Recenzia: Tigrie hry

Hovorí sa, že keď chceš Boha dobre pobaviť, porozprávaj mu o svojich plánoch. Človek sa o niečo usiluje, túži, hľadá, snaží sa, buduje si život, no zavše ho postretne niečo nečakané a zrazu sa dostane do rozpakov, cíti sa podvedený a trápne. Hrdinovia nového slovenského filmu Tigre v meste žijú v zmätku aj tak. Režisér Juraj Krasnohorský sa v ňom pohráva i s náhodou a vidno, ako sa baví z pozície toho, kto hýbe nitkami, kto je strojcom osudov postáv. Spôsobom rozprávania sa vlastne hrá aj s publikom.

09.06.2012 09:00
36 tigre 4x Kristína Tóthová (vľavo) hrá... Foto:
Kristína Tóthová (vľavo) hrá Rudolfa Jazveca, Diana Mórová stvárňuje rozhlasovú moderátorku Marynu.

Príbeh Tigrov v meste sa odohráva v Bratislave a točí sa okolo troch kamarátov z detstva – Jazveca, Hyeny a Holuba. Prvý z nich je prokurátor, druhý kŕmič tigrov a tretí požičiava vodné bicykle. Všetci majú okolo tridsiatky. A problémy v citovej sfére.

Je to však ešte trochu zamotanejšie. Jazveca najviac zamestnáva túžba po rozhlasovej moderátorke Maryne a hoci sa ostýcha osloviť ju, napokon spraví prvé kroky. Holuba však trápi, že jeho kamaráta prokurátora sa chystá zavraždiť istý Ivan. Rus, ktorý zhodou okolností žije s Marynou. A to nie je všetko. Jazvec je síce mužská postava, ale stvárňuje ju žena. Zosobňuje jeho dušu.

No a máme tu aj rozprávača, ktorý popisuje hrdinov a komentuje dianie, pričom v úvodných pasážach príbehu poznamená, že Jazvec ani netuší, ako mu raz zachráni život Holub. V závere sa zase odohrá séria tragédií, ktoré vyznievajú skôr úsmevne, a vzápätí sa Krasnohorský vracia, aby publiku ponúkol inú verziu vyústenia príbehu. Takže je to on (so spoluscenáristkou Luciou Siposovou), kto sa baví pri predstave, že divák môže byť zneistený z niečoho, na čo nie je zvyknutý. Napokon, dvojica autorov filmu sa v ňom aj objaví. V scéne, kde debatujú o svojom projekte, ktorý práve sledujeme.

Tigre v meste obsahujú viacero sviežich nápadov a pokusov odlíšiť sa od iných titulov slovenskej kinematografie. K dobrým ťahom možno prirátať aj výber a použitie hudby. Krasnohorský si navyše na nakrúcanie prizval francúzskeho kameramana (a režiséra) Andrého Bonzela, z čoho tiež plynú zaujímavé výsledky. Bonzel vyhmatol kontrasty starého a nového, pútavo zarámoval objekty, ktoré by sme si bežne za rám nedali, svojimi zábermi dokreslil vnútorný stav postáv a dokázal zároveň súznieť s nadhľadom tvorcov, keď jednoduchým spôsobom naznačil malosť nášho „veľkomesta“.

Tvorcom však úplne nevychádza snaha o kombináciu atraktívneho rozprávania s inovatívnymi prvkami a výpovede o živote a problémoch tridsiatnikov. Tí sa tu často prejavujú skôr tínedžersky, v hrubých náčrtoch, cez „hláškovanie“ a scény na efekt. Nie je to vinou hercov, ale ústredné postavy majú väčší potenciál nenáročne zabaviť mladé publikum ako podnetne a presvedčivo vypovedať o „hľadaní sa“ tridsiatnikov. Tigre v meste sú síce sympatickým pokusom o inakosť, ale pre niektorých divákov môžu zostať iba hrou. Vrtkavou hrou.

Tigre v meste / SR 2011 / scenár: Lucia Siposová, Juraj Krasnohorský / réžia: J. Krasnohorský / hrajú: Kristína Tóthová, Milan Ondrík, Ľubo Bukový, Ivica Sláviková a iní / slovenská kinopremiéra: 7. júna