Recenzia: Jedine Tereza je plná gest zo slávnych filmov

Pri žánri, akým je romantická komédia, sa môže zdať, že už sa toho veľa nového vymyslieť nedá. Režisér Jaroslav Fuit však vo svojej novej snímke s názvom Jedine Tereza dokazuje, že sa ešte stále dá prísť aj s niečím sviežim a zábavným.

13.09.2021 11:00
Veronika-Khek-Kubarova Igor-Orozovic JT foto... Foto:
Veronika Khek Kubařová a Igor Orozovič vo filme Jedine Tereza.

Popkultúrne odkazy šité na mieru

Hlavnými protagonistami filmu sú Tereza a Tomáš, mladý zamilovaný pár, ktorý si žije ako vo sne. Tomáš je televíznym moderátorom počasia a Tereza rozbieha svoj malý biznis s ručne vyrábanými koženými topánkami. Ako to už však v podobných filmoch býva, aj tu sa jedno nedorozumenie stáva dôvodom na katastrofu. Práve na Štedrý deň Tereza pristihne Tomáša v chúlostivo vyzerajúcej situácii s jeho kolegyňou a ich spoločnej idylke je koniec.

Zatiaľ čo Tereza sa pokúša na tento nechcený vianočný darček zabudnúť ponorením sa do práce, Tomáš sa s pomocou svojho kamaráta Karla snaží vymyslieť dostatočne veľkolepé gesto, ktorým by si ju získal späť. Karel je typickým geekom, čudáckym chlapcom, ktorý akosi nestihol vyrásť, a ktorý žije filmami, seriálmi a hrami. Práve popkultúrne odkazy na slávne romantické filmy ako Láska nebeská, Tri oriešky pre Popolušku či Hriešny tanec sa stanú hlavnou inšpiráciou k niekoľkým nevydareným pokusom získať si Terezu späť.

Takéto odkazy sú v súčasnosti hojne využívaným spôsobom, ako niečo ozvláštniť. Treba to však urobiť správne, a tvorcovia sa nemôžu spoliehať výlučne na ne. Vo filme Jedine Tereza režisér odhadol správnu mieru, ktorá v konečnom dôsledku funguje. Jedna scéna je dokonca inšpirovaná Matrixom, ktorý by asi len málokto označil za romantiku – namiesto červenej a modrej pilulky sú v nej dva ružové ibalginy.

Skvelé herecké obsadenie

Vďaka dobre napísanému scenáru a skvelým hereckým výkonom sa filmu podarilo neskĺznuť do trápnosti a klišé, čo je v tomto žánri balansovaním na tenkom ľade. Nemusíte sa báť, že by ste nad jednotlivými scénami prevracali očami – v snímke je viacero momentov, nad ktorými sa dá schuti zasmiať.

Sympaticky pôsobí duo Tereza a jej mama, ktoré stvárnili Veronika Khek Kubařová a Lenka Vlasáková. Tie už si matku s dcérou zahrali vo filme Ženy v pokušení a rozhodne je to vidieť – ich vzájomný vzťah nie je nijako silený a pôsobí veľmi autenticky. Dobrý herecký výkon podal aj Igor Orozovič ako Tomáš, David Matásek ako fotograf, ktorý sa snaží pomôcť Tereze s rozbehom jej remeselnej činnosti, a Matouš Ruml ako už spomínaný kamarát Karel. O spestrenie a zároveň odľahčenie dramatickejších chvíľ sa postarala Iva Janžurová v úlohe Terezinej susedky, ktorá je veľkým Tomášovým fanúšikom a vždy ho zastihne v tej najnevhodnejšej chvíli.

Snímka Jedine Tereza divákovi nevyrazí dych, to však ani nie je jej zámerom. Nejde o hĺbavú drámu, ale o film, ktorého úlohou je pobaviť a rozosmiať. A to sa tvorcom podarilo za rekordných 16 dní natáčania. V kategórii romantických komédií, najmä ak hovoríme o tých českých, film jednoznačne vyniká. Ak si chcete ísť do kina oddýchnuť po dlhom dni, Jedine Tereza je správnou voľbou.

Viac na túto tému: #Jedine Tereza