena (1961) Jean-Luca Godarda, v Denníku komornej (1964) Luisa Buñuela či v adaptácii Kafkovho Procesu, ktorý v roku 1962 nakrútil Orson Welles. Práve Welles ju raz vyhlásil za "najväčšiu herečku na svete“. Medzinárodný úspech jej však zabezpečil popredný režisér francúzskej novej vlny François Truffaut a jeho film Jules a Jim (1961), kde stvárnila úlohu Cathérine – stredobod milostného trojuholníka dvoch mužov.

V knihe Lexikon světového filmu Truffautov umelecký zámer trefne vystihol filmový vedec Achim Haag. Režisér podľa neho "veľmi citlivo formuluje základnú otázku filmu: Ako sa môže žena so svojimi erotickými potrebami a túžbami presadiť vo svete, ktorého pravidlá určujú muži“? Známa je preto scéna, kde sa Cathérine na chvíľku zamaskuje za chlapca a takisto si nárokuje svoj podiel.

Napriek povahe svojich úloh sa snažila ponechať si svoje súkromie a vyhýbala sa škandálom. Na verejnosti preto pôsobila nedostupne až tajomne a jej povahové črty sa v mysliach fanúšikov často miesili s jej hrdinkami. Neboli možno tak ďaleko od pravdy. "Medzi mnou a mojimi úlohami nie je ani len najtenšia hranica. (…) Stávam sa po nich celkom inou osobou. Film pre mňa nie je profesionálna, ale hlavne ľudská skúsenosť. Hraním si netvorím svoju kariéru, tvorím si svoj život,“ priznala pre magazín Life. Okúsila však aj kariéru hudobníčky. Nahrala niekoľko albumov a spolu s Frankom Sinatrom si zaspievala aj v slávnej Carnegie Hall.

Jeanne Moreauová sa objavila v takmer 150 filmových a televíznych úlohách. Jej kariéra trvala neuveriteľných sedem dekád a rovnako tak pretrvával aj jej šarm a zmyselnosť. V jej prípade totiž neboli spojené s vekom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #úmrtie #Jeanne Moreauová