On-line ako príležitosť
Azda nezakríkneme, ak povieme, že v on-line verzii bude Jihlava výnimočne len tento rok. Dramaturgia festivalu nepodľahla kríze a v kine by sme sa mali zase stretnúť na jihlavských dokumentoch v lete v rámci bratislavských Ozvien Jihlavy.
Riaditeľ festivalu Marek Hovorka a jeho tím chápu, že žijeme premenlivú dobu a musíme sa jej prispôsobiť. Diváci a diváčky aj napriek tomu budú môcť komunikovať s tvorcami a zapojiť sa môžu aj do diskusných formátov Inšpiračného fóra. Každý deň bude prebiehať živý stream z jihlavského štúdia Maják, kde sa bude dať zorientovať v bohatom programe a prehĺbiť si obzory o pozvaných tvorcoch. „Od rána do noci budeme informovať o aktuálnom dianí, upozorňovať na zaujímavé filmy a diskusie, pozývať filmárov, aby hovorili o svojej práci. Do dnešných dní, ťažko zasiahnutých pandémiou, sa budeme snažiť vniesť iné než koronavírusové témy a pozitívnu energiu vyplývajúcu zo vzájomnej inšpirácie,“ priblížil Hovorka.
Festival sa nevzdal ani industry programu a masterclass prednášok. O svojej tvorbe porozpráva rakúsky dokumentarista Hubert Sauper, festival predstaví jeho film Epicentro, či taliansky filmár Roberto Minervini, ktorého snímka Zastaviť búšiace srdce bola v tohtoročnom výbere festivalu Cannes. Minerviniho metóda je rozkročená medzi fikciou a dokumentárnou formou a jeho postoj je politický. Žije v USA a skúma problematiku tamojšej spoločnosti: rasizmus, dysfunkčné rodinné vzťahy či ekonomickú nespravodlivosť. Festival mu venuje samostatnú sekciu.
Do Antarktídy za odľudšteným človekom
Z 270 filmov sa môže niekomu poriadne zatočiť hlava, priblížme teda aspoň hlavnú súťažnú sekciu Opus Bonum, zameranú na súčasný svetový dokument. Film Frem sa len nedávno mihol v našich kinách – momentálne ho možno vidieť na streamovacej platforme Dafilms – a jeho autorka Viera Čákanyová už predstavuje ďalší autorský dokument. Sú ním videodenníky, ktoré vznikli počas pobytu v Antarktíde, kde natáčala Frem a filmom z miestnej stanice Biela na bielej naň bezprostredne nadväzuje. Vedie konverzáciu s umelou inteligenciou, hlavnou postavou predošlého filmu, a naráža na absurditu, stratu rovnováhy, stáva sa „hmotou s vedomím“. Zatiaľ čo Frem je obrazovou meditáciou, tu verbalizuje úvahy o povahe filmu, umení a živote spôsobom rovnako radikálnym. Odpútava sa od emócií, biela krajina a každodenná rutina akoby pohlcovali človeka v nenávratne. Čákanyová tak nabáda k introspekcii a či sa jej to darí ako v predošlom filme, môžu diváci a diváčky zistiť v piatok 30. októbra o 17. h. Film je zahrnutý aj v súťažnej sekcii Česká radosť.
Ako Boh hľadal Karla
Na aktuálnu situáciu v Poľsku, kde len pred pár dňami schválili prísnejší interrupčný zákon a prezident Andrzej Duda to okomentoval, že len Boh rozhoduje o tom, kto bude a nebude žiť, sa nepriamo, a predsa veľmi presne, vzťahuje film Ako Boh hľadal Karla autorskej dvojice Vít Klusák a Filip Remunda. Klusák, Remunda a ich parťák, režisér Karel Žalud sa niekoľko rokov vracali do Poľska s jasným cieľom: pochopiť Poliakov a problematizovať ich vzťah k Bohu. Zaznamenávajú bizarné rituály ako mníšky pri výročnej oslave krstu Poľska interagujú so zástupcami antisemitského rozhlasu Radio Maryja a nachádzajú aj kňaza obvineného zo sexuálneho obťažovania. Filmári s jasným názorom tak výberom situácií jasne demonštrujú svoj názor. Žalud však prichádza s nádejou, že v Poľsku objaví duchovnú oporu. Filmári však nachádzajú krajinu, kde platia bigotné cirkevné a politické nariadenia demonštrujúce rovnaké formulácie v obohranej slučke.
Festival zverejní každý deň desať až pätnásť filmov pre akreditovaných divákov. Kompletný program tridsiatky programových blokov aj všetky potrebné informácie o priebehu festivalu sú zverejnené na oficiálnej stránke MFDF Jihlava.