Z názvu filmu by sa dalo usudzovať, že pôjde o udalosti na pražskej Národnej triede, ktorými sa začala nežná revolúcia, ale je to inak. Tvorcovia síce aj avizujú, že film s touto udalosťou súvisí, no je to skôr chyták. Hlavný hrdina príbehu Vandam (hrá ho Hynek Čermák) pri útoku na študentov síce bol, ale ďalej je film skôr o láske. O láske k istej krčmárke a k pivu.
Vandam je teda jedným zo štamgastov pivárne Severka (Je to iná krčma než v seriáli Most!) a má v tejto spoločnosti výsadné postavenie: Veď bol pri tom, keď sa varila história a počas zákroku proti študentom – ako policajt – dal vraj prvú ranu. Vďaka tejto legende je Vandam v krčme slávny a vážený.
Kamaráti mu pripíjajú na zdravie a nazývajú ho národným hrdinom. Nie je to myslené ani vážne, ani ironicky, sú to proste bezobsažné krčmové „žvásty“. Krčmička inak pôsobí mimoriadne bezútešne a odpudzujúco, no vidno, že pre návštevníkov je to druhá rodina. Každý večer zasadnú asi k desiatim stolom, popíjajú z pollitrových pohárov a občas si dajú aj štamperlík. V konverzácii dominujú hrubé slová a prejavy sú ešte popretkávané obľúbeným pomocným slovkom "vole“, citoslovcom, ktoré v českej konverzácii vyjadruje až živočíšnu spriaznenosť blízkych duší.
V tejto krčme sa začína odvíjať aktuálny príbeh Vandama, ktorý sa vinou osudu stále dostáva do konfliktov. Patrí k spoločenskej spodine, ale je lepší, než sa zdá. Je aj filozof, citlivka a trocha aj Jánošík.
Vo chvíli, keď sa ukáže, že zlý developer (Václav Neužil) chce krčmu kúpiť, zavrieť a zničiť tak zadlženú mladú krčmárku, Vandamovu lásku, ten začína konať: Bohatým berie a chudobným chce dávať. Nie je to však také jednoduché, ako si predstavoval. Film naberá grády, je čoraz drsnejší a zamotanejší. Ako keby bol Vandam aj čarodejník – dostane sa na strážené miesta, utečie policajtom, pozbiera sa po každej rane.
Keby príbeh zostal v rovine rozprávania o láske, mohlo sa z neho vyťažiť viac. Autorom sa to však málilo, a tak dej rozvetvili. Kopenie vulgarizmov a drsností nevedie však k žiadnej pointe. Divák nie celkom chápe, čo sa robí. Má to byť o nejednoznačnosti histórie? Že zo dna sa nedá dostať ani po nežnej? Najjasnejší je príbeh krčmy. Vandam ju nezachráni, krčma skončí. A to je vlastne happy end filmu, lebo nejeden divák si povie: Chvalabohu! Dobre, že túto tupú krčmu zlikvidujú!