Akademici tak v tomto filme ocenili jej bravúrne stvárnenie uznávanej profesorky lingvistiky, ktorej diagnostikujú ranú formu Alzheimerovej choroby. Úplne prvú nomináciu na Oscara vyniesla Mooreovej v roku 1998 úloha pornoherečky vo filme Hriešne noci.
Ako jedna z mála herečiek v histórii bola Mooreová nominovaná súčasne na Oscara za vedľajšiu i hlavnú rolu, a to v roku 2003. Ďalšou nomináciou bola jej krehká a utrápená Laura Brownová z Daldryho Hodín z roku 2002, a tiež Cary Whitakerová, rovnako žena v domácnosti, ktorá sa ocitne v nečakanej kríze v snímke Ďaleko do neba z toho istého roku.
Mooreová, v detstve zakríknutá dievčina s okuliarmi, sa narodila 3. decembra 1960 ako Julie Anne Smithová vo Fayetteville v Severnej Karolíne. Jej otec bol vojenským sudcom a rodina sa často sťahovala. Na štúdiu herectva v Bostone si kvôli príliš obyčajnému menu zvolila umelecký pseudonym. Pri účinkovaní v menších newyorských divadlách si privyrábala ako servírka. Jej začiatky boli všelijaké. V 80. rokoch uviazla Mooreová v kolotoči telenoviel, viac či menej vydarených seriálov a druhoradých filmov. Prvú väčšiu rolu na striebornom plátne získala až takmer v tridsiatke – v horore Príbehy z temnôt, kde sa stala obeťou brutálne vraždiacej múmie.
Nasledovali menšie, ale výrazné úlohy, ako tá v Utečencovi po boku Harrisona Forda, vďaka ktorým „Juli“ začala dostávať i väčšie herecké príležitosti. A tiež hviezdne obsadené Prestřrhy režiséra Roberta Altmana.
V roku 1995 jej kritici tlieskali za výkon v snímke Safe a ženy jej závideli Hugha Granta v romantickej komédii Dvaja v tom. O rok neskôr si zahrala Doru Maarovú, jednu z múz slávneho maliara v snímke Prežila som Picassa. Erotický náboj nechýbal ani jej postave v úspešnej komédii Big Lebowskii.
V tej dobe si jej meno už našlo cestu i do rebríčkov najkrajších žien celej planéty a nasledovali ďalšie filmové úspechy – poviedková Magnólia z roku 1999, vojnová dráma Hranice lásky i krvavý Hannibal, voľné pokračovanie Mlčania jahniat, v ktorom v úlohe populárnej vyšetrovateľky FBI Clarice Starlingovej nahradila Jodie Fosterovú. Vyskúšala si tiež účinkovanie na Broadwayi.
Vlani na karlovarskom filmovom festivale Mooreová osobne predstavila komédiu Odtlačky prstov z roku 1997, ktorá stála pri zrode spolupráce i manželského spolužitia Mooreovej s režisérom a so scenáristom Bartom Freundlichom. V Karlových Varoch tiež získala Krištáľový glóbus za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii.
Za Freundlicha je vydatá od roku 2003 a majú spolu dve deti, syna Caleba a dcéru Liv. Filmové roly si vraj vyberá zámerne tak, aby mohla natáčať buď v domovskom New Yorku, alebo v lete, keď ju rodina môže sprevádzať.
Zakladá si na tom, že žije celkom jednoducho a ako ktorákoľvek iná matka delí svoj čas prevažne medzi prácu a rodinu. Vo voľnom čase sa zasadzuje za šírenie osvety o antikoncepcii, právo žien ísť na potrat, boj proti rakovine prsníka či za práva detí. Nie je vraj tragický typ ako väčšina jej hrdiniek, má rada humor a muzikály. O tom, že stále skvele vyzerá, svedčí i to, že sa v posledných rokoch niekoľkokrát objavila na titulnej stránke prestížneho módneho magazínu Vogue.
V roku 2011 prevzala Mooreová titul žena roku, ktorý jej udelilo harvardské divadelne združenie Hasty Pudding Theatricals. Pudingový kotlík dostala za to, že svoj talent uplatňuje i mimo filmového plátna, napríklad za roly na Broadwayi. Študenti ocenili Mooreovú aj ako úspešnú autorku dvoch detských kníh.