Recenzia: Toman? Žralok aj zbabelec

Vážny film o vážnych témach s gráciou a bez štipky humoru. Taký je film Toman v réžii Ondřeja Trojana (Želary, Občiansky preukaz). Diela ako Jan Palach (r. Robert Sedláček) či Toman, ukazujú, že popri šialených, no prevažne trápnych komédiách ako Manžel na hodinu (r. Tomáš Svoboda), Bajkeri (r. Martin Kopp) či Zozn@mka (r. Zita Marinovová) v súčasnej českej kinematografii možno natrafiť aj na naozaj kvalitné a poctivé kúsky. Tie síce príliš nezabavia, no ich odkaz je oveľa silnejší.

18.10.2018 09:00
Jiří Macháček Toman Foto:
Jiří Macháček ako Zdeňek Toman.

Ondřej Trojan pokračuje v historických témach a opäť mu to ide. Tentoraz sa zameral na obdobie od roku 1945 do roku 1948 a príbeh človeka, o ktorom sa príliš veľa nehovorilo, ale pri vzostupe Komunistickej strany Československa zohral podstatnú úlohu. Kontroverzný Zdeňek Toman, vlastným menom Zoltán Goldberger, bol židovského pôvodu a pochádzal zo slovenských Sobraniec. Bol mužom mnohých tvárí a vystupoval pod viacerými menami. Obchodník, karierista, šéf československej zahraničnej rozviedky. Keď dostal za úlohu zohnať peniaze, vedel kam a za kým ísť. Keď bolo treba niečo zakryť a utajiť, vždy vedel ako.

Šikovný, inteligentný, prefíkaný. Avšak s pochybným charakterom. Film ukazuje veľmi dôkladne, bez servítky a na rovinu tvrdé mocenské machinácie a úskalia vysokej politiky. Sledovať, ako sa z Tomana (Jiří Macháček) stáva bezcharakterný podliak snažiaci sa za každú cenu prežiť, nehľadiac ani na tých najbližších, je na filme najfascinujúcejšie no zároveň najsmutnejšie. A i keď záporná postava je vo filmografii Jiřího Macháčka veľmi netradičná, ukázal, že vie vyniknúť aj v tejto rovine a sedí mu to. Celkovo však cítiť, že Trojan pracoval s hercami veľmi dôrazne a stavil vo väčšine prípadov na istotu.

Kateřine Winterovej v úlohe psychicky labilnej Tomanovej ženy užívajúcej si plnými dúškami luxus a pohodlie prakticky niet čo vyčítať. Do postavy sa vžila naplno a predvádza hádam najsilnejší výkon zo všetkých. Kristýna Boková ako Tomanova sekretárka ukázala tiež svoj talent napriek tomu, že jej postava nemala príliš veľký priestor, podobne ako Táňa Pauhofová. Herecký ansámbel mierne narúša pomerne nevýrazný Marián Mitaš s nevydareným českým prízvukom. Rozhodne treba vyzdvihnúť tiež skvelú výpravu, dobové reálie, kostýmy a vykreslenie v malých fragmentoch kontextu a pozadia povojnových rokov.

To, čo však bude najviac prekážať, je určite 145-minútová stopáž. Film má veľmi pomalé tempo a snaží sa naozaj detailne predstaviť divákovi či už Tomanov súkromný život, alebo ten pracovný. Ich prepojenie je však zobrazené maximálne s citom a obe línie sú dramaturgicky vyvážené a plnohodnotné. Vzhľadom na Tomanovu komplikovanú osobnosť a množstvo udalostí, bez ktorých by komplexná mozaika nefungovala, tak režisér musel zvoliť mierne dlhšiu minutáž. Je však pravdou, že film má hluché momenty a chýba mu väčšia svižnosť a možno trocha dynamickejší štýl.

Filmu neprospieva ani formálna zvuková chyba ako výrazné šumenie pri postsynchrónoch, ktorá sa ľahko prehliadne, ale pri kinofilme by si na to tvorcovia mali dať pozor. Je to však vec, nad ktorou sa dá prižmúriť oko, pretože pozitíva v tomto prípade naozaj prevládajú. Poteší napríklad citlivá a vkusne zakomponovaná hudba či scenáristicky dobre uchopená, gradujúca druhá časť filmu. Je temnejšia, drsnejšia, silnejšia a naplno rezonuje. Toman je tak funkčnou a nadpriemernou politickou drámou aká napríklad v slovenskej kinematografii stále bohužiaľ chýba.

• Toman / Česko, Slovensko, 2018 / réžia: Ondřej Trojan / scenár: Zdeňka Šimandlová, Ondřej Trojan / kamera: Tomáš Sysel / hudba: Michal Novinski / hrajú: Jiří Macháček, Kateřina Winterová, Kristýna Boková, Roman Luknár, Táňa Pauhofová a i. / slovenská kinopremiéra: 18. októbra

Viac na túto tému: #film #recenzia #Jiří Macháček #Ondřej Trojan #Toman